Contenu du sommaire
Revue | Négociations |
---|---|
Numéro | no 32, 2019/2 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
In memoriam
- In memoriam. Laurent Mermet (1955-2019) - p. 5-10
- Place et conduite de la négociation dans les processus de décision complexe - Laurent Mermet p. 11-33
Varia
- Les dessous de La Table des négociations. Choix artistiques et scénographie d'une exposition d'art et de design - Corentin Brulé, Cléa Di Fabio, Marion Fraboulet, Elizabeth Hale, Laura Quidal, Kévin Zanin p. 35-51
- Coopérer pour créer. L'orchestre entre autorité négociée et créativité partagée - Hyacinthe Ravet p. 53-74 Reposant sur une série d'observations menées durant plusieurs années auprès de chef·fe·s et de musicien·ne·s lors de répétitions, concerts et sessions d'enregistrement, ainsi que sur des entretiens approfondis avec des chef·fe·s tel·le·s que Claudio Abbado, Laurence Equilbey, et Claire Gibault, cet article tente de répondre à la question suivante : comment se construit une interprétation musicale au sein d'un collectif formé d'un·e chef·fe et de musicien·ne·s ? L'hypothèse centrale qui porte à l'observation de la musique en-train-de-se-faire est qu'il s'agit d'une activité créatrice collective. C'est ce que nous allons découvrir en deux temps : tout d'abord, en examinant comment l'autorité du/de la chef·fe se négocie au sein d'un tel travail collectif ; puis, en déclinant différentes facettes par lesquelles un processus de créativité partagée peut s'appréhender. Celle-ci surgit du cœur des initiatives de chaque participant·e à l'action et prend forme dans leur synergie.Creation through cooperation. The orchestra, situated between negotiated authority and shared creativityDrawing on fieldwork—a set of observations carried out over several years in the presence of conductors and musicians during rehearsals, concerts, and recording sessions, and in-depth interviews with conductors such as Claudio Abbado, Laurence Equilbey, and Claire Gibault—this article seeks to answer, from a socio-musicological perspective, the following question : How is a musical performance constructed within a collective body made up of a conductor and musicians ? The central hypothesis that led to these fieldwork observations of music-being-made was that it is a collective creative activity. And this is what we shall discover in two stages : first, by examining how the authority of the conductor is negotiated in the course of such a collective effort ; then, by setting forth various facets by which it is possible to comprehend a process of shared creativity. We shall then turn to the role of relays in the orchestra, as well as looking at phenomena of self-regulation, spontaneous interventions of musicians, and the process of cooperation. At the very least, the observations show how the conductor plays a crucial but not solitary role. This is indeed a collaborative sort of work in multiple dimensions, in which the participation and role of each player is incessantly renegotiated, and in which in fine the meaning given to the musical entity is knitted together. Creativity abounds in the heart of initiatives borne by each of the participants, taking shape in their synergy.
- Diplomatie et négociations entre l'Union européenne et la Communauté des États latino-américains et caraïbes : du dialogue interrégional au dialogue interculturel - Andrea Parra-Leylavergne p. 75-86 Le rôle des diplomates dépasse celui d'être des négociateurs de sujets politiques ou économiques stricto sensu. Ils sont ainsi des médiateurs interculturels : ils négocient à plusieurs niveaux et à partir de diverses cultures qui sont à la fois nationales et ministérielles. Cet article propose une caractérisation des cultures de négociations diplomatiques au sein des rencontres interrégionales UE-CELAC à partir des théories culturalistes et modélisantes.Diplomacy and negotiations between the European Union and the Community of Latin American and Caribbean States (CELAC) : From interregional to intercultural dialogueThe role of diplomats goes beyond that of being negotiators of political or economic subjects stricto sensu. They are intercultural mediators, negotiating at several levels and from different cultures that are both national and ministerial. This contribution characterizes diplomatic negotiating cultures within the EU-CELAC interregional meetings, using culturalist and modelling theories.
- Diplomacy ‘in Business' and the Business of humanist Diplomacy - Wilfried Bolewski p. 87-102 Today's global community relies increasingly on the corporate sector to find innovative and sustainable solutions to key international challenges, such as geopolitical shocks, terrorism, cybersecurity, politically motivated trade restrictions, climate change and migration. Combined efforts from the social, private and public sectors are necessary to mobilize coalitions or networks to react to societal expectations. In order to respond to this widely expected enlargement of the purpose for transnational companies towards societal concerns, the two-pronged approach of Corporate Diplomacy is suggested as global software for change management: Firstly, it supposes a re-orientation of mindset in the global entrepreneurship for corporate communication and proactive engagement, secondly, this will lead to an adjustment of appropriate behavioral practices in management for sustainable problem-solving via cooperation.Using diplomatic mindfulness in business can greatly help corporations to shape geopolitical and other non-commercial risks in order to influence politics and international relations as well as to strengthen economic security and the international political climate. This nascent partnered practice of corporate diplomacy as an alternative approach to traditional ways of solving public problems involves a mutually beneficial cross-fertilization between the two systems, adding value and creating shared values according to private and public social needs.This practitioner-scholar's policy essay adds an economic management narrative for a change of paradigm to humanist diplomacy: it is time to reorient our thinking and reimagine practice.
- Haute fiabilité et négociation : le cas du nucléaire français - Benoît Journé, Arnaud Stimec p. 103-120
Grand entretien
- « La communauté des chercheurs et universitaires s'intéressant à la négociation est significative, et sa production abondante. Pourquoi cet apport théorique est-il aussi négligé par la pratique ? » - Jacques Rojot, Christian Thuderoz, Aurélien Colson p. 121-143
Lectures / Relectures
- À propos de l'ouvrage de Laurent Combalbert et Marwan Mery, Negociator. La référence de toutes les négociations, Paris, Dunod, 2019, 660 pages - Arnaud Stimec p. 145-149
- À propos des ouvrages de Alice Le Flanchec, Les secrets d'une négociation réussie, Paris, Ellipses, 2019, 219 pages. Olivier Ferrier, Les techniques de négociation efficaces, Paris, Vuibert, 2016, 288 pages. Jean-Édouard Grésy, Julien Ohana et Ricardo Pérez-Nückel, Comment les négociateurs réussissent. Retrouvez les aptitudes de l'enfance ! Louvain-la-Neuve, De Boeck Supérieur, 2017, 173 pages - Christian Thuderoz p. 151-159