Contenu du sommaire : Transgresser le genre au travail : des hommes dans des domaines professionnels “féminins”
Revue | Recherches Sociologiques et Anthropologiques |
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Numéro | vol. 44, no 2, 2013 |
Titre du numéro | Transgresser le genre au travail : des hommes dans des domaines professionnels “féminins” |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Présentation. Les “masculinités” à l'épreuve des métiers “féminins” - Marie Buscatto, Bernard Fusulier p. 1-19
- Presentation. “Masculinities” Challenged in Light of “Feminine” Occupations - Marie Buscatto, Bernard Fusulier p. 1a-19a
- Ambivalent Gender Accountability. Male Florists in the Swiss Context - Nicky Le Feuvre, Isabelle Zinn p. 21-45 This article investigates the ways in which male florists mobilise, neutralise or challenge sex category membership in the course of their daily activities. Our main interest lies in the idea that individuals invest gender norms with varying levels of salience in specific social contexts. We therefore focus on the ways in which male florists account for their professional activities in normative gendered ways, whilst also stressing the opportunities for challenging gender norms that are associated with the minority status of being a man in a highly feminised occupation. Our findings will suggest that the concept of “accountability”, combining the dimensions of orientation to sex category, gender assessment and enforcement (Hollander, 2013), provides a useful framework for analysing situations that apparently do not correspond to gender accomplishment in the normative sense of the term. In conclusion, we show that the accountability of male florists to sex categories and gender norms varies considerably, according to the particular dimension of their experiences studied and that in this sense, sex category membership is activated, neutralised or challenged with varying levels of intensity on the different scenes of professional florists.
- La transgression apparente de bienheureux minoritaires. Orthophonistes et conseillers conjugaux - Hélène Bretin, Claudine Philippe p. 47-67 Les hommes orthophonistes et conseillers conjugaux sont peu nombreux en France et vivent confortablement cette situation atypique. A l'inverse des femmes minoritaires dans des bastions masculins, les hommes rencontrés dans nos deux enquêtes bénéficient d'un privilège de genre lié au fait d'être un homme. Rares, ils sont bien accueillis et perçus comme les porteurs d'une mixité attendue. La situation peut entraîner un certain coût, lié à la faible reconnaissance du conseil conjugal, ou plus généralement, au questionnement sur l'orientation sexuelle des hommes investis dans des professions très féminisées. Néanmoins, la masculinité, même en situation de minorité, demeure un avantage pratique et symbolique qui alimente la légitimité professionnelle. Le genre masculin demeure un atout mobilisé ou non selon les cadres d'intervention (responsabilités syndicales, spécialisation professionnelle, élargissement du champ d'intervention). Le fonctionnement de ce mécanisme inégalitaire est parfois restitué avec une distance critique de la part des bénéficiaires interviewés.Male speech therapists and marriage and family counsellors are few in number in France and rather well adjusted to their atypical situation. Unlike a minority of women in male bastions, the men encountered in our two surveys benefit from a privilege of gender linked to the fact of being men. Rare, they are warmly welcomed and perceived as bearers of an unexpected mixity. The situation may come at a certain cost, linked to the weak level of recognition of marriage and family counsellors or, more generally, a questioning of the sexual orientation of men installed in very feminized professions. Nonetheless, in a minority situation, that very masculinity remains a practical and symbolic advantage, nourishing their professional legitimacy. The male gender remains an asset that may be mobilized or not, depending on the context of involvement (union responsibilities, professional specialization, widening the field of intervention). The functioning of this non-egalitarian mechanism is sometimes described with a critical distance taking on the part of the beneficiaries interviewed.
- Male Dancing Body, Stigma and Normalising Processes. Playing with (Bodily) Signifieds/ers of Masculinity - Chiara Bassetti p. 69-92 Based on a multi-sited ethnography on Western theatrical dance, the article focuses on the “problem of the male dancer”. Once discussed the historical genealogy of the stigma and its effect on men's participation in dance, I consider three stigma “antidotes”. Two of them – artistic-professional excellence, manifest in structural inequalities, professional practice and social discourse ; and athleticism, involving discursive and representational strategies – consist of emphasising the masculinising aspects of dancing-as-art/profession (virtuosity, creativity), and dancing-as-leisure/body-activity (prowess, self-control). Neither of them presents as legitimate alternative masculinities ; they are normalising strategies. The third antidote leverages on the choice of the dance style/s, and the use of the markers of embodied identity that styles as bodily, kin(aesth)etic sub-cultures provide. The increasing variety of styles not only changed Dance's representation in the West and thus affected men's presence, but also provides semiotic resources for expressing gender and, more generally, for forms of identity construction and self-presentation that may be alternative to dominant models.
- Les mutations professionnelles comme soutien de la présence des hommes dans la profession de sage-femme - Philippe Charrier p. 93-113 La présence minoritaire d'hommes dans des espaces professionnels dits féminins est assez peu courante et peu étudiée. Le cas des hommes sages-femmes apparaît comme un terrain fécond, d'une part parce que ces derniers ne représentent pas plus de 2 % des effectifs, d'autre part en raison de l'assignation de cette activité au genre féminin : la dénomination associe intimement l'activité à la femme et l'activité semble être de tout temps exercée par des femmes. Ces hommes sont-ils susceptibles de remettre en cause les pratiques professionnelles, notamment celles à destination des parturientes ? Font-ils évoluer le rapport à l'empathie ? Transgressent-ils les divisions internes de ce groupe professionnel, précisément la répartition entre les modes d'activité ? Ou encore font-ils évoluer le rapport des professionnels à l'indépendance et à l'autonomie dans l'exercice de l'activité ? En définitive, les transgressions réalisées par les hommes semblent plutôt limitées. Elles ne sont guère liées à leur présence, laquelle est admise par la majorité des sages-femmes. Les hommes accompagnent les transformations que connait la profession, notamment celles qui visent une meilleure reconnaissance professionnelle, tant matérielle que symbolique. Ainsi les mutations professionnelles jouent comme un soutien à la permanence de leur présence dans cet espace professionnel.The minority presence of men in professional spaces called feminine is rather unusual and little studied. The case of male midwives seems to offer a fertile terrain, on the one hand because the latter represent no more than 2% of the profession and, on the other hand, because of the assigning of this activity to the female gender : the denomination intimately associates the activity with women and the activity seems to have been exercised by women for time immemorial. Are these men liable to call professionnal practices into question, and notably those intended for parturients ? Are they bringing about an evolution in the empathy of relationships ? Are they transgressing the internal divisions of this professional group, precisely as to the distribution of modes of activity ? Or, further, might they make the professionals' relationship to independence and autonomy in the exercise of the activity evolve ? As it happens, the transgressions committed by these men seem to be rather limited. They are hardly linked to their presence, which is admitted by most midwives. These men are accompanying the transformations the profession is undergoing, notably those seeking better professional recognition, as much material as symbolic. Thus ongoing professional transformations bolster the permanence of their presence in this professional space.
- When the “Manny” is the Boss. An Exploratory Study into Discrimination and Preferential Treatment Perceived by Men Childcare Business Owners - Natalie Sappleton p. 93-113 There are three major oversights in the extant literature on occupational segregation. Firstly, the study of segregation is confined to employed workers ignoring the experiences of those in self-employment. Secondly, gender segregation tends to be studied from the perspective of women : there are few published accounts of the experiences of men in traditionally female roles. Finally, existing studies tend to document the negative, but not the positive consequences of gender segregation. This paper begins to address these gaps through an explorative, descriptive study comparing the experiences of men business owners in both gender congruent (construction and sound recording) and gender incongruent (childcare) sectors. 93 New York City based male business owners completed a survey into experiences of positive and negative discrimination by individuals with whom they do business. The data they provided suggest that men owners of childcare businesses do experience gender discrimination. Although some respondents reported preferential treatment from customers, on the whole the evidence points to greater negative than positive discrimination against male owners of childcare businesses.
- “Des hommes qui s'effeuillent pour des femmes”. Des strip-teaseurs dans un chassé-croisé entre domination masculine et masculinité dominée - Virginie Blum p. 137-156 Alors que le strip-tease s'est construit comme un domaine d'activité traditionnellement dévolu aux femmes, les premiers déshabillages érotiques d'hommes dédiés aux dames tendent à apparaître dans les années 1970. L'objet de cet article est d'interroger comment, dans un tel contexte, se recompose le système de genre au sein des perspectives mises en œuvre par des hommes qui s'effeuillent pour des femmes. Cette transgression de l'orientation genrée de ce métier se traduit-elle par des situations de “passage” vers l'autre statut sexuel ou, à l'inverse, incite-t-elle à affirmer une forte virilité physique et sexuelle ? Nous appuyant sur une enquête par entretiens et observations in situ, nous analysons les manières dont les strip-teaseurs constituent leur masculinité selon deux facettes : virilité et efféminisation. D'une part, nous tenterons de montrer que les usages corporels mobilisés articulent non seulement des signes visibles de la domination masculine mais aussi des logiques esthétiques “féminines”. D'autre part, nous examinons les dynamiques sous-jacentes aux rapports affectifs entre strip-teaseurs et clientes, révélant une consommation de l'hétérosexualité à la fois triomphante mais marginalisée dans le groupe des hommes.Striptease has long been framed and considered to be a field of practices traditionally allocated to women, the very first male erotic undressing performances intended for a female audience emerged in the 1970s. In the specific context of men stripping for women, the aim of this paper is to question the modes of reorganization of the gender system men had previously referred to. For instance, does the transgression of gender-oriented practice male stripping involves signal a shift towards an opposite sexual status, or, quite the reverse, lead to a reaffirmation of sexual virility ? On the basis of interviews and empirical observations, we will then analyze the strippers' masculinity alongside the opposite poles of virility and feminization. On the one hand, we will attempt to demonstrate that the bodily practices engaged in manifest at once visible signs of masculine domination and feminine aesthetics and logics. On the other hand, we will examine the underlying dynamics of the affective relationships between (male) strippers and (female) clients, as evidence of a consumption of heterosexuality, paradoxically both assertive and marginalized among the group of men encountered.
Échange critique
- À propos de l'ouvrage de Bernard Lahire, Dans les plis singuliers du social. Individus, institutions, socialisations et d'autres aspects de son œuvre - Felice Dassetto, Bernard Lahire p. 157-166
À propos de livres
- André Géraldine, L'orientation scolaire. Héritages sociaux et jugements professoraux - Corentin Chanet p. 168-169
- Conter Bernard, La stratégie européenne pour l'emploi : de l'enthousiasme à l'effacement - Julie Gérard, Laura Beuker p. 169-171
- Cultiaux John, Vendramin Patricia, Militer au quotidien : causes, individus, organisations - Geoffrey Pleyers p. 171-172
- Lamont Michèle, How Professors Think : Inside the Curious World of Academic Judgment - Yves Laberge p. 172-174
- Lioger Raphaël, Souci de soi, conscience du monde. Vers une religion globale ? - Luc Mauger p. 174-175
- Meiers Bénédicte, Le Dieu de Maman Olangi - Pauline Berajano Dewulf p. 175-178
- Peugny Camille, Le destin au berceau. Inégalités et reproduction sociale - Cécile Piret p. 178-180
- Rennesson Stéphane, Les coulisses du Muay Thai. Anthropologie d'un art martial en Thaïlande - Luc Mauger p. 181-182
- Roseneil Sasha, Frosh Stephen (Dir.), Social Research after the Cultural Turn - Yves Laberge p. 182-184