Contenu du sommaire : Territoire et numérique
Revue | Revue d'économie régionale et urbaine |
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Numéro | no 3, juin 2023 |
Titre du numéro | Territoire et numérique |
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- Introduction - Territoire(s) et Numérique - Cyrille Genre-Grandpierre, Claude Lacour p. 375-386 La « révolution numérique » actuelle, en rendant l'information disponible en temps réel et les interactions spatiales et sociales beaucoup moins dépendantes de la distance physique, bouleverse-t-elle réellement la façon de vivre, de produire et de gouverner les territoires, ou ne conduit-elle qu'à un renforcement de tendances déjà anciennes, à l'image du développement du télétravail ou des e-services, et par conséquent à un modeste renouvellement des préoccupations classiques des sciences régionales : création destructrice d'emplois, rationalisation des moyens, inégalités de développement économique, etc. ?Pour les sciences régionales, fondamentalement, la révolution numérique n'est-elle une révolution que pour ce qui concerne les impacts sociétaux et territoriaux actuels, et surtout à venir, liés au développement de l'intelligence artificielle ?Telles sont les questions abordées dans ce texte qui replace la thématique Territoire(s) et Numérique du colloque de 2021 de l'ASRDLF d'Avignon dans une perspective historique.Today's “digital revolution” is making information available in real time and spatial and social interactions much less dependent on physical distance. But is it really creating a revolution in our ways of living, of producing, of building, and of governing territories, or is it fundamentally only leading to a reinforcement of trends which are already well-established, such as the development of remote working, of e-services, of e-commerce (and of the local logistics which is one of the consequences), the multiplication of places dedicated to the emergence of innovation, etc., reinforcement that would go together with a slight renewal of the classical concerns of regional sciences: job-destroying creations, rationalisation of means, inequalities in economic development and in the ability to innovate, etc.?For regional sciences, is the digital revolution really a revolution, so far still at the gestation stage, just for current and future societal and territorial impacts linked to the development of artificial intelligence, and unequally affecting populations and territories? Will AI strengthen or on the contrary lead to upheavals in structures, interactions, and spatial and social practices?Such are the questions examined in this text, which gives a historical perspective to the notion of Digital Territories and the theme Territory(ies) and Digital, title of the 2021 ASRDLF colloquium that was held in Avignon.
- Achats publics responsables et achat local : enseignements des données ouvertes françaises - Pierre-Henri Morand, François Maréchal p. 387-409 Les récentes lois (EGALIM, Climat et Résilience…) imposent dorénavant à l'acheteur public de procéder à des achats dits responsables. Ces lois sont même parfois présentées comme une possibilité de favoriser l'achat public local. Conséquence implicite d'un achat plus respectueux des considérations environnementales ou objectif explicite de l'acheteur public qui instrumentalise l'achat vert, l'achat local doit être analysé. Après avoir détaillé le cadre législatif en vigueur en France, nous présentons tout d'abord les arguments théoriques permettant d'analyser le lien entre achat local et achat responsable. Nous présentons ensuite les différents jeux de données ouvertes (disparates et incomplètes) de la commande publique, nous permettant de mener une analyse empirique dont les résultats suggèrent qu'on ne puisse pas exclure l'hypothèse que l'achat local ait des fondements de natures protectionnistes et ne soit pas nécessairement la conséquence d'une préoccupation environnementale annoncée.The development of so-called sustainable public purchasing in France is part of a long-standing regulatory evolution. The EGALIM, Climate and Resilience, and Anti-Waste and Circular Economy laws have recently transformed what was a possibility for public purchasers into an obligation. They are even sometimes presented as an opportunity to promote local public purchasing. Whether it is the implicit consequence of a more environmentally friendly purchase or the explicit objective of the public purchaser who uses green purchasing as an instrument, local purchasing must be analyzed. After detailing the legislative framework in force in France, this article first presents the theoretical arguments for analyzing the link between local purchasing and sustainable purchasing. In particular, our analysis shows how optimal purchasing procedures, whether they explicitly aim at local purchasing or integrate an ecological dimension, can be confused, making it difficult to discern the intended objective and in turn requiring a more empirical analysis of the practices observed. We then present all the data (both very disparate and incomplete) currently available in France (BOAMP, TED, DECP) on which such analyses can be conducted. We then present some empirical results from these data, pointing out the interdependencies that may exist between green purchasing and local purchasing and underlining the central issue that exists around the open data formats of public procurement, their scope and their exhaustiveness. In particular, our results seem to indicate that we cannot exclude the hypothesis that local purchasing has protectionist foundations and is not necessarily the consequence of an announced environmental concern.
- Services publics – Services privés : des logiques de fermeture semblables entraînant un délaissement des territoires ? : L'exemple des agences bancaires du Crédit Agricole, des collèges, postes, maternités et gendarmeries en région SUD de 2007 à 2017 - Quentin Godoye, Cyrille Genre-Grandpierre p. 411-432 En France, la rétraction des services publics s'est accentuée avec la mise en place depuis 2000 de politiques d'austérité budgétaire. Les agences bancaires ont également connu un repli, lié au changement de pratiques des clients et à des impératifs économiques. Dans cette étude, l'objectif est de comparer les logiques de fermetures, entre 2007 et 2017 en région SUD, des antennes de plusieurs types de services publics et des agences bancaires du Crédit Agricole (CA), prises comme exemple de service privé, puis d'en mesurer les impacts sur l'accessibilité. Il s'agit de voir si les fermetures pour les secteurs privé et public suivent les mêmes logiques et impactent les mêmes territoires. Les résultats nuancent fortement les discours sur le « délaissement des territoires » en montrant que les logiques de fermeture diffèrent selon les services et les échelles et que les impacts sur l'accessibilité restent limités.In France, the shrinkage of public services has been aggravated by budgetary austerity policies since 2000. Bank branches have also experienced a decline, linked to changes in customer practices due to the emergence of online banking and economic imperatives. While this shrinkage of public services has been well studied, this is not the case for bank branches or other private services, especially in a comparative logic.Therefore, in this study, we begin by describing the closures of service points in the Sud region of France between 2007 and 2017 for several types of public services (secondary school, gendarmerie post, maternity hospital, post office) and of Crédit Agricole bank branches, taken as an example of a private service. Then we try to understand their logics, examining the role of demography and of the spatial distribution of the services. Finally, the impact of the closures of the different types of services on accessibility has been measured with a geographical information system, to see if the closures in the private and public sectors impact the same territories.The results strongly qualify the claims regarding a 'territorial abandon', demonstrating that the spatial logic of closures differs depending on the services (in particular on whether or not they have mandatory spatial access constraints: here gendarmeries and post offices can be contrasted with schools, maternity hospitals and Crédit Agricole) and the scales (the smallest spatial units are not the ones systematically impacted by closures, especially at the inter-municipal level). The impacts of the closures of the various services on accessibility remain low and do not add up locally.
- Documents d'urbanisme et adaptation au changement climatique : éclairage des intentions grâce à la lexicométrie - Saray Chavez, Nathalie Molines, Katia Chancibault, Bernard De Gouvello p. 433-458 Le changement climatique entraîne une augmentation des précipitations et des températures, avec une incidence particulière sur les villes. Ces dernières connaissent une augmentation du ruissellement pluvial et des phénomènes d'îlots de chaleur urbains. Les plans locaux d'urbanisme intercommunaux (PLUi) ont la capacité de véhiculer des leviers d'adaptation au niveau local. Cependant, il n'existe pas de contenu standard pour les PLUi et les collectivités s'interrogent si leurs documents transmettent effectivement leurs intentions d'adaptation. Nous créons une démarche d'analyse de contenu, spécifiquement conçue pour le Projet d'Aménagement et de Développement Durables (PADD), une pièce clé du PLUi, afin de comprendre ses intentions d'adaptation. La première étape de la méthode, consistant en une analyse lexicométrique, a été appliquée au PADD du PLUi de Nantes Métropole. Les résultats montrent les principaux thèmes discursifs à partir desquels il est possible de formuler des inférences sur la posture adaptative de la collectivité nantaise.Climate change leads to an increase in precipitation and temperatures. Due to the use of impervious surfaces, urban areas are experiencing an increase in rainfall runoff and urban heat island phenomena. In France, a national climate change adaptation strategy guides national adaptation objectives that must be translated into plans and programs, including inter-municipal local urban plans (PLUi in French). The PLUi have the capacity to convey levers for adaptation such as limitation of soil sealing or the use of the blue-green infrastructure as a support for stormwater management and urban cooling. However, there is no standard adaptation content for the PLUi and local authorities question about whether their documents effectively convey adaptation. We create a content analysis method, specifically designed for the sustainable development project (PADD), a key element of the PLUi as it contains the political project for the territory, in order to understand its adaptation ambitions. The case study is the Nantes metropolitan area, a territory particularly affected by floods and which recently approved its PLUi. We develop here the first step of the method which consists in a lexicometric analysis applied to the PADD corpus. The results reveal that the terms referring to the environment are the most treated by the document. However, specific themes dealing with climate change, adaptation, stormwater management or thermal comfort are statistically less prevalent. This analysis allowed us to formulate assumptions that we hope to confirm or refute through the application of the other steps of the content analysis method. We show that textual analysis can provide useful information for planners seeking to determine whether the policy direction communicated by their PADD is supportive of adaptation.
Varia
- Mesurer l'impact économique local des établissements d'enseignement supérieur français : une analyse critique - Guillaume Quiquerez p. 461-474 En l'espace de quelques années, des dizaines d'universités et de grandes écoles françaises ont entrepris d'étudier leur impact économique local. Ces études posent de nombreux problèmes, parfois rédhibitoires. D'un point de vue méthodologique, on ne sait pas mesurer les conséquences économiques à long terme de la formation, tandis qu'aucun consensus ne se dégage sur la méthode permettant de mesurer l'impact régional des dépenses (critique interne). De plus, nous montrons que l'usage du raisonnement contrefactuel sur lequel se fondent les résultats affichés est illégitime. Il y a donc une mystification, que nous interprétons comme le résultat de la véritable fonction de ces travaux, qui n'est pas d'apporter une connaissance mais de persuader de la rentabilité des universités dans un but performatif (critique externe).In a few years in France, several dozen universities and Grandes Écoles have undertaken to study their local economic impact. These studies raise many problems, some of which are prohibitive, and some of which have been known for a long time. The first part of the paper is devoted to an internal critique. From a methodological point of view, we first study one aspect of the work of Biggar Economics, which is used by the ten largest French universities to measure their impact. It is recalled why the long-term economic consequences of training cannot be measured and therefore should not be measured. Furthermore, a very large variability in the results is observed, which calls for great caution in interpreting the results. This is partly due to the fact that there is no consensus on the method for measuring the local impact of university-related expenditure, especially in the absence of a regional input-output matrix. In the second part of the paper, we develop an external criticism. First, we show that the use of counterfactual reasoning on which these studies are based is not correct. Indeed, the definition of impact depends on illegitimate fictions. Most of the local economic impact studies of French universities are not rigorous and none is free from an abusive use of counterfactual reasoning. We interpret their proliferation over the last decade as the result of their performative vocation. In a context of territorial competition, their real purpose is not so much to know or evaluate as to persuade of the profitability of universities. There is thus a real mystification.
- Mesurer l'impact économique local des établissements d'enseignement supérieur français : une analyse critique - Guillaume Quiquerez p. 461-474
Hommage à Antoine Bailly
- Hommage à Antoine Bailly, géographe, ancien président de l'Association de Science Régionale de Langue Française (ASRDLF) et de l'Association Internationale de Science Régionale (RSAI) - André Torre, Lise Bourdeau-Lepage, Claude Lacour, Jean-Marie Huriot, André Joyal, Alain Sallez p. 477-490
Lectures bibliographiques
- Grondeau A. (2022), Altermétropolisation, Une autre ville est possible, Hic et nunc collection - Arnaud Brennetot p. 493-497
- Filippi M. (2022) (dir.), La responsabilité territoriale des entreprises, Lormont, Le Bord de l'eau, 220 p. - Hervé Defalvard p. 498-502
- La chronique de Claude Lacour - Claude Lacour p. 503-517