Contenu du sommaire : Transitions et gouvernance territoriale
Revue |
Revue d'économie régionale et urbaine ![]() |
---|---|
Numéro | no 2, avril 2024 |
Titre du numéro | Transitions et gouvernance territoriale |
Texte intégral en ligne | Accès réservé |
- Introduction – Transitions écologique et territoriale : quelle gouvernance pour quelles solidarités ? - Lise Bourdeau-Lepage, Romain Pasquier p. 191-200
- Transition écologique et justice spatiale : Une analyse par les financements publics dans la région Occitanie - Antoine Ducastel, Nicolas Bédu, Aurélie Delage, Pauline Lectard, Lala Razafimahefa, Max Rousseau, Alvaro Sanchez Robles p. 201-234 Les politiques de la transition s'inscrivent-elles dans une approche d'égalité territoriale ? En analysant la distribution des fonds par quatre financeurs publics majeurs, nous souhaitons évaluer la transition écologique en termes de justice spatiale. Pour ce faire, nous mobilisons un cadre d'analyse pluridisciplinaire, déployant des méthodes quantitatives et qualitatives. L'analyse statistique et cartographique nous permet de mettre en évidence des territoires sous-dotés et sur-dotés. Nous cherchons ensuite à identifier les déterminants quantitatifs du captage de financement, avant d'observer les facteurs locaux, de nature qualitative, qui expliquent les inégales capacités des collectivités territoriales à capter les subventions. Au final, l'article montre que la régulation politique locale apparaît cruciale pour comprendre la capacité différenciée des territoires à capter des fonds. Dès lors, l'insuffisante prise en compte de la dimension territoriale par les bailleurs de la transition empêche cette dernière d'apparaître comme un levier de lutte contre les inégalités socio-spatiales.By analyzing how four major public funders (The French Agency for Acological Transition - ADEME, European Regional Development Fund- ERDF, the Ministry of Ecological Transition and the Occitanie Region) allocate their funds targeting ecological transition to public and private stakeholders, we assess energy transition in terms of spatial justice : do the transition policies fit into the traditional approach of territorial equality? Or do they reinforce the concentration of resources in the richest territories? Or, conversely, do they fall under the definition of spatial justice proposed by Edward Soja, which implies increased support for the least endowed territories ? To answer these questions, we mobilize a multidisciplinary analytical framework, both quantitative and qualitative. After presenting the energy transition main public funders, we analyze the spatial distribution of their funds at the scale of a French large region i.e. Occitanie. Statistical and cartographic analyses highlight under- and over-endowed territories, it also highlights inequalities of access between territories with similar characteristics. This is why we thereafter seek to identify the quantitative determinants of the distribution of funding. First we argue the norms and procedures (legal, professional, financial, organizational and political) of the project-based funding heavily weight on and frame the allocation process. These norms encourage a snowball effect : the best-endowed actors (i.e. large communalities or firms) capture most of the funding. Second, we identify few « hard » and « soft » local factors explaining the unequal capacities of local authorities to capture subsidies. The technical and a-territorial approach characterizing energy transition policies so far fails to correct existing spatial inequalities.
- La contribution des territoires dans le déploiement de l'investissement social - Eileen Michel, Marc Rouzeau p. 235-256 L'investissement social, référence qui se distingue de la protection sociale compensatoire pour privilégier la prévention et le développement du capital humain, alimente bon nombre des réformes des États-providence. Après avoir caractérisé la dimension internationale de son déploiement, cet article met en lumière le cas français. Pour ce faire, il prend l'exemple de la Stratégie nationale de prévention et de lutte contre la pauvreté (SNPLP) et s'appuie sur une enquête documentaire et une campagne d'entretiens menée auprès de 164 acteurs (au niveau national ainsi que dans 6 régions et 13 départements). Dans une perspective multiniveaux, il se penche alors à la fois sur les contributions du territoire national et des territoires infranationaux dans la diffusion de l'investissement social en France.Since the beginning of the 21st century, social investment has fuelled many Welfare state reforms at the international level. This notion offers a third way between the Keynesian paradigm and the neoliberal approaches advocating the dismantling of social policies. In fact, it distinguishes itself from social protection, focusing on risk prevention rather than compensation. It also enhances social expenditure considering it generates positive social and economic benefits if it aims to support human capital and capabilities in order to develop skills, employability and autonomy. Therefore, it promotes direct programs and actions towards childhood, youth, and occupational integration. This paper aims to shed light on the spreading and implementation of social investment in multi-level governance systems. Therefore, it examines national and subnational territories' contribution to its deployment, using the example of the 2018 French Poverty Plan called “ Stratégie nationale de prévention et de lutte contre la pauvreté (SNPLP)”. The analysis is based on a documentary survey and an interview campaign with 164 stakeholders conducted at the national level, as well as in 6 regions and 13 departments. The article contains two parts. On the one hand, we document the declination of social investment in national territories and show its recent development in France through the Poverty Plan. On the other hand, we look at subnational territories' mobilization in the dissemination of this perspective through the same Plan. Three main results stand out on this point: first, the appropriation of social investment by the French subnational actors remains relative even if the notion's influence is noticeable in their speeches; then, its spreading is hindered by governance's complexity; finally, social investment is contributing to the development of a new vision of subnational territories in the management of social problems.
- Le tiers-lieu comme trajectoire territorialisée d'innovation sociale : le cas d'un territoire rural - Nadine Richez-Battesti, Julien Maisonnasse, Raphaël Besson p. 257-278 Les tiers-lieux sont définis comme des espaces innovants d'expérimentation d'activités multi-parties prenantes, et se présentent explicitement comme des initiatives visant la transformation sociale. Ils sont aussi considérés comme des acteurs clés du développement local venant répondre aux enjeux des transitions des territoires. En France, ils sont largement soutenus par la puissance publique à l'échelon national et local. Quelle que soit leur origine, et c'est là notre hypothèse, ils sont susceptibles de déboucher sur des innovations sociales territorialisées de nature processuelle . Nous nous interrogeons donc sur la nature des innovation générées par les tiers-lieux et leur contribution à l'inflexion de la stratégie de développement du territoire. Nous inscrivons notre analyse dans une perspective néo-institutionnaliste croisant la théorie de l'acteur réseau et l'appropriation par les usages. Nous l'appliquons à une étude de cas unique, réalisée sur un territoire rural fragilisé et enclavé. Nous montrons que les innovations sociales qui émergent prennent deux formes complémentaires. La première concerne la manière de concevoir la politique publique locale avec l'intégration de dynamiques participatives. La seconde met en lumière des rapports renouvelés au territoire et à la solidarité dans la conception du développement d'activités.As a result of a changing context - the development of digital technology, new forms of work, the withdrawal of public services, the desire to relocate activities - third places are defined as innovative spaces for experimenting with multi-stakeholder activities. They are explicitly considered as initiatives aimed at social transformation, as key players in local development, addressing the challenges of economic, social and environmental transition. In France, these third places, supported by the public authorities at national level, are most often the result of original local initiatives, combining entrepreneurial dynamics and citizen participation. They are also sometimes the result of local public policy. Whatever their origins, and this is our hypothesis, they are likely to lead to processual local social innovations. We therefore question the nature of the innovations generated by the third places and their contribution to the reshaping of the local development strategy. From a theoretical point of view, our analysis is based on a neo-institutionalist perspective, combining the theory of the network actor and appropriation through use. This type of analysis enables us to understand third places as hybrid organizations, in tension. By bringing together heterogeneous players, they are likely to change the dominant norms and contribute to the emergence of new development strategies. We base our analysis on a single case study, carried out in a fragile and isolated rural area. Based on an in-depth case survey supported by interviews with a wide range of local players, we show that the emerging social innovations take two complementary forms. The first concerns the way in which local public policy is designed, with the introduction of participatory processes. The second highlights new ways of addressing local issues and solidarity in the design of business development.
- Expérimenter la transition socio-écologique dans les territoires urbains : les trajectoires différenciées de deux communes du Grand Paris - Nathalie Blanc, Caroline Gallez, Éléonore Genest, Diego Antolinos-Basso, Jean Chiche, Hugo Rochard p. 279-300 Depuis les années 2010, des initiatives de la société civile se déploient dans les domaines de l'environnement et de l'économie sociale et solidaire. Elles constituent un ensemble hétérogène de collectifs qui se saisissent de problématiques socio-environnementales dont les porteurs estiment qu'elles sont insuffisamment prises en charge par les pouvoirs publics. Les actions engagées sont diverses : amélioration du cadre de vie, protection de l'environnement, alimentation saine, recyclage, réemploi, mobilités douces, énergie renouvelable. Au-delà de leurs spécificités, il s'agit de comprendre à quel type de transformation socio-écologique ces mobilisations participent. Dans cet article, nous analysons la manière dont ces collectifs, en adressant de manière conjointe les problématiques sociales et environnementale et en proposant des expérimentations collectives de changement des pratiques du quotidien offrent des capacités de résistance ou esquissent des propositions alternatives aux régimes sociotechniques, politiques et économiques dominants. Pour ce faire, nous nous appuyons sur les cas de deux communes du Grand Paris, Clamart et Ivry-sur-Seine.Since the 2010s, civil society initiatives have been developing in the fields of the environment and the social economy. They constitute a heterogeneous group of collectives tackling socio-environmental issues which, in the view of their promoters, are insufficiently addressed by public authorities. The actions undertaken are diverse: improving the living environment, protecting the environment, healthy eating, recycling, reusing, sustainable mobility, renewable energy. Over and above the specific features of their activities, the aim is to understand the type of socio-ecological transformation to which these mobilizations are contributing. These collectives usually start from observations of the malfunctioning of existing political and economic systems, both in terms of their impact on the environment and on health, as well as the loss of social ties and the weakening of collective capacity to act. They then form "publics" (in Dewey's sense) to intervene in the regulation of problems, offering local spaces and means of resistance to the dominant socio-technical, political and economic regimes. Their approach to transition issues is transversal, in the way they integrate social and environmental issues and raise the question of change from the perspective of everyday practices. In this article, we analyze the contributions of these collectives to socio-environmental transformations from two complementary angles. The first is that of experimentation, based on the idea that citizens are endowed with agency and a capacity to test concrete solutions to problems that concern them. The second concerns the relations that these collectives maintain with local public authorities, and their contribution to a more or less advanced democratization of climate issues. To do this, we draw on the contrasting cases of two Greater Paris communes, Clamart and Ivry-sur-Seine. The comparison allows us to analyse the influence of local contexts and socio-political trajectories on the potential for local social-ecological transformation.
- Quand le care s'immisce dans les logiques économiques : la présence du soin dans le soutien à l'entrepreneuriat en quartier prioritaire - Lorena Clément p. 301-320 En interrogeant la présence du care dans la politique de soutien à l'entrepreneuriat en quartier prioritaire, l'article décentre le regard des logiques marchandes et instrumentales pour s'intéresser à l'attention portée à autrui dans les activités économiques. Pour ce faire, il s'intéresse aux liens interpersonnels de soin qui organisent l'action et l'accompagnement entrepreneuriaux en s'appuyant sur une enquête de terrain qualitative menée entre 2018 et 2020. En se nourrissant de travaux qui mêlent la géographie des inégalités aux sciences de gestion critiques, celle-ci révèle des pratiques implicites de soin de la part de conseillers et d'entrepreneurs. Bien que ces pratiques de care fondent un rapport de sollicitude aux autres et au monde qui s'oppose à l'image d'un entrepreneuriat individuel et marchand, elles restent d'ordre interindividuel et réduisent peu les inégalités structurelles.By questioning the presence of care in the business support policy in priority neighborhoods, this article shifts the focus from market and instrumental logics to the attention paid to others in economic activities. To do so, it focuses on the interpersonal bonds of care that organize entrepreneurial action and support. It is based on a qualitative field survey conducted between 2018 and 2020 during a Ph.D in urban studies, in the Nantes metropolitan area and Paris suburbs. I observed the actions of advisors working in business support associations which are located in priority neighborhoods, where specific policies are implemented to reduce economic, social and urban inequalities. I also observed the actions of supported entrepreneurs to understand their ideas and their practices of entrepreneurship. Drawing on work that blends the geography of inequalities with critical management sciences, the results reveal implicit daily practices of care on the part of advisors and entrepreneurs. These practices generate a mutual assistance relationship to human beings in depreciated territories. The advisors care about the specific needs of precarious entrepreneurs and take care of them by adapting their actions of support. The entrepreneurs care about discriminated people to whom they feel close and take care of them by creating adapted services and products. Although these care practices form the basis of a relationship of solicitude to others and to the world that opposes the image of an individualistic and productivist entrepreneurship, they remain inter-individual and heteregeneous. Consequently, they do little to reduce structural inequalities, or even reproduce them.
- Conclusion générale - Claude Lacour p. 321-334
- Révolution européenne ? Non, révolution technologique 4.0... - Claude Lacour p. 335-348