Contenu du sommaire : Les polarisations territoriales de l'ESS

Revue Revue d'économie régionale et urbaine Mir@bel
Numéro no 1, février 2022
Titre du numéro Les polarisations territoriales de l'ESS
Texte intégral en ligne Accès réservé
  • Les polarisations territoriales de l'économie sociale et solidaire

    • Introduction au dossier - Les polarisations territoriales de l'économie sociale et solidaire : travail politique, institutionnalisation, régimes territoriaux - Xabier Itçaina, Nadine Richez-Battesti p. 7-14 accès libre
    • Proximité, distance et coopération : Le cas des acteurs de l'ESS dans le champ alimentaire dans une métropole - Amélie Artis, Anais Bovet p. 15-42 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      La question de l'alimentation concentre aujourd'hui plusieurs enjeux : donner accès à tous à des produits de qualité, limiter l'empreinte écologique du secteur agro-alimentaire, revitaliser les territoires en articulant mieux monde urbain et monde rural, ou encourager la réappropriation citoyenne de la filière. Aujourd'hui, les dynamiques territoriales dans le champ alimentaire tendent à résoudre les tensions entre les logiques économiques, sociales et spatiales. Notre article contribue à mieux comprendre la coordination territoriale des initiatives de l'ESS dans le champ alimentaire dans une métropole en questionnant les interactions entre les entreprises de l'ESS et leurs écosystèmes politiques et économiques territoriaux. Nous montrons que ces entreprises de l'ESS sont impliquées dans la construction collective des réponses localisées, sous l'impulsion de l'acteur public métropolitain. Nous montrons comment l'accompagnement par l'action publique locale incite à l'échange de bonnes pratiques. Cependant, la distance institutionnelle entre les structures bloque la coordination territoriale de cette filièreClassification JEL : R50, R11, R58, L31.
      The issue of social food sustainability highlights several challenges: giving everyone access to quality food products, limiting the ecological footprint of the agri-food sector, revitalizing territories by better combining urban and rural worlds, or even encouraging citizens' reappropriation of the sector. Today, territorial dynamics aim to resolve the tensions between economic, social, and spatial logics. These dynamics include not-for-profit organizations and cooperatives, drawn together under the designation of social and solidarity economy (SSE). There are different types of local productive systems (in terms of industrial fabric, attraction factors, specific resources) whose dynamics are closely linked to the strategies of the actors who cross them.This article aims to analyze and to demonstrate the interactions between these actors and their territorial political and economic ecosystems. First, we give a precise and argued definition of the link between SSE actors and territorial development by using the French school of proximity relations. Then we present and analyze updated cartography of these actions based on a detailed analysis of the link between proximity relations and territorial cooperation between actors. We end with a discussion about the conditions and limits of this case study. We demonstrate how these actors try to build a collective answer in touch with the local authority. The local authority encourages the exchange of good practices between them. These coordinations try to create social proximity. However, the institutional distance between these actors blocks the territorial coordination. Our article contributes to a better understanding of territorial coordination and governance between public and private actors, particularly in local social and sustainable food ecosystems.JEL Classification: R50, R11, R58, L31.
    • Ancrages et polarisations territoriales de l'économie sociale et solidaire : Le PTCE Sud Aquitaine en perspective comparée - Danièle Demoustier, Xabier Itçaina p. 43-65 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'article interroge les conditions d'émergence et de consolidation de dynamiques de coopération territoriale autour de l'économie sociale et solidaire, avec l'exemple des Pôles Territoriaux de Coopération Économique (PTCE). La relecture de l'expérience du PTCE Sud Aquitaine au miroir de deux PTCE de l'ex-région Rhône-Alpes met en évidence un socle de conditions propices au développement d'un processus de coopération et de polarisation territoriale de l'Économie Sociale et solidaire (ESS) : des territoires en reconversion ou mutation socio-économiques, la mémoire de coordinations antérieures réussies, une structure mère à statut associatif ou public hybridant les ressources et la coopération avec les acteurs du territoire ; un périmètre d'appartenance aux contours mouvants. Les PTCE se distinguent en revanche par les choix des acteurs de la coopération, les modes de structuration et d'intensité de la coopération, le degré d'articulation aux politiques territoriales.Classification JEL : L31, L38, Y8, Z13.
      The article explores the conditions for the emergence and consolidation of dynamics of territorial cooperation in the social and solidarity-based economy (SSE), with the example of the French Territorial Clusters of Economic Cooperation (TCECs). From a theoretical perspective, the article draws from the economy of proximity and from the political sociology of the territorial regimes of the SSE. In that sense, the TCECs can be considered as territorial cooperative innovations which indicate, with varying degrees of success, SSE-oriented development paths for the territory. From an empirical standpoint, the trajectory of the South-Aquitaine TCEC, an intersectoral TCEC located in Tarnos (Landes), is compared with two TCECs from the former Rhônes-Alpes region: the Pôle Sud Archer at Romans (Drôme) and Domb'Innov at Trévoux (Ain). The comparison evidences a shared set of conditions favourable to the anchoring and the development of a territorial process of cooperation and clustering in the SSE: areas undergoing economic restructuring; a territorial memory of former successful cooperations; the key-role of a parent organization, be it associative or public, in the activation and hybridization of the territorial resources; a moving formal perimeter of the TCECs. Nevertheless, these TCECs differ substantially with respect to each other concerning the actors involved in the cooperation (associations, cooperatives, private for-profit companies, public authorities) and their priority activities (geared towards job-seekers, inhabitants, local companies or local authorities), the nature and intensity of cooperation between heterogeneous stakeholders, the articulation with territorial development policies, the impact of the SSE footprint on territorial development. The future of the PTCEs, however, remains uncertain and will depend upon state and local policy-making, the transformations of the territorial socio-economies, changes in the interlocking between the SSE and territorial development paths.JEL Classification: L31, L38, Y8, Z13.
    • Instruments publics de clusterisation de l'ESS et pluralisme institutionnel - Céline Bourbousson, Julien Maisonnasse, Nadine Richez-Battesti p. 67-87 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Notre article propose d'appréhender l'instrumentation croissante de l'action publique en direction de l'Économie sociale et solidaire (ESS). Nous nous intéressons plus précisément aux dispositifs de soutien à la polarisation territoriale de l'ESS et à leur déploiement dans les territoires. Notre cadre analytique articule deux champs de littérature. Le premier concerne les instruments d'action publique que nous abordons à partir d'une analyse fine de leur usage. Le second est centré sur l'approche des logiques institutionnelles dans le cadre de processus associant des acteurs hétérogènes. Nous procédons à deux études de cas d'appropriation de dispositifs hybrides de clusterisation en région Provence-Alpes-Côte d'Azur ; le premier d'envergure régionale et le second issu de l'échelle nationale. Les deux processus sont qualifiés d'échec pour leur incapacité à avoir développé et pérennisé leurs activités, ainsi que l'absence d'hybridation des logiques institutionnelles dont ils sont porteurs. Les résultats proposés contribuent à éclairer les dimensions habilitantes, contraignantes et les réactions d'adaptabilité suscitées par les instruments publics.Classification JEL : L31, L38, R38, R58.
      Our research focuses on the growing instrumentation of public action towards Social and Solidarity Economy (SSE). More precisely, we question SSE clusterisation public instruments and their application at the local scale. Our analytical framework comes from two main literatures: 1. public action instrumentation with the notion of management tool understood by the French critical sociology; 2. the institutional logics approach, derived from neo institutionalist theory. Through this framework, we aim to understand if the adequation of the institutional logics between an instrument and the project which appropriates it, is a condition for territorial cooperation. The analysis builds on two doctoral thesis works and consists in two case studies of appropriation of clusterisation instruments in south of France. The first one comes from the regional level whereas the second one was created at the national level. Both appropriation processes are considered as failures because of their incapacity to develop and perennialize activities. We also shed light on the non-hybridization of the institutional logics identified in the two cases. Through the investigation of failure cases, our results contribute to enhance different dimensions of public instruments: empowerment, constraint and adaptability reactions. In both cases analysed, we identify two main patterns: 1. the managerial logic identified dominates and imposes on the activist or solidarity funding logics; 2. Even if at some stages, local actors manage to emancipate from the instrument, its constraint dimension gets more and more influent and leads to the failure of both clusterisation projects.JEL Classification: L31, L38, R38, R58.
  • Varia

    • Caractériser l'offre en espaces végétalisés au sein des villes européennes - Thomas Coisnon, Anne Musson, Damien Rousselière p. 91-114 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Les espaces végétalisés urbains génèrent des externalités positives en matière d'environnement, de santé et d'attractivité des villes. Il importe aux scientifiques comme aux décideurs politiques de disposer de mesures pertinentes pour évaluer l'impact des espaces végétalisés sur différents facteurs environnementaux, sociaux ou économiques. À partir des données d'occupation du sol Corine Land Cover pour 75 villes européennes, nous proposons une typologie des villes s'appuyant sur une Analyse Factorielle Multiple suivie d'une Classification Ascendante Hiérarchique. Nous mobilisons ensuite des données sur les surfaces arborées (Street Tree Layer) pour affiner notre caractérisation de l'offre en espaces végétalisés urbains. Nos résultats montrent que pour certaines villes, les espaces agricoles et forestiers peuvent largement contribuer à l'offre végétalisée et que la mobilisation d'indicateurs variés, reflétant notamment l'abondance et la fragmentation des espaces végétalisés, met en avant une hétérogénéité entre les villes.Classification JEL : R14, R52, Q26, Q57.
      Urban green spaces may generate positive externalities in terms of environment, health and city attractiveness. However, the nature and intensity of benefits generated by urban green spaces may depend on their size, spatial distribution or intrinsic composition. Faced with a potentially complex and heterogeneous object, it is important for researchers and political decision-makers to have appropriate measures to evaluate the impact of urban green spaces on environmental, social or economic factors. Using the Corine Land Cover database for 75 European cities, we provide a typology relying on a Multiple Factor Analysis and a Hierarchical Ascendant Classification. We then use urban tree cover data (Street Tree Layer) to refine our characterisation of urban green spaces provision by considering the spatial distribution of tree areas, in addition to the land use profile. Our results show that in several European cities, agricultural areas and forestlands may highly contribute to the overall provision of urban green spaces. In such cities, the quality and evolution of green spaces may therefore easily be affected by individual trade-offs (farmers, foresters), independent of city policies. We also show how the heterogeneity of European cities' profiles regarding urban green spaces provision may be explained by the type of green spaces and their spatial distribution, including abundance and fragmentation, in relation to the characteristics of the city. Relying on a robust, transparent and reproducible methodology, we provide a diverse set of indicators reflecting these dimensions in order to support urban planners and public deciders in their desire to develop urban space and enhance green spaces.JEL Classification: R14, R52, Q26, Q57.
    • Le télétravail à Bruxelles avant la crise de la Covid-19 - Constance Uyttebrouck, Pierre-François Wilmotte, Jacques Teller p. 115-142 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      En Belgique, nombreux sont ceux qui ont été confrontés au télétravail intensif suite à la crise de la Covid-19. À partir de l'analyse de données individuelles de l'Enquête sur les Forces de Travail, notre recherche s'est attachée à approfondir les connaissances sur la propension au télétravail avant cette crise, en Belgique et à Bruxelles. Pour ce faire, nous avons étudié les profils types de télétravailleurs, en distinguant télétravail intensif et à temps partiel, et leur localisation. Nos résultats mettent en évidence l'impact de plusieurs facteurs sur le télétravail, en ce compris la profession et la distance domicile – lieu de travail. Nos conclusions mettent ces résultats en perspective au regard du contexte de la pandémie et de l'impact potentiel du télétravail sur l'attractivité de Bruxelles. À travers cet article, nous plaidons pour une meilleure prise en compte de l'expansion des pratiques de télétravail dans les politiques de développement urbain.Classification JEL : J21, R12, R23, R58.
      In Belgium, as in many other parts of the worlds, several workers have been confronted with extensive telework during the Covid-19 pandemic. Initially enabled under labour markets' flexibilisation and the advent of information and communication technologies, telework has expanded over time. However, the diversity of teleworkers' profiles and their location remain under-researched. Our study aims to improve knowledge about the likeliness of part-time and intensive telework practices, before the Covid-19 crisis, in Belgium and Brussels. More specifically, we examined two research questions: who are the Belgian and Brussels' intensive teleworkers, and how are all teleworkers (regardless of the intensity of their practice) spread on the national territory? To address these questions, we used individual data from the Belgian Labour Force Survey. We conducted a logistical regression to identify the explanatory variables of intensive telework before descriptive statistical processing to complete the teleworkers' profiles (including part-time practices) and highlight the spatial dimension of telework. Our results underline the impact of various factors on telework, including education level, job occupation and home-work distance. We also show that both residents and workers of the Brussels' Capital Region and its surroundings are more subject to telework. Our conclusions situate these findings in the pandemic context and reflect on the possible impact that an expansion of telework practices could have on Brussels' attractiveness. Through this paper, we plead for a better consideration of telework in urban development policies. Also, we encourage the use of the Labour Force Survey as a relevant database for further research on telework.JEL Classification: J21, R12, R23, R58.
  • Lectures bibliographiques