Contenu du sommaire : L'Amérique à la loupe : Poétique et politique du détail

Revue Revue française d'études américaines Mir@bel
Numéro no 160, 3ème trimestre 2019
Titre du numéro L'Amérique à la loupe : Poétique et politique du détail
Texte intégral en ligne Accès réservé
  • Introduction. Énormité de l'insignifiant - Emmanuelle Delanoë-Brun, Paul Schor, Anne Ullmo p. 3-9 accès réservé
  • 1. Du singulier à l'exemplaire : le détail structurant

    • Propriété et possession dans le chapitre 89, « Fast-Fish and Loose-Fish » de Moby-Dick - Agnès Derail p. 10-24 accès réservé avec résumé en anglais
      In the cetological chapter 89 of Moby-Dick, Ishmael launches into a jocular disquisition about maritime laws aimed at settling litigations between ships claiming possession of the same whale. Dubbed “Fast-Fish and Loose-Fish”, the law under scrutiny is ostensibly extolled as the peaceful means to solve all whaling disputes. Yet, what emerges from the cases cited is that the law invariably grants the entire ownership of a contested prey to the party who last got hold of it. The judicial construct of property, Ishmael cannot but admit, amounts to legitimizing the right of the strongest: the idea that “possession is the whole of the law” ultimately extends to all human jurisprudence, justifying worldwide systems of exploitation. Such seems to be Ishmael's orthodox indictment of the law as a mere instrument of power. However, the question of legal property ties in with the motif of self-ownership, crucial in the novel, notably via Ahab's memorable claims to self-sovereignty but also via the more subdued issue of slavery. This article interrogates the implicit alignment of the law of property with the ontological issue of self-ownership, which wryly tends to exculpate human legal construct on the ground that it would merely emanate from a metaphysical law of generalized predation and appropriation—which also applies to literature, and most notoriously to Melville's Moby-Dick, as a summa of plagiarized archives.
    • Les couples interraciaux hétérosexuels : un précédent symbolique dans la lutte pour le mariage des couples de même sexe - Églantine Zatout p. 25-36 accès réservé avec résumé en anglais
      LGBTQ organisations have fought to earn marriage equality and they have used many arguments to legitimize their fight including the symbolic precedent of interracial heterosexual couples who have become legally recognized throughout the country following the Loving vs Virginia decision (1967). This article deals with the way this symbolic precedent is used. On the one hand, some LGBTQ groups have used this Supreme Court case to center the marriage debate around issues of equality, freedom and love as a way to desexualise and normify the discussion. On the other hand, some interracial heterosexual couples are aware of this symbolic precedent and support the cause, which is highly appreciated by LGBTQ organizations who showcase their involvement as another way to normify the fight.
    • Cine Las Americas International Film Festival in Austin, Texas: a Case Study in Counter-Stereotypical Programming - Émilie Cheyroux p. 37-54 accès réservé avec résumé
      Tributaires de réseaux d'échanges et de partages de films, les festivals de cinéma n'opèrent pas en vase clos. En se basant sur l'exemple du Festival International de Cine Las Americas (Austin, Texas) et de ses vingt premières années d'existence (1998-2017), cet article cherche à démontrer que l'étude d'un cas peut conduire à des conclusions pertinentes pour comprendre les méthodes employées par ces festivals pour contrer les stéréotypes dépréciatifs visant les Latinos. Considérant en particulier le contenu des films et les stratégies de réseau locales utilisées par les responsables du festival à Austin, l'article souligne les changements cognitifs potentiels qu'un festival de cinéma peut générer lorsqu'il devient un « Événement Configurateur de Champ » ou « Field-Configuring Event ».
  • 2. Composer, décomposer : le souci du détail

    • Snipping Space: Montage and Close-Up Techniques in Mina Loy's New York Poems - Yasna Bozhkova p. 55-70 accès réservé avec résumé
      Cet article se propose d'étudier les stratégies de la représentation du détail dans trois poèmes de Mina Loy, « Ephemerid », « On Third Avenue » et « Mass-Production on 14th Street », qui datent des années 1940 et portent sur l'expérience urbaine à New York. Partant de l'idée de découpage inhérente à la notion du détail, nous examinons comment Loy découpe et agrandit certaines images ou utilise le montage afin de confronter le pouvoir qu'a l'art moderniste de transfigurer la singularité surprenante du détail unique à la menace grandissante d'une uniformisation due à la modernité urbaine et à la culture de masse.
    • « A refusal not to be God » : l'ambition du détail dans les nouvelles de William Gass et de Steven Millhauser - Sigolène Vivier p. 71-85 accès réservé avec résumé en anglais
      Gass and Millhauser's minute prose frequently showcases stylistic and symbolic devices which seek to redefine the substance of what is deemed insignificant. In this regard, their miniatures and lists serve as metaphorical expressions of ambivalent fictional discourses, where the quest for meaning often yields dissatisfaction, mirroring the reader's own as she faces the hopeless ambition of the detail to map out the world in full.
    • Minor affects, a defining blind spot for a minor form: Allan Kaprow's 18 Happenings in 6 Parts - Célia Galey p. 86-104 accès réservé avec résumé
      Cet article synthétise les caractéristiques formelles de 18 Happenings in 6 Parts d'Allan Kaprow afin de souligner les défauts (esthétiques, politiques, patrimoniaux) des archives pseudo-objectives des performances de 1959. L'échec de Michael Kirby à saisir les « détails mineurs » liés aux problématiques raciales et de genre est mis en lumière par contraste avec le script, le récit de Samuel Delany et la réinvention du happening par André Lepecki en 2006. Ces perspectives multiples éclairent le potentiel révolutionnaire inhérent aux détails les plus infimes des happenings de Kaprow et aux défis qu'ils posent à leur conservation.
    • Le lyrisme du détail dans The Cave de Steve Reich et Beryl Korot - Mathieu Duplay p. 105-115 accès réservé avec résumé en anglais
      In The Cave, the first of their two stage works, composer Steve Reich and video artist Beryl Korot attempt to shed new light, via an innovative multimedia installation, on the relationship between words and music, a central concern in opera. While Reich appropriates speech melodies for musical purposes, Korot focuses on the graphic properties of alphabetic writing; both pay close attention to details of typography or intonation, which leads them to explore new modes of lyricism arising not from the characters' subjective responses to the plot, but from the experience of language as such.
    • “We get the picture”: An Intermedial Approach to Infinite Jest's “Excruciating” Detail - Lucille Hagège p. 116-128 accès réservé avec résumé
      Si Infinite Jest (1996) explore l'hypermédiatisation et le narcissisme pathologique de la culture de l'image dans les années 90, il s'interroge aussi sur la forme que peut prendre le roman à une époque dominée par des médias visuels aux capacités décuplées. Sans jamais réellement sortir du cadre textuel, le roman de David Foster Wallace adopte des pratiques extrêmes du détail qui font gonfler la prose, pour mieux la faire voir. Les frictions intermédiales de cette écriture sont examinées à la lumière des concepts d'hypermédialité (Kattenbelt) et d'hypermédiateté (Bolter et Grusin).
  • 3. E pluribus unum : politiques de l'inclusion ?

    • Reconsidering the Local Politics of Welfare: The Example of the Newburgh Controversy (1961-1962) - Tamara Boussac p. 129-142 accès réservé avec résumé
      Cet article s'intéresse à une controverse locale autour de l'assistance et à ses effets sur les réformes fédérales au début des années 1960. En 1961, la petite ville de Newburgh, dans l'État de New York, adopta une réforme drastique afin de restreindre l'éligibilité aux programmes d'assistance. Alors qu'une controverse nationale se développait autour du coût des politiques sociales, du travail en contrepartie des aides et de la fraude, les élus de l'État de New York et de l'État fédéral furent contraints de prendre position sur une réforme du système d'assistance. Les collectivités locales et les citoyens ordinaires sont rarement placés au centre de l'élaboration des politiques sociales aux États-Unis. Cet article suggère cependant que, loin d'être de simples détails de l'histoire de l'État-providence américain, les mobilisations locales devraient être davantage intégrées dans cette histoire. Au cours de la deuxième moitié du XXe siècle, celles-ci eurent en effet un effet transformateur en incitant les élus fédéraux à réévaluer les programmes d'assistance qui avaient été créés pendant le New Deal.
    • Le néolibéralisme et la nouvelle dimension symbolique de l'urbanité : étude comparée de Business Improvement Districts en Californie du sud - Marine Dassé p. 143-160 accès réservé avec résumé en anglais
      This article explores the role of the Business Improvement Districts (BIDs) in Southern California and their impact on the urban fabric. It aims at showing how BIDs seek to bolster their image in order to attract more capital, which entails getting rid of the “undesirables” (the homeless and other individuals perceived as problems) that tarnish the image of their public space. Drawing on two case studies in Los Angeles and in San Diego as well as several first-hand interviews, this article analyzes how they operate and their intrinsic link with the neoliberal city.
  • 4. Du trop-plein à la décharge : poétique de l'ordure

    • De la gargouille au monstre de foire : poétique de l'excroissance dans The Man Who Had Three Arms d'Edward Albee - Valentine Vasak p. 161-173 accès réservé avec résumé en anglais
      Acknowledged by its author as “one of his most spectacular commercial disasters”, Edward Albee's The Man Who Had Three Arms introduces a bitter acrimonious conference speaker who encountered fame and success thanks to a now resorbed and regretted third arm. If theatre is etymologically a genre devoted to showing, Albee revels in frustrating its audience's voyeuristic drive by limiting the presence of the mysterious appendage to the spiteful and anger-ridden monologic storytelling of a man who once used to be a freak. This paper seeks to focus on the mechanisms of linguistic inflation produced by this morphologic growth, which engages with the limits of the body – of the actor and of the text – and questions our definitions of monstrosity.
    • « The details ooze away as the sounds of garbage trucks grow » — transactions et transmutations du déchet dans Bleeding Edge de Thomas Pynchon - Bastien Méresse p. 174-186 accès réservé avec résumé en anglais
      This article considers rag-picking or the collecting of refuse as a method for the scrutiny of what has been demoted to the status of meaningless detail in Thomas Pynchon's Bleeding Edge. While the examination of detail is shaped by the process of sorting looked-over yet valuable materials, Pynchon completes his study of waste as a means to achieve a new division of the perceptible, whereby the emergence of an écriture flâneuse recycles and rehabilitates the landfill of words dumped into the novel.
    • “When she awoke, a shower of raw flesh had fallen in the field.” Profusion et déliquescence dans « Any Corpse » de Brian Evenson - Maud Bougerol p. 187-199 accès réservé avec résumé en anglais
      The characters in Brian Evenson's short story “Any Corpse” wander a decaying world: bits and pieces of corpses are rotting in an inhospitable landscape solely consisting of barren fields. As survivors of a disaster that is never explained, they set to no avail on a quest for knowledge ending in blinding scenes of violence and murder. The use of abundant details in the short story leads to profuse close-ups of a putrefying world, while provoking a linguistic and sensory proliferation that triggers a reaction from the reader. He/she then experiences an act of reading marked by profusion.
  • Hors Thème

    • A Patient Labor : le travail des patients noirs et les pratiques de résistance dans les asiles psychiatriques du Sud, 1870-1910 - Élodie Grossi p. 200-214 accès réservé avec résumé en anglais
      This article tells the story of the racialized workspaces specific to black and white patients in the psychiatric hospitals and asylums of the US South between 1870 and 1910. Using two archival materials collected at the Central State Asylum for Colored Insane, Virginia, and the Central Louisiana State Hospital founded in Pineville, Louisiana, 1906, this essay studies the way the treatments of black behaviors by “therapeutic” work were set up and implemented in these new segregated spaces.
  • Comptes rendus - Laurence Bécel, Yves Gardes p. 215-218 accès réservé