Contenu du sommaire : Comptes-rendus d'ouvrages
Revue | Politique Américaine |
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Numéro | no 41, 2023/2 |
Titre du numéro | Comptes-rendus d'ouvrages |
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- Éditorial - Yves-Marie Péréon p. 5-8
- Les défis contemporains d'une interdépendance asymétrique - Christophe Cloutier-Roy p. 9-16
- I tried to leave you : tensions et ruptures dans la relation canado-états-unienne de Pierre à Justin Trudeau - Christophe Cloutier-Roy p. 17-51 Dans cet article, nous nous intéressons à deux périodes de tensions au sein de la relation canado-américaine : de 1968 à 1976, alors qu'Ottawa multiplie les gestes de rupture envers Washington dans un contexte de montée du nationalisme canadien ; puis entre 2001 et 2006 lorsque, dans le contexte de l'après-11 septembre, Ottawa et Washington s'opposent sur les questions de sécurité. L'analyse de ces deux crises nous permet de dégager un modèle de tension/apaisement, qui sert de complément au modèle Keohane-Nye d'interdépendance asymétrique et complexe entre le Canada et les États-Unis. Notre modèle repose sur l'interaction de trois facteurs : (1) des pressions domestiques qui poussent les gouvernements à redéfinir les cadres de la relation ; (2) des transformations dans l'environnement international ; et (3) des relations personnelles difficiles entre le Premier ministre canadien et les présidents états-uniens. Nous concluons par une réflexion autour de ce que peut nous apprendre notre modèle sur la plus récente crise de la relation canado-états-unienne, qui débute avec l'arrivée au pouvoir de Donald Trump en 2017.This article delves into two periods of tension within the Canada-US relationship: from 1968 to 1976, during which Ottawa multiplied its gestures of rupture with Washington amid the upsurge of Canadian nationalism; and from 2001 to 2006, when, in the immediate post-9/11 context, Ottawa and Washington clashed over security issues. Analyzing these two crises allows us to put forward a tension/alleviation model, which complements the Keohane-Nye model of asymmetrical and complex interdependence between Canada and the United States. Our model is based on the interaction of three factors: (1) domestic pressures pushing governments to review the frameworks of the relationship; (2) transformations in the international environment; and (3) complex personal relations between the Canadian Prime Minister and US presidents. We conclude with a reflection on what our model can teach us about the most recent crisis in the Canada-US relationship, beginning with Donald Trump's rise to power in 2017.
- Current and Future Challenges to Canada-US Defense Cooperation – North America, the Transatlantic, and Beyond - Anessa L. Kimball p. 53-82 Canada-US bilateral defense relations exhibit asymmetry and interdependence due to shared geography, different capabilities, and a combination of informal defense agreements (such as the North American Aerospace Defense Command, henceforth NORAD), alongside formal treaty commitments. The dynamic results in a status quo where Canada relies upon bilateral and multilateral institutions to manage the externalities of (geo) strategic challenges, compensate for its defense limitations, and contribute to collective defense goods. Unfortunately, combined continental and transatlantic myopia produced underdeveloped security relationships in the Indo-Pacific region, evidenced by the absence of solid defense diversified cooperation. Despite this, Canada has responded to Russian aggressive behavior by offering financial and military contributions to Ukraine, potentially leaving its territorial defense vulnerable. Public commitments to modernize continental aerospace warning capabilities have been made, yet Canada continues to face complex threats, i.e., (dis)information, cyberattacks, hybrid threats, and the forces of extremisms, populisms requiring continued awareness, mitigation, and adaptation, alongside partner collaboration in informalized institutions. This paper discusses several strategic geographic policy areas where increased defense cooperation efforts are essential to protect defense and security interests, including the Arctic and climate change and security. Taken together, after reviewing seven challenges that both countries face, Canada finds itself compelled to rely on a combination of multilateral, bilateral agreements and collaborative institutions simultaneously attempting to constrain as well as regulate US foreign and defense policies to mitigate rational strategic challenges and ensure Canada's territorial defense and national security interests are met.
- Les relations canado-états-uniennes à l'ère de la démondialisation économique et des rivalités avec la Russie et la Chine - Frédérick Gagnon p. 83-110 La visite de Joe Biden au Canada en mars 2023 montre à quel point la démondialisation économique et les rivalités entre grandes puissances (avec la Chine et la Russie) influencent la politique étrangère des États-Unis envers ses alliés. Cet article combine la théorie du choix rationnel de David Mayhew et le néoréalisme de John Mearsheimer pour mettre en relief les deux principales tendances qui orientent les relations canado-états-uniennes sous Joe Biden et Justin Trudeau. D'une part, l'intérêt des États-uniens pour la démondialisation économique incite Biden à faire preuve de protectionnisme envers le Canada dans l'espoir de conserver des appuis cruciaux à sa réélection en 2024. D'autre part, l'invasion de l'Ukraine par la Russie et la montée de la Chine poussent parfois Biden à rompre avec ce même protectionnisme et à renforcer les liens avec le Canada, pour mieux concurrencer les grandes puissances rivales. La conclusion de l'article souligne la manière dont la présidentielle états-unienne de 2024 risque d'affecter ces deux tendances.Joe Biden's visit to Canada in March 2023 shows the extent to which economic deglobalization and great-power rivalries (with China and Russia) influence US foreign policy toward its allies. This article combines David Mayhew's rational choice theory and John Mearsheimer's neorealism to highlight the two main trends shaping Canada-US relations under Joe Biden and Justin Trudeau. On one hand, the US's interest in economic deglobalization prompts Biden to adopt a protectionist stance toward Canada, aiming to secure crucial support for his re-election in 2024. On the other hand, Russia's invasion of Ukraine and the rise of China sometimes pushed Biden to break with this same protectionism and to strengthen ties with Canada, to better compete with rival great powers. The article's conclusion sheds light on how the 2024 US presidential election will likely affect both trends.
- Que peuvent les métropoles canadiennes face à leurs concurrentes états-uniennes ? - Jean-Daniel Roy-Trudeau p. 111-126
- Une extrême-droite canadienne influente ou sous influence ? Entretien avec Barbara Perry - Barbara Perry, Christophe Cloutier-Roy p. 127-134
- Anti-Americanism and Images of America: A Literature Review - Mathilde Velliet p. 135-147
- Putting Federalism in Its Place: The Territorial Politics of Social Policies Revisited, Scott L. Greer, Daniel Béland, André Lecours et Kenneth Dubin, Ann Arbor, University of Michigan Press, 2023, 252 p. - Antoine Nséké Missé p. 151-155
- The Politics of Trash: How Governments Used Corruption to Clean Cities, 1890-1929, Patricia Strach et Kathleen Sullivan, Ithaca/Londres, Cornell University Press, 2022, 234 p. - Stéphane Frioux p. 155-159
- Bad Brains, La psychiatrie et la lutte des Noirs américains pour la justice raciale xxe-xxie siècles, Élodie Edwards-Grossi, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2021, 286 p. - Élisabeth Fauquert p. 159-163
- Sister Republics: Security Relations between America and France, David G. Haglund, Baton Rouge, Louisiana State University Press, 2023, xv-294 p. - Yves-Marie Péréon p. 164-166