Contenu du sommaire : Sovereignty/Sovereignties in the United States: Concepts and Challenges
Revue | Revue française d'études américaines |
---|---|
Numéro | no 169, 4ème trimestre 2021 |
Titre du numéro | Sovereignty/Sovereignties in the United States: Concepts and Challenges |
Texte intégral en ligne | Accès réservé |
Introduction
- Sovereignty/Sovereignties in the United States: Concepts and Challenges - Nathalie Massip p. 3-8
- Sovereign Immunity in the United States: A Legal and Political Perspective - Nicolas Gachon p. 9-22 Cet article s'intéresse à la question de l'immunité souveraine, adage antique selon lequel « le roi ne peut pas mal faire », telle qu'instrumentalisée par Richard Nixon en 1977 puis par Donald Trump en 2019. D'un point de vue légal et historique, l'argument est que les États-Unis ont endossé la doctrine de l'immunité souveraine, alors même qu'elle semble en tous points contraire aux idéaux de la Révolution américaine, tout en contournant, peut-être précisément à cet effet, certaines des problématiques politiques et institutionnelles inhérentes à leur propre fondation. Cette ambiguïté historique et légale éclaire de manière très intéressante le phénomène de corruption dont Richard Nixon et Donald Trump furent tous deux soupçonnés dans l'exercice de leur mandat, ainsi que le phénomène de rupture des normes politiques qui leur est associé.
- Tribal Sovereignty and Education in the United States: A Political and Cultural Struggle for Preservation - Claire Anchordoqui p. 23-35 Aux États-Unis, la souveraineté tribale est au cœur de la relation qu'entretient le gouvernement fédéral avec les tribus autochtones. Le combat pour sa reconnaissance est tant un combat politique que culturel qui se joue, entre autres, sur les bancs de l'école. Depuis les années 1970, les tribus autochtones ont appelé à l'intégration de mesures sensibles à la culture dans les écoles publiques des États et à la création d'un système scolaire séparé géré par les nations autochtones. Cependant, l'expression de la souveraineté tribale en milieu scolaire semble encore lente à se concrétiser et révèle un jeu de pouvoir entre le gouvernement fédéral, les États, et les tribus autochtones.
- Cinémas autochtones : pour une interprétation plus « fluide et diverse » de la souveraineté visuelle aux États-Unis - Sophie Gergaud p. 36-50 Native American nations' sovereignty in the United States is often approached solely from a legal perspective, questioning the actual degree of autonomy enjoyed by tribal governments. Based on the reflections of several Indigenous intellectuals, including historian and art critic Jolene Rickard (Tuscarora), this article invites us to expand the concept of sovereignty to the cultural and artistic fields, while pointing out several major issues entailed by Indigenous visual sovereignty, especially in films.
- De la couronne de Tannassy à l'État de Sequoyah : une histoire de la souveraineté cherokee - Lionel Larré p. 51-68 From Worcester v. Georgia (1832) to Mc
Girt v. Oklahoma (2020), the Supreme Court recurrently reaffirmed Native American sovereignty. However, because the sovereignty preserved by the Supreme Court emanates from the treaties signed with the European and Euro-American colonizers, it can be said to be a conceded form of sovereignty. Another form of sovereignty can be identified as « indigenous, » for at least two reasons. First, it comes from and is exerted upon a specific territory with which a society maintains a specific cultural, spiritual, economic and political relationship. Besides, it existed before colonization. Moreover, sovereignty also implies the power to decide what one's life and one's discourse should be, which allows for a conception of self-determination as the power to define oneself. Native American scholars refer to « intellectual sovereignty. » The Cherokees can be taken as a case study to illustrate these different conceptions of sovereignty, from Cherokee indigenous sovereignty, allegedly represented by the Crown of Tannassy, to the failed attempt to create the State of Sequoyah, at the beginning of the twentieth century. - Au nom de la souveraineté : la tentation du repli ? - Isabelle Vagnoux p. 69-83 The liberal international order, developed under US leadership right after the Second World War, is struggling to survive in the twenty-first century, under the blows of more and more authoritarian states and the distrust of the United States itself. Initiating a movement of withdrawal, President Trump and the most conservative Republicans have become champions of the defense of American “sovereignty”, crusading against a number of international institutions and agreements, against free trade and immigration perceived as contrary to the interests of Americans. By placing recent developments in a historical framework in order to better understand their continuities or ruptures, this article proposes to analyze the uses of the concept of “sovereignty” in the field of U.S. international relations in the first quarter of this century.
Hors thème
- Mystère et ombres religieuses : une proposition de relecture des enjeux herméneutiques dans « Murders in the Rue Morgue » d'Edgar Allan Poe - Marc Vervel p. 84-94 This article proposes to reexamine Poe's « Murders in the Rue Morgue », in order to examine its theological background : in this story, the « mystery » concerns an essentially ambivalent relationship to knowledge. The motives and narrative strategy refer to an Augustinian approach to the idea of crime in connection with an interrogation of the reasons of the blindness of the mind ; but these theological traces are only mobilized in this text in the service of the hermeneutical strategy of the story.
- Mystère et ombres religieuses : une proposition de relecture des enjeux herméneutiques dans « Murders in the Rue Morgue » d'Edgar Allan Poe - Marc Vervel p. 84-94
Éclairage
- "Les voyages africains de Sim (Copans) ou l'homme qui revenait du chaud (1963-1975)" - Jean Copans p. 95-111 Ce texte est tiré d'une conférence présentée sous ce même titre le 19 juillet 2012 lors du 36e Festival de Jazz ‘Sim Copans' de Souillac célébrant les 100 ans de la naissance de Sim, père de l'auteur, qui avait par ailleurs contribué à la fondation de l'AFEA. Le choix des études d'ethnologie et de sociologie africaines de l'auteur tient pour partie à l'atmosphère musicale afro-américaine (et donc africaine) familiale. Celui-ci est parfois conduit au cours du texte à expliciter ses points de vue sur les cultures africaines anciennes, dites traditionnelles, et les cultures modernes qu'il fréquente professionnellement depuis un demi-siècle.
- "Les voyages africains de Sim (Copans) ou l'homme qui revenait du chaud (1963-1975)" - Jean Copans p. 95-111
Comptes rendus
- Philipp Löffler (ed.) : "Reading the Canon: Literary History in the 21th Century". Heidelberg: Winter, 2017. 458 pages - Nicoleta Alexoae-Zagni p. 112-114
- Marie-Christin Sawires-Masseli : "Arab American Novels Post 9/11. Classical Storytelling Motifs Against Outsidership". Heidelberg: Unversitätsverlag Winter, 2018. 301 pages - Karim Daanoune p. 114-117
- Antoine Traisnel : "Capture: American Pursuits and the Making of a New Animal Condition". Minneapolis, MN: U of Minnesota P, 2020. 253 pages - Michel Feith p. 117-120
- Florian Tréguer : "Don DeLillo. Une écriture paranoïaque de l'Amérique". Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2021. 668 pages - Jean-François Chassay p. 121-123