Contenu du sommaire : Nouvelles voix de la recherche en communication

Revue Hermès (Cognition, Communication, Politique) Mir@bel
Numéro no 82, 2018/3
Titre du numéro Nouvelles voix de la recherche en communication
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Introduction - p. 9 accès libre
  • Information et communication : urgence théorique - Dominique Wolton p. 10-18 accès libre
  • Partie I. Les expériences de l'altérité

    • L'embarras en communication - David Galli p. 21-29 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La relation avec l'autre, souvent compliquée, parfois désagréable, peut aujourd'hui être évitée par l'usage d'interfaces d'échanges comme les réseaux socionumériques. De nouvelles sociabilités moins contraignantes évacuent alors la question des corps qui se scrutent, s'impactent, et se synchronisent. Cet article propose d'articuler la communication et les émotions de déplaisir en montrant plus particulièrement en quoi l'embarras est constitutif de la communication humaine. À la fois émotion sociale et expérience sensorielle, l'embarras se conceptualise au prisme d'un nécessaire examen pluridisciplinaire et d'une ethnographie auprès de sujets adolescents particulièrement concernés par ces bouleversements communicationnels.
      Relating with others, which is often complicated and at times unpleasant, can now be avoided through the use of digital exchange interfaces such as social networking platforms. These new forms of less-constraining sociability set aside the question of bodies that scrutinize, have an impact on, and become synchronized with one another. This article explores the connections between communication and feelings of displeasure by showing the extent to which embarrassment is a constitutive aspect of human communication. Simultaneously a social emotion and a sensory experience, embarrassment is conceptualized through a necessarily interdisciplinary approach, which involves an ethnography of adolescents, who are especially affected by such disruptions of communication.
    • Pour une fertilisation croisée des neurosciences et de l'info-com - Alain Berthoz p. 30-34 accès libre
    • La place du corps dans la communication - Amélie Tehel p. 35-40 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      En réaffirmant la place centrale du corps dans les processus de communication, et en soulignant la nécessaire appréhension de cet objet dans tout sa complexité, cet article présente des réflexions méthodologiques en cours dans un travail de thèse portant sur la reconstruction Do It Yourself de corps en situation de handicap.
      By reaffirming the central place of the body in every communication process and emphasizing the need to apprehend this body in all of its complexity, this article presents a series of methodological reflections drawn from ongoing doctoral research into the Do-It-Yourself reconstruction of the body in situations of disability.
    • Que dit-on aux migrants ? La communication dans les centres d'accueil en Belgique - Amandine Van Neste-Gottignies p. 41-46 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      À partir d'un questionnement sur la communication institutionnelle destinée aux migrants, cet article propose d'interroger la relation complexe qui se tisse entre les organisations chargées de l'accueil et les demandeurs d'asile en Belgique.
      On the basis of a critical examination of the institutional communication directed at immigrants, this article explores the complex relationship that forms between refugee aid organizations and asylum seekers in Belgium.
    • Les images de migrants sur Facebook : acommunication et post-vérité - Alfonso Pinto p. 47-52 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Ce texte se veut comme une réflexion à propos du concept de post-vérité tel qu'il a été élaboré par le philosophe italien Maurizio Ferraris. Nous souhaitons nous interroger sur le rôle que jouerait l'affaiblissement radical du concept partagé de vérité au sein du phénomène de l'acommunication élaboré par Wolton et Lepastier (2013). Pour ce faire, nous avons choisi d'analyser le débat sur les migrants en Italie tel qui s'est manifesté sur le réseau Facebook lors de l'arrivée du nouveau gouvernement Salvini-Di Maio, et en particulier la récurrence de certaines images de cadavres de migrants et de sauvetages en mer, ainsi que leur usage. Si dans le paradigme de la société du spectacle décrite par Guy Debord en 1967, l'image transcende son rôle de représentation pour assumer le rôle de double mimétique du réel, l'avènement de la post-vérité produit un phénomène différent : l'absence d'un concept partagé de vérité, le triomphe de l'interprétation sur le fait, font en sorte qu'une même image puisse en même temps, et selon les convenances du cas, assumer le rôle de vérité incontestable ou de mensonge aux seuls buts de propagande.
      This text is meant as a reflection on the concept of posttruth, as defined by the Italian philosopher Maurizio Ferraris. The author seeks to question the role played by the radical weakening of the shared concept of truth within the phenomenon of “acommunication,” as developed by Wolton and Lepastier (2013). To this end, the article analyzes the debate about immigrants in Italy, as it was occurring on Facebook while the new Salvini-Di Maio government was taking office ; it focuses especially on the recurring appearance of certain images of the corpses of immigrants and of sea rescue missions, and on how these images were used. If, in the paradigm of the society of the spectacle, as described by Guy Debord in 1967, the image transcends its role as representation and takes on the role of a mimetic double, the advent of posttruth produces a different phenomenon : the absence of a shared concept of truth and the triumph of interpretation over fact make it possible for the same image, simultaneously and according to the case, to play the role of an unquestionable truth or a lie, solely for the purposes of propaganda.
    • L'image religieuse dans l'espace public libanais - Roy Jreijiry p. 53-59 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article se propose d'interroger à la fois le rôle et le contenu de l'image religieuse aujourd'hui présente dans les rues des nouveaux quartiers de la banlieue beyrouthine. S'agissant des enjeux que présente ce phénomène, nous partons de quatre postulats principaux : le lien avec la montée de l'identitaire religieux sur le plan régional et mondial, une crise identitaire locale, une communautarisation des territoires et l'imposition du système religieux comme système normatif exclusif.
      This article explores both the role and the content of the religious imagery that can currently be found in the streets of the new districts of the Beirut suburbs. As regards the challenges presented by this phenomenon, four main premises inform this discussion : 1) it is connected to the increase in a local and global sense of identity based on religion, 2) there is a local identity crisis ; 3) the terrain is increasingly segregated into distinct communities, and 4) religion is being imposed as the exclusive normative system.
    • L'impact des TIC sur la communication sociale : les touristes asiatiques à Avignon - Han Sohee p. 60-66 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La diffusion des outils numériques et les facilités d'accès aux réseaux sociaux influencent non seulement le comportement des touristes mais aussi la nature des informations qui circulent sur les réseaux sociaux. Les effets de ces tendances se manifestent également dans la perception des visites touristiques. Pendant un voyage, la communication à travers les réseaux sociaux est indispensable. Dans cet article, en analysant principalement les comportements des touristes asiatiques de Chine, de Corée du Sud et du Japon en Europe, on revisite les pratiques et le sens de la communication sur les réseaux sociaux et leur impact sur la communication dans la vie réelle.
      The spread of digital tools and the ease of access to social networks have an influence not only on the behavior of tourists but also on the kind of information that circulates on social networking platforms. These trends also affect the way in which sightseeing tours are perceived. During such trips, communicating on social networks has become indispensable. In this article, an analysis focusing on the behavior of Asian tourists from China, South Korea, and Japan during their visits to Europe provides a new look at the practices and meaning of communication on social networks and their impact on communication in real life.
    • La communication comme négociation du sens : le cas du développement informatique - Ophir Paz, Kim Savaroche p. 67-72 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      À travers l'exemple du développement informatique, nous nous proposons de montrer que c'est dans la communication – entendue comme l'échange et la négociation – plus que dans l'imposition de convention ou l'abondance de documentation, qu'émerge une cristallisation du sens du code. Elle rend possible un entendement autour d'une inscription toujours en évolution, et permet ainsi de limiter les défaillances de la machine causées par des erreurs d'interprétations humaines.
      Through the example of computer software development, the authors seek to show that the meaning of code crystallizes through communication, understood as exchange and negotiation, rather than through enforcing conventions or creating profuse documentation. This crystallization gives insight into a writing that is constantly evolving, thereby providing ways to limit the computer failures that result from human errors of interpretation.
    • Les enjeux politiques des dispositifs de traduction coopérative à l'ère de la mondialisation - Julie Boéri p. 73-80 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      À l'ère de la mondialisation et du numérique dit « contributif », la coopération entre les machines et les usagers-traducteurs est en plein essor et soulève des interrogations politiques et éthiques pour les SIC et les SHS. Ce phénomène de coopération entre la machine et l'humain entraîne des médiations multiples de la communication : médiation interlinguistique, interculturelle, technologique, scientifique, etc. À partir d'une définition interdisciplinaire de la traduction, au croisement des translation studies, des cultural studies et de la sociologie de la traduction, cet article propose le concept de « dispositif de traduction coopérative » pour examiner ces médiations au sein de ces dispositifs de communication, tout en reconnaissant l'engagement politique et éthique du chercheur en tant que médiateur au sein des dispositifs qu'il co-construit et analyse. Cette démarche critique et méta-critique de l'innovation dépasse la question de la traduction mais en demeure indissociable.
      In the age of globalization and digital “collaboration,” the burgeoning cooperation between machines and translatorusers raises political and ethical questions not only for communication studies but also for the social sciences and humanities as a whole. This phenomenon of human-machine cooperation involves numerous mediations of communication : interlinguistic, intercultural, technological, and scientific, etc. On the basis of an interdisciplinary definition of translation, at the intersection of translation studies, cultural studies, and the sociology of translation, this article explores the concept of the “cooperative translation platform.” It does so in order to examine how communication is mediated within these communication platforms, while also acknowledging the political and ethical commitments of the researcher as mediator within the tools s/he co-constructs and analyzes. This critical and meta-critical approach to innovation goes beyond the question of translation, while remaining indissociable from it.
    • Les machines apprennent les langues - Joseph Mariani p. 81-82 accès libre
    • Les graffitis plurilingues comme instrument de protestation en Palestine - Olivia Martina Dalla Torre p. 83-90 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cette étude s'attache à analyser les graffitis plurilingues présents en Palestine, plus particulièrement dans le camp de réfugiés de Dheisheh. Conçus comme des ressources sémiotiques, ces écrits scripturaux, politiques et politisés, témoignent de la présence accrue d'acteurs internationaux et de luttes provenant « d'ailleurs ». Il s'agira alors de montrer que si le plurilinguisme rend le paysage linguistique palestinien varié, il met au jour un transnationalisme protestataire dépassant les revendications locales.
      This study presents an analysis of the multilingual graffiti found in Palestine, specifically in the Dheisheh Refugee Camp. Conceived of as semiotic resources, these scriptural, political and politicized writings bear witness to the intensifying presence of international actors and of conflicts that come from “somewhere else.” It shows that, while multilingualism adds variety to the Palestinian linguistic landscape, it also highlights the transnational character of protest, which goes beyond local demands.
    • Portrait du personnage biodigital - Marie-Nathalie Jauffret, Vanessa Landaverde-Kastberg p. 91-97 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Pour capter l'attention de centaines de millions d'usagers, les influenceurs qui s'affichent sur la plateforme Instagram doivent optimiser leurs présentations et leurs échanges. Par une analyse linguistique des commentaires produits par leurs abonnés, cette recherche met en lumière l'enjeu stratégique de nouveaux influenceurs qui consiste à apparaître de manière ambivalente et floutée. La dénomination de cette identité et la définition du personnage biodigital sont présentés ici dans leur plus large acception.
      To capture the attention of hundreds of millions of users, influencers who use the Instagram platform must work to optimize their presentation and their interactions with others. Through a linguistic analysis of their subscriber comments, this research sheds light on the strategic issues faced by these new influencers, who must reveal themselves in a blurred and ambivalent manner. The name of this identity and the definition of this biodigital character are used here in their broadest meanings.
  • Partie II. Médias et médiations

    • Penser les mondes du journalisme - Fabio Henrique Pereira, Olivier Tredan, Joël Langonné p. 99-106 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article discute de l'intérêt de la notion interactionniste de monde social pour les études de journalisme. L'approche se veut ancrée et souple, et le spectre des acteurs considérés dans l'analyse dépasse très largement les seuls professionnels du journalisme. Les apports beckeriens et straussiens s'avèrent en effet particulièrement féconds pour repeupler les mondes du journalisme de l'ensemble des acteurs qui le composent. Il s'agit en fait de proposer une démarche scientifique particulière, héritière d'un réseau de recherche interdisciplinaire et international. Cette proposition tend à saisir les transformations incrémentales des mondes du journalisme, et observables selon nous à travers trois notions clés que nous pensons de manière combinée : les carrières, les conventions et l'attachement.
      This article discusses the benefits of the interactionist concept of the social world for journalism studies. The approach aims to be both grounded and flexible, and the shadow cast by the actors under consideration extends well beyond the realm of professional journalists. The contributions of Becker and Strauss provide an especially fruitful means for replenishing the worlds of journalism and the group of actors who compose them. This involves proposing a specific scientific approach that draws on an interdisiplinary and international research network; it strives to grasp the incremental transformations of the worlds of journalism which, as we argue, become observable in relation to three key, interrelated factors: careers, conventions, and commitments.
    • « Il y a tout à inventer dans le journalisme européen » - Ludovic Lepeltier-Kutasi p. 107-111 accès libre
    • Un nouveau rapport de forces entre journalistes et politiques : le fact-checking - Laurent Bigot p. 112-119 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      De plus en plus de médias, partout dans le monde, disposent de rubriques ou chroniques de fact-checking. Elles visent notamment à vérifier la véracité de propos tenus par des responsables politiques dans l'espace public. En France, où il a longtemps été assez inhabituel de mettre en cause aussi directement la parole des politiques, ces rubriques créent de nouveaux modes relationnels, potentiellement conflictuels entre les journalistes eux-mêmes au sein des rédactions et entre journalistes et politiques, tandis que ces derniers s'attachent à contourner les risques de la vérification de leurs propos pour continuer à véhiculer leur discours à l'attention du grand public.
      Throughout the world, more and more media outlets are making use of sections or columns that provide fact checking. Their purpose is to verify the truth of statements, especially those made by politicians in the public sphere. In France, where it has long been unusual to question the speech of politicians so directly, these fact-checking efforts are creating new and potentially contentious modes of relating ; they are doing so not only among journalists who work in the same newsrooms, but also between journalists and politicians. Such politicians seek to limit the risks introduced when their statements are checked, so that they can continue to convey their messages to the public.
    • Les fake news, entre outils de propagande et entraves à la liberté de la presse - Lise Henric p. 120-125 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Dans un « nouveau monde » à l'influence médiatique indiscutablement grandissante, mais incertaine, et face aux phénomènes sociaux nouveaux voire exclusifs que représentent les fake news, nous sommes amenés à nous questionner, dans cet article, sur leurs objectifs. Nous mettons en évidence par l'étude de l'appareil conceptuel que représentent les fake news ou fausses nouvelles leurs liens avec la rumeur.
      In this “new world,” where the influence of the media is undeniably growing, but is also uncertain, and where we face the new and even exclusive social phenomena represented by “fake news,” we are led to question the nature of its objectives. An examination of the conceptual apparatus of fake news shows how it is linked to rumor.
    • Confessions sur écran : quand le « je » devient jeu - Gaël Gilson p. 126-133 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article s'intéresse aux œuvres vidéoludiques autobiographiques et à la construction d'un modèle permettant d'analyser comment elles figurent des espaces de médiation entre le concepteur, le joueur et le système de jeu. À partir de l'analyse des jeux Brothers : A Tale Of Two Sons (Starbreeze Studios, 2013) et Hyper Light Drifter (Heart Machine, 2016), nous élaborons une grille de lecture qui articule les notions de référent, de figure-souvenir (représentation du référent dans le jeu) et de figure-action (interaction possible du joueur avec la figure-souvenir) pour aider à mieux interpréter le sens des règles qui cadrent l'activité ludique.
      This article explores autobiographical video games and presents a model for analyzing how they play a part in creating spaces of mediation between the designer, the gamer and the game system. An examination of two games – Brothers : A Tale of Two Sons (Starbreeze Studios, 2013) and Hyper Light Drifter (Heart Machine, 2016) – provides an interpretive framework that shows the interconnection of the concepts of referent, memory-figure (the representation of the referent in the game) and action-figure (the possible interactions between the memory-figure and the gamer). This framework provides a better way of interpreting the meaning of the rules that structure this recreational activity.
    • Les parcs à thème au prisme de la communication - Johan Boittiaux p. 134-140 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      À partir de la sémio-pragmatique et du modèle communicationnel de l'hypertexte, l'article se propose d'explorer le monde des parcs à thème à travers des situations de décalage entre expérience promise, expérience visible et expérience retranscrite. Le postulat de départ est de considérer l'idée de voyage avant tout comme une construction discursive où se confrontent idées et idéaux car, comme les parcs à thème et au gré des modes, elle est source de prescriptions moralisantes et manichéennes. L'argumentation cherche ainsi à saisir, dans des échanges recueillis sur Tripadvisor et lors d'observations dans trois parcs à thème français, des éléments ouvrant la compréhension de cette quête d'ailleurs et d'immersion dans des univers clos où le récit se confronte à l'épreuve de l'espace pour le dominer.
      On the basis of the semiotic-pragmatic approach and the hypertext model of communication, this article explores the world of theme parks in terms of situations in which there is a discrepancy between three moments : the promised experience, the visible experience and the experience that is later written about. The initial supposition is that the idea of taking a trip should be considered first and foremost as a discursive construction in which ideas and ideals come face to face; like theme parks and in keeping with trends, this construction is the source of moralizing, black-and-white directives. Through an examination of comments left on TripAdvisor and observations of three French theme parks, the argument seeks to grasp the elements that can lead to an understanding of the quest to be somewhere else and to submerge ourselves in closed universes, where narrative seeks to dominate space.
    • Penser l'ergonomie au musée - Marine Lagasse p. 141-146 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Aujourd'hui en pleine transition, le musée se constitue en un nouvel espace public qui a comme devoir de nourrir les réflexions et l'esprit critique de ses visiteurs. C'est pourquoi la préoccupation première des muséologues est d'encourager la participation du public. Cet article propose de faire se rencontrer le domaine de la muséologie avec celui de l'ergonomie pour offrir des nouvelles pistes de résolution aux enjeux des institutions muséales. Il présente les fondements de l'ergonomie d'exposition et les moyens de la développer pour étudier l'expérience de visite.
      Today's museums are in the midst of a transition : they are seeking to create a new kind of public space, which must provide visitors with food for critical thought and reflection. This is why museologists are so deeply preoccupied with finding ways to encourage public participation. This article brings the domains of museology and ergonomics together, in order to offer new avenues for addressing the challenges faced by museums and related institutions. It presents the foundations of the ergonomics of exhibitions and ways in which these can be developed for the study of the visitor experience.
    • Communication et médiologie - Régis Debray p. 147 accès libre
    • La polémique artistique, arme de communication massive - Yohann Turbet Delof p. 148-153 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Habituées au scandale et à la polémique, les œuvres d'art ne sont pourtant pas historiquement politiques, cette situation n'étant que la résultante d'un processus volontariste de l'artiste de s'autonomiser, en s'opposant à la fin du xixe siècle aux conceptions normées et majoritaires. Cette remise en perspective autorise à analyser la polémique artistique sous une approche communicationnelle, en tant que stratégie d'identification et de positionnement, qui perdure jusqu'à aujourd'hui et a pris une ampleur considérable, d'une part car de nombreux acteurs sociaux (dont le politique et le juge) s'en sont emparés, d'autre part car le développement des moyens de communication a permis au grand public de faire entendre sa voix. Quand bien même le but reste d'imposer sa vision du monde ou ses intérêts aux autres ; quand bien même les moyens utilisés sont massifs et sans appel et ne cherchent pas à ouvrir des possibilités de dialogues ; quand bien même la modélisation de cette communication n'est qu'une accumulation de vecteurs qui ne se croisent jamais et cherchent chacun à générer une violence symbolique plus forte que la précédente ; la polémique artistique reste un moyen inégalé de faire croître l'espace public et de le rendre plus démocratique.
      Although works of art are now habitually the occasions for scandal and polemics, they have not, however, when seen in historical terms, been political. They have become so only through a process in which artists became determined to empower themselves; starting in the late nineteenth century, they began to oppose normalized and dominant conventions. This change of perspective allows artistic polemic to be analyzed in terms of a communications approach, as a strategic form of identification and positioning that has persisted into the present and has grown considerably. It has done so not only because numerous social actors (including politicians and judges) have appropriated it, but also because the development of new means of communication has conveyed it to the public at large. The goal of this polemic is to inflict its own vision of the world and its own interests on others; the means it marshals remain massive and irrevocable, and they are not being used to open up new avenues for dialogue; the models of this form of communication are still nothing more than an accumulation of vectors that never intersect, each of which aims to generate more symbolic violence than the next. Nevertheless, artistic polemic remains an unequaled means of augmenting public space and making it more democratic.
    • Les dimensions communicationnelles du recrutement - Daniel Pélissier p. 154-159 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Le recrutement est abordé dans cet article comme un phénomène communicationnel. Cette logique explique un positionnement épistémologique constructiviste et une méthode centrée sur l'observation située de récepteurs. Les résultats d'une première recherche montrent les limites d'un recrutement médiatisé. Une seconde recherche exploratoire souhaite analyser les chatbots. Finalement, le mythe d'Hermès rappelle l'importance du questionnement pour penser la relation du recrutement.
      In this article, recruitment is approached as a phenomenon of communication. This approach includes a constructivist epistemological position and a method based on situated observation of receptors. Initial results reveal the limits of recruitment when it is publicized. A second phase of exploratory research analyzes chatbots. Finally, the myth of Hermes provides an illustration of the importance of asking questions when conceptualizing the recruitment relationship.
    • Économie, information et communication - Alain Bienaymé p. 160-161 accès libre
    • La communication dans le dépistage des cancers - Coralie Pereira da Silva p. 162-167 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      En matière de prévention et de dépistage des cancers, des recommandations de pratiques sont formulées par les institutions sanitaires. Elles traversent des espaces sociaux et se transforment par le prisme d'une série d'acteurs et de dispositifs dont le but est d'informer et de convaincre les « publics » destinataires. L'observation des dispositifs de communication constituant les campagnes permet alors d'envisager le phénomène comme un processus de médiation dans lequel il devient possible d'intégrer le public comme un acteur à part entière. Les publics et leur appropriation des recommandations peuvent ainsi être pensés comme des constructions conjoncturelles et interdépendantes des acteurs et dispositifs impliqués. L'opinion des publics en contexte de réception est finalement le résultat singulier de cette médiation.
      In the area of cancer screening and prevention, healthcare institutions define recommended guidelines for practitioners. These recommendations cross over different social spaces and are transformed by various actors and mechanisms whose aim is to inform and persuade the particular public that has been targeted. Observing the mechanisms of communication that constitute public health campaigns provides a way to explore the phenomenon as a mediation process, one into which such a public can be incorporated as an actor in its own right. Different publics and their ways of appropriating recommendations can then be grasped in terms of the situational and interdependent constructions of the actors and mechanisms that are involved. The opinions of the sectors of the public who receive these recommendations are ultimately the singular result of this mediation.
  • Partie III. Adaptations et nouvelles expérimentations

    • Les musiques de campagne : des hymnes aux ritournelles publicitaires - Thibault Jeandemange p. 169-177 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La musique est une composante à part entière de la communication et du marketing politique. Elle fait partie des outils symboliques privilégiés dans les stratégies de production et de légitimation des campagnes électorales. Si, de par son omniprésence, la musique est devenue un environnement discret, tel un bruit en arrière-fond que l'on entend sans écouter, elle rythme les campagnes et donne le ton des candidats. Écouter et analyser les mélodies des partis invite à repenser la musique comme un véritable outil de connaissance et de compréhension du politique. Or, il existe très peu de travaux en France sur la musique de campagne en science politique (dont les partis politiques constituent un objet canonique), la considérant comme un élément technique parmi d'autres et ne participant pas du politique. Bien que chaque équipe de campagne ait des exigences musicales, il s'agira de comprendre quelles sont les influences du marketing sur la musique du politique ? Quelles sont les caractéristiques de la musique du pouvoir produites dans un référentiel de marketing politique ?
      Music is an integral component of political communication and marketing, and it is one of the favorite symbolic tools used in strategies for producing and legitimizing electoral campaigns. Although the very omnipresence of such music has made it an unobtrusive backdrop, a background noise that we hear without really listening to it, it nevertheless sets the pace of a campaign and the tone of its candidates. Listening to and analyzing the melodies of political parties invite us to understand music as a true tool for knowing and comprehending politics. However, in France, in the field of political science (for which political parties are a canonical object of study), very little work has been done on campaign music; it is viewed as a one technical element among others, one that does not participate in politics as such. While each campaign team has its own musical requirements, the influence of marketing on political music remains an open question. What are the distinguishing features of the music of power produced within the reference frame of political marketing?
    • « Nous commençons à peine à prendre conscience des risques liés à l'ouverture de nos données » - Frédéric Allard p. 178-180 accès libre
    • Internet et le mouvement contestataire au Vietnam - Nguyen-Pochan Thi Thanh Phuong p. 181-186 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'émergence de la société civile au Vietnam est étroitement associée à l'arrivée d'Internet depuis la fin des années 1990. Elle est révélatrice, dans une approche néo-gramscienne, de la reconfiguration profonde des espaces publics et de leur rapport avec le pouvoir ainsi que de la métamorphose permanente de l'autoritarisme vietnamien face aux nouveaux défis que pose la société civile.
      The emergence of civil society in Vietnam is closely connected with the arrival of the Internet at the end of the 1990s. When viewed from a neo-Gramscian perspective, this arrival reveals not only the deep reconfiguration of public spaces and their relations with power, but also the constant metamorphosis of Vietnamese authoritarianism when faced with the new challenges posed by civil society.
    • L'État au Cameroun et l'injonction à l'innovation numérique et à la créativité - Nicanor Tatchim p. 187-194 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      À partir d'entretiens compréhensifs réalisés avec les acteurs en charge de la politique publique en direction de l'économie et l'innovation numériques ainsi qu'une analyse de corpus de documents institutionnels dont le plan stratégique Cameroun-Numérique 2020 du gouvernement, cette recherche met en lumière les rationalités qui travaillent la politique de l'État en direction du numérique ainsi que le discours qui l'accompagne. Elle prend appui sur les recherches en économie politique (critique) de la communication. Elle montre que les injonctions étatiques à l'innovation numérique s'inscrivent dans une dynamique globale de conversion de l'économie à la créativité. Elle développe l'idée que dans un contexte de quasi-guerre civile, notamment dans la partie anglophone pourtant considérée comme la Silicon Valley camerounaise, sur fond de mal-être des jeunes et d'exclusion, le discours numérique et de la créativité est au cœur d'un dispositif que tend à montrer un Cameroun sinon en pleine transformation économique, du moins dans une phase de transition vers l'émergence et le plein-emploi. La référence à l'innovation numérique et à la créativité voile l'échec, ou plutôt l'absence, d'une réelle politique économique et industrielle et ses conséquences sur la jeunesse en particulier.
      On the basis of both comprehensive interviews conducted with actors responsible for economic and digital innovation policies and an analysis of a corpus of institutional documents including the Digital Cameroon 2020 strategic plan, this article seeks to throw light not only on the rationale for governmental policy towards increased digitization but also on the rhetoric that accompanies it. It is based on a (critical) political economy of communications, showing how governmental demands for digital innovation are part of a global dynamic of economic conversion, which favors creativity. It also shows how, in a situation of near civil war – one that is found especially in the Anglophone part of the country, which is thought of as Cameroon's “Silicon Valley” – and against the backdrop of youth discontent and exclusion, the rhetoric about digital technology and creativity are at the heart of an effort to present Cameroon in a particular light : as a country that is in the midst of a complete economic transformation, or at least in a phase of transition towards becoming an emerging economy with full employment. References to digital innovation and creativity are attempts to hide the failure, or rather the absence, of a real economic and industrial policy and its effects, in particular, on young people.
    • Les processus de diffusion des innovations sociales - Nicolas Duracka p. 195-200 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cette contribution vise à mettre au jour l'originalité des processus de communication au sein des dynamiques de transformation sociale. Plus particulièrement, en explorant l'émergence, le processus et le résultat des innovations sociales porteuses de changement nous montrons que l'incommunication est un facteur déclencheur de la volonté de transformation portée par un groupe social et que la délibération est le moteur du renouvellement du socle symbolique de ce dernier. Enfin, nous soulignons l'importance d'une approche praxéologique de la communication lors de la diffusion de ces innovations dans la société. Autrement dit, aux classiques stratégies marketing nous opposons une praxis communicationelle comme un ensemble d'actions organisantes de perspectives partagées alors vectrice de l'institutionnalisation de nouvelles pratiques et représentations.
      This article seeks to bring out the originality of the communication processes that occur within the dynamics of social transformation. More specifically, an exploration of the emergence, the processes and the outcome of social innovations that can bring about such change shows that incommunication is a triggering factor of a social group's drive for transformation; deliberation is the motivating force for the renewal of the group's symbolic base. Finally, the significance of a praxeological approach to communication in diffusing these innovations throughout society is emphasized. This sort of communication praxis is contrasted with standard marketing strategies, for praxis is a collection of actions that organize perspectives that are shared, and thus serve as vectors for institutionalizing new practices and representations.
    • Un regard sur les évolutions de la communication - Robin Cabanel p. 201-202 accès libre
    • La participation contributive : communiquer pour concrétiser - Lionel Lavarec p. 203-208 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La dynamique collective, diluée puis oubliée, est à la base des projets humains les plus ambitieux, passés et à venir. Au cœur des échanges entre individus, la communication montre que c'est à partir de la relation participative que tout s'imagine, se crée et se concrétise. Par-delà l'amoncellement de savoirs et de méthodes, nous verrons à travers cinq exemples que la contribution, dimension ultime du penser et du faire ensemble, s'appuie bien sur l'intelligence collective et les dispositions relationnelles au sein du groupe.
      The collective dynamic, which has been weakened and then forgotten, is at the root of humanity's most ambitious past projects, as well as of those that are still to come. Central to human interaction, communication demonstrates that the participatory relation is the basis for everything that can be imagined, created, and accomplished. Five examples are presented to show how contribution, the ultimate dimension of thinking and working together, relies on collective intelligence and the interpersonal inclinations within a group, transcending the accumulation of knowledge and methods.
    • Malaise dans la communication - Jessica Tran The p. 209-215 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      À l'ère du numérique, face aux progrès fulgurants des nouvelles technologies de la communication, des voix s'élèvent pour décrier les impasses de la communication numérique. Contre les « technoprophètes » fascinés par les progrès de la technique, qui proclameraient que la communication numérique nous aurait désormais affranchis des barrières temporelles et spatiales de la communication humaine, les « technophobes » catastrophistes sonnent l'alarme et dénoncent les apories de l'incommunication auxquelles aurait conduit la prévalence de la communication numérique, détériorant les relations humaines. S'il nous incombe aujourd'hui de construire une réflexion critique sur les enjeux de l'incommunication à l'ère du numérique, nous tenterons, dans une perspective se revendiquant de l'anthropologie psychanalytique, de faire la part entre l'actualité de ce « malaise dans la communication » et l'incommunication structurelle constitutive de toute communication humaine.
      In the digital era, in which we are confronted with the rapid advances in new communications technologies, some observers decry the impasses of digital communication. In contrast to the “technology evangelists,” who are fascinated by technical progress, claiming that digital communication is enabling us to overcome the spatial and temporal limits of human communication, the doomsday scenarios of “Neo-Luddites” warn against and condemn the aporias of incommunication; such aporias are supposedly being brought about by the prevalence of digital communication, which is degrading human relationships. Today, it is incumbent upon us to construct a critical reflection on the issues of incommunication in the digital era; we shall endeavor to do so within the context of a psychoanalytic anthropology, in order to differentiate between the “discontents” of today's communication and the structural incommunication that is constitutive of all human communication.
    • La communication entre Libanais et Jordaniens sur les réseaux numériques - Rosemary Iskandar p. 216-221 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Les Libanais et les Jordaniens cohabitent au sein de plusieurs groupes WhatsApp, où ils peuvent communiquer soit en écrivant en arabe abjad ou avec l'alphabet latin. Le dialecte de chaque pays n'étant pas le même, ils arrivent à se comprendre en choisissant plusieurs manières de communiquer. Les échanges des Jordaniens au sein d'un même groupe WhatsApp influencent la communication des Libanais. En effet, l'arabe classique est difficile pour la majorité des Libanais, mais afin de communiquer avec les Jordaniens, ils ont alors changé leurs habitudes et ont accepté d'utiliser l'arabe classique ou d'autres méthodes pour pouvoir mener des discussions avec eux. Dans ces groupes WhatsApp, la pratique communicationnelle de chaque membre identifie son origine et sa nationalité.
      Lebanese and Jordanians coexist as members of many groups on Whats
      App, a platform where they can write messages in both the Arabic abjad and the Latin alphabet. Although each country has a different dialect, these users find ways to understand each other by choosing to communicate in a variety of manners. The exchanges among Jordanians within the same WhatsApp group have an influence on how Lebanese members communicate. Classical Arabic tends to be difficult for many Lebanese, but they change their habits and agree to use either it or other means of communication in order to participate in discussions with Jordanians. In these WhatsApp groups, each member's communication practices identify his or her origins and nationality.
    • Like : vers une dictature du nombre ? - Lina Zakhour p. 222-226 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Les utilisateurs se livrent sur les réseaux dits sociaux à des mise en scène continues, ponctuées de likes, ce nouveau rituel d'interaction. Le like étant signe d'approbation et d'adhésion – qui pourrait faire advenir par la simple volonté du grand nombre, un effet de vérité –, c'est désormais le rapport des hommes à l'accès aux connaissances et à l'évaluation des savoirs qui pose problème. Le défi majeur touche au cœur du fonctionnement démocratique : il consiste à débusquer les manipulations et impostures, et éviter que la solidité et donc la valeur de toute information ne se mesure désormais en nombre de likes.Cet article invite à réfléchir au rôle et au statut du contenu véhiculé par ces réseaux et à œuvrer dans le but de retransformer l'objet et le but de ces réseaux en lieux de partage dans l'intérêt commun.
      Users of “social” networks are engaged in a continuous performance that is punctuated with “likes,” which have become a new ritual of interaction. Since “like” is a sign of agreement and approval that can, through the tyranny of mere number, produce a truth-effect, what becomes problematic is human beings' relations to ways of accessing knowledge and evaluating ideas. The major challenge in this goes to the very heart of how democracy works: the latter consists in flushing out manipulation and false identities and in preventing the reliability and value of information from being measured solely in terms of the number of “likes” it has received. This article explores the role and the status of the content that circulates on social networks and seeks ways in which the aim and object of these online networks can once again become a venue for sharing, which will enhance the common interest.
    • L'avenir de la communication (médiée) inter-humaine - David Sadek p. 227-231 accès libre
    • Needle : la critique des GAFA à l'épreuve de l'expérience - Julien Falgas p. 232-237 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Que faire lorsqu'on découvre une aiguille dans la meule de foin qu'est le Web ? Prétendant nous aider à communiquer, quelques plateformes dominent désormais nos pratiques informationnelles et entretiennent une crise de l'inspiration. En écho au discours critique grandissant à l'encontre des GAFA, la recherche-action needle tente l'expérience concrète d'une infomédiation qui fait le pari que la communication humaine peut reprendre le pas sur l'infomédiation algorithmique.
      What should we do when we find a needle in the haystack of the Web? Ostensibly intended to help us communicate, certain platforms have come to dominate our ways of informing ourselves, thus maintaining a crisis of inspiration. The needle of actionresearch echoes the burgeoning criticism of the Big Four Tech companies of GAFA (Google, Apple, Facebook, and Amazon) in trying to provide a concrete experience of infomediation, with the wager that human communication can regain ground that has been lost to the infomediation performed by algorithms.
    • Le système Mukurtu : une ouverture sur l'interculturel - Cécile-Marie Martin p. 238-243 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Le Web, en tant que système de communication issu de la culture occidentale, pose la question de sa légitimité sur le plan idéologique et sur celui de sa mise en pratique : bien qu'il soit destiné à tous les peuples, en ne s'inscrivant pas dans la tradition de certaines communautés, ne renforce-t-il pas les inégalités en obligeant les uns à adopter la culture des autres ?Pour traiter de cette problématique, le concept d'invention nous est apparu pertinent dans la mesure où il est interdépendant de celui de culture, la culture pouvant être appréhendée comme un ensemble de découvertes et de créations. Pour étayer ces réflexions, nous nous proposons d'étudier le cas du CMS Mukurtu, un système de gestion de contenu développé spécifiquement pour préserver et diffuser des contenus issus des cultures indigènes.
      The World Wide Web is a communication system that emerged from Western culture, and therefore questions can be raised about its legitimacy, in terms of both its ideology and its practical applications. Although it is available to all, the Web has no connection to the traditions of certain communities; this can serve to reinforce inequality by forcing some to adopt the culture of others. To address this problem, the concept of invention is relevant because it maintains an interdependent relation with the concept of culture, which can be understood as a collection of discoveries and creations. These reflections are given form through an exploration of the Mukurtu CMS, a content management system specifically designed for storing and sharing the cultural heritage of indigenous peoples.
  • Diagonales

    • Le journalisme narratif à l'épreuve du réel. Vers une sociologie en actes - Alexandre Eyries p. 245-255 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Dans cet article, je me propose d'analyser les mécanismes ayant conduit à l'avènement d'un journalisme lent (slow journalism) et d'un journalisme narratif qui apparaissent comme une solution de substitution aux formes plus classiques de journalisme, et comme un moyen de produire des reportages au long cours que les magazines et les quotidiens ont de moins en moins la possibilité de financer. Je m'attacherai à montrer que ce nouveau type de journalisme est indissociablement lié à un contexte de crise qui voit le journalisme institutionnel battu en brèche au nom de son essoufflement. Je m'intéresserai aux publications hybrides créées pour accueillir ces articles, les mooks, qui traduisent les tensions traversant le journalisme narratif, entre une volonté de renouvellement des reportages (pendant d'une certaine scientificité) et une subjectivité assumée dans le récit (mais pas dans le traitement des évènements).
      This article presents an analysis of the mechanisms that have led to the emergence of “slow journalism” and of a narrative journalism that has appeared as both an alternative to more conventional journalistic approaches and a means of producing long-form reporting of the sort that is less and less possible for daily newspapers and magazines to finance. This new type of journalism is inseparable from the context of the crisis of institutional journalism, which is losing its impetus. Mooks, the hybrid publications in which such articles appear, are also discussed, in terms of the tensions between the effort to renew reporting (which is the counterpart of a certain scientificity) and the subjectivity of reporters, which is acknowledged in the narrative (but not in their treatment of events).
  • Lectures

    • Lectures - Brigitte Chapelain p. 256-260 accès libre
  • Hommages