Contenu du sommaire
Revue | Revue française d'économie |
---|---|
Numéro | vol. 17, no. 4, 2003 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Une politique économique au service de l'emploi - Jean-Pierre Raffarin p. 3-19 Notre capacité à croître de manière durable au cours des prochaines années, tout en faisant reculer le chômage et l'exclusion sociale, dépendra beaucoup de la qualité de nos réformes et de nos politiques structurelles. Dans cette perspective, le gouvernement a déjà pris des mesures fortes pour mobiliser toutes nos réserves de croissance : nos ressources humaines ; notre potentiel technologique ; les gisements d'efficacité de notre sphère publique. La politique de croissance durable s'inscrit à rebours des politiques de compression des salaires ou de partage du travail menées jusqu'à présent. C'est pourquoi les baisses de prélèvements, qui valorisent le travail et confortent le pouvoir d'achat, occupent une place centrale dans notre stratégie et seront poursuivies. La mauvaise passe que nous traversons, en réduisant le nombre des créations d'emplois, nous conduit à intensifier nos efforts en faveur de l'emploi en entreprise et de l'engagement dans la vie sociale. Le retour au plein emploi reste une perspective crédible dans la durée, pour peu que nous soyons en mesure de mobiliser toute la palette des instruments de politique économique et structurelle à notre disposition. Le retour au plein emploi ne dépendra pas seulement des politiques de l'emploi mais plus fondamentalement de la qualité de nos politiques macro-économiques, de nos réformes fondamentales et de notre dialogue social.Lifting sustainable growth over the coming years, while combating unemployment and social exclusion, will mainly depend on the quality of structural reforms and policies. In this context, the Government has already taken decisive measures to mobilise our growth reserves : human resources, technological opportunities and efficiency gains in the public sector. Lifting sustainable growth is at odds with previous policies aimed at restrai- ning wages ad sharing jobs. This is why tax cuts, aimed at rewarding work, while boosting Households purchasing power, will be pursued. Slow growth and lower job creations lead us to intensify our efforts to promote jobs in the private sector and social integration. Full employment remains a realistic perspective over the medium run, provided that all macro and structural policies are firmly committed to promote job creations. Achieving full employment will not only depend on labour market policy, but also on the quality of macro policies, structural reforms and of the social dialogue.
- Protection de l'emploi et performance du marché du travail. Commentaire de Bertrand Martinot - Olivier L'Haridon, Franck Malherbet p. 21-83 Job protection has often been blamed as a source of the poor employment performance of many European countries. Since the beginning of the 90s, much attention has been devoted to the theoretical and the empirical analysis of the consequences of labor market regulation on labor market performance. In this paper, we summarize these results by considering three main indicators of job protection: administrative firing costs, notice periods and short-term contracts. We study the effects of job protection policies thanks to an equilibrium matching model calibrated on the French labor market. Our results suggest that administrative firing costs and notice periods have no significant effect on the unemployment rate. However these instruments profoundly modify the composition of unemployment as well as labor market dynamics. Ultimately, we consider the potential employment protection effect of an US based experience rated scheme on the French labor market. To a certain extent, this system is here proven to improve labor market performance.
- Ségrégation urbaine, logement et marchés du travail - Jacques-François Thisse, Etienne Wasmer, Yves Zenou p. 85-129 Our purpose is to survey the main ideas of modern economic theory that can contribute to a better understanding of the segregation and unemployment problems arising within cities. We start by discussing the main contributions of urban economics and of labor economics that can used for our purpose. This is followed by a short discussion of the way economists deal with the phenomenon of discrimination. We then sketch what could become an economic theory of ghettos, which is based on the interactions between the labor markets and the market for housing as well as on various social externalities. We conclude by discussing some policy recommendations.
- Evaluation environnementale de l'ouverture du marché de l'électricité - Dominique Bureau, Sylvie Scherrer p. 131-167 Les coûts externes constituent un élément essentiel des coûts du système électrique. En l'absence d'internalisation satisfaisante de ceux-ci, la libéralisation de ce marché peut accroître les atteintes à l'environnement compte tenu de la focalisation accrue des opérateurs sur la minimisation des coûts qu'ils supportent. Ce constat n'est cependant pas un argument contre la libéralisation en soi, mais plutôt pour mettre en place les politiques environnementales appropriées. Celles-ci sont urgentes pour tirer pleinement les bénéfices des restructurations à venir de cette industrie ; et leur bon niveau est souvent européen. La crise californienne montre par ailleurs que des imperfections des politiques environnementales peuvent exacerber celles de la régulation concurrentielle du secteur. Etablir des régulations efficaces et cohérentes est donc un véritable défi auquel sont confrontés les autorités de régulation et les pouvoirs publics.External costs contribute for an essential part to the total costs of the electricity industry. Without a correct internalisation of these external costs, electricity market liberalisation may increase environmental damages. Indeed, the operating companies are likely to focus even more on the minimisation of the costs they bear. However, this is not a sufficient argument against liberalisation per se, but rather an argument for implementing adapted environmental policies. They are urgent needs in order to withdraw all the benefits of the forthcoming restructuring of this industry. The right level of these policies is often the European one. Moreover, the Californian crisis shows that imperfections in environmental policies might deepen those in the sectoral competition regulation. Implementing effective and consistent regulations is hence a real challenge. The regulation authorities and the political power have to respond to this challenge.
- Les relations entre la grande distribution et ses fournisseurs : bilan et limites de trente ans de régulation - Marie-Laure Allain, Claire Chambolle p. 169-212 The paper aims at assessing the French regulation of the retailing sector, focusing on the relationships between retailers and suppliers, from the Royer law in 1973 to the 2001 law on the "new economic regulation". We distinguish between the control of firms behaviors, relying on both standard competition law and specific sectorial regulation, and the control of market structures, in particular concentration and shops' setting-up. We bring to light an important gap between the objectives and the effects of the different laws. Even if the recent modifications due to the "new economic regulation" improve the law, we show that many inefficiencies remain.
- Intermédiation et stabilité financière dans les économies émergentes - Jean-Pierre Allegret, Bernard Courbis, Philippe Dulbecco p. 213-242 Depuis la fin des années 1980, les économies émergentes ont amorcé un processus de libéralisation financière qui s'effectue dans un contexte d'accroissement significatif du nombre de crises bancaires. Ces dernières montrent notamment l'importance de la prise en compte du cadre institutionnel pour analyser les implications de la libéralisation financière. Dans ce papier nous cherchons à échapper à l'alternative excès de marché/insuffisance de marché en soulignant que les conditions de la viabilité des réformes financières résident dans la recherche de la complémentarité entre le marché et l'intermédiation dans les pays émergents. L'idée étant que la réponse à l'instabilité financière doit être appréhendée dans une dynamique institu- tionnelle où les économies émergentes utiliseraient les avantages d'un système intermédié pour renforcer le processus de marché.Emerging economies which have implemented since the end of the 80 s a financial liberalisation process have been confronted at the same time to banking crisis. These latter highlight the role played by the institutional framework in the financial liberalisation process. The objective of this paper is to go through the usual alternative too much/too little market in order to explain that the success of any liberalisation process relies on the complementarity of the market and the intermediation. The point is that the solution to financial instability is to be found into an institutional dynamics into which emerging economies may benefit from intermediation in order to enforce the market process.
- Résumés - p. 243-247