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Revue | Revue française d'économie |
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Numéro | vol. 19, no. 1, 2004 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Epargne de précaution, réseaux sociaux et assurance chômage publique - Yann Algan, Pierre Cahuc, Bruno Decreuse, François Fontaine, Solenne Tanguy p. 3-36 YannAlgan, Pierre Cahuc, Bruno Decreuse, François Fontaine, Solenne Tanguy Epargne de précaution, réseaux sociaux et assurance chômage publique. Cet article analyse les conséquences des systèmes publics d'assurance chômage lorsque les ménages peuvent disposer de méthodes alternatives soit d'auto- assurance sous forme d'épargne de précaution, soit d'assurance interpersonnelle sous forme de réseaux sociaux. Cette analyse apporte de nouveaux éclairages sur l'efficacité et le profil optimal de l'assurance publique aux regards de systèmes d'assurance privés ou familiaux, et sur le rôle de l'environnement institutionnel tel que le marché du crédit et les normes sociales dans l'activité de recherche d'emploi.Public Unemployment Benefits Versus Self-Insurance and Social Insurance This article reassesses the optimal level of public insurance schemes when pri- vate insurance with precautionary savings or familial insurance with social networks are taken into account. These features are found to deeply challenge the traditional efficiency and equity results attached to the provision of unemployment benefits and provide new room for public insurance.
- Asymétries, ajustements et relations salariales dans l'Union européenne - Jacques Mazier, Sophie Saglio p. 37-76 Asymmetries, Adjustment and Wage Relations in the European Union Since the euro was launched, divergences in European economies' evolutions have been more significant than generally expected. This new ment has once more brought to the fore two traditional questions related to the functioning of a Monetary Union, i.e. the role played by relative-price adjustment mechanisms and the difficulties inherent in asymmetric evolutions. In order to give a comprehensive appreciation of these questions, this paper will be based on a multinational macroeconomic model describing the interdependence between 14 European countries and allowing the simulation of asymmetric/symmetric demand or supply shocks. The efficiency of relative-price adjustment mechanisms seems limited and, even in the most flexible countries, the return to equilibrium is slow and still incomplete after 10 years. However, the differences in adjustment mechanisms, which can be explained on account of each member country's structural characteristics, remain a source of asymmetries between the member countries of the European Union. Extra-European exchanges have a stabilizing role which is uneven between one country and another on account of its openness degree and the value of price elasticities. Several lessons can be drawn from those results in terms of fiscal policy and wage policy. Lastly, as a consequence of a better perception of the transformation of the monetary regime, deep changes are likely to occur concerning wage relations. Increased pressures may affect wages and employment, mainly in northern European countries wanting to preserve their competitiveness. According to another logic, when comparing their wages in euros, workers in the countries with the lowest salaries may be led to claim -and obtain- wage increases in exchange for productivity gains. Three models are proposed to explore the outcome of such a logic for northern and southern European countries. It is possible to speak of a nominal convergence of prices and wages, but without real convergence.
- L'apport de modèles quantitatifs à la supervision bancaire en Europe - Gunther Capelle-Blancard, Thierry Chauveau p. 77-120 Gunther Capelle-Blancard, Thierry Chauveau L'apport de modèles quantitatifs à la supervision bancaire en Europe. Dans cette étude nous proposons un indicateur avancé du risque d'insolvabilité des banques qui repose sur une analyse quantitative. Cet indicateur, de type Camels, combine six critères. Cinq d'entre eux sont estimés à l'aide de ratios comptables : la solvabilité (Capital Adequacy), la qualité des actifs détenus (Asset Quality), l'aptitude à réaliser des profits (Earnings Ability), la trésorerie (Liquidity Position) et la sensibilité au risque de marché (Sensitivity to Market Risk). Pour ce qui est du sixième critère, la qualité de gestion (Management Quality), nous retenons l'efficacité technique, obtenue par la méthode DEA (Data Envelopment Analysis). Notre indicateur avancé, fondé sur la combinaison de ces six variables, est appliqué aux banques commerciales européennes entre 1993 et 2000. Faute de disposer d'informations statistiques sur les faillites bancaires en Europe, nous avons recours à une analyse de type gestion actif-passif (ALM, Asset Liability Management) pour identifier les banques en difficulté financière et tester ainsi les performances de notre indicateur. Cette approche repose sur une modélisation stochastique des postes du bilan et s'apparente aux méthodes utilisées dans les analyses du risque de crédit. L'apport de cette étude est donc triple. Elle permet d'abord de confirmer et d'élargir l'estimation de l'efficacité technique des banques européennes. Elle offre ensuite une identification des banques en difficulté fondée sur la seule modélisation stochastique des postes du bilan. Enfin, elle propose de tester, pour la première fois sur un échantillon de banques européennes, les performances prédictives d'un indicateur avancé de faillite basé uniquement sur des données publiques.The Contribution of Quantitative Models to Bank Supervision in Europe. This article examines the potential contribution to bank supervision of a model designed to include an off-site proxy of the management quality based only on publicly available financial information. For quantifying banks' managerial quality, we use, following Barr, Seiford and Siems [1994] and Barr and Siems [1997], the concept of technical efficiency (Data Envelopment Analysis, DEA). The relevance of our early warning system depends to some extent on its accuracy in predicting which banks will have their solvency degraded. Because bank failures have been rare in Europe during the last decade, in order to assess our model we have to compute a theoretical probability of failure. In this paper we choose to identify which bank are most likely to have financial problems in future periods via an Asset Liability Management (ALM) method, which is an alternative to multivariate models such as multiple discriminant analysis or neural net- works. The method is based on corporate bond valuation models. We suppose that the dynamics for the total assets and the total liabilities can be described by geometric Brownian motions. The probability of insolvency - i.e. the probability that net worth is negative — is then estimated and analysed as the probability of default. Then, we test the ability of our off-site early warning system to predict degradation of solvency of the main European commercial banks from 1993 to 2000. We show that proxies for Capital adequacy, Asset quality, Management quality, Earnings ability, Liquidity and Sensitivity to market risk do a good job of identifying the banks that are likely to have their solvency degraded in the future : they contain useful information and are virtually cosdess to compute. Nevertheless, the model do less well in predicting degradation of solvency of banks in Europe than in United States. Thus, our model may certainly be used by the financial and banking supervision authority as an indicator of the need for prompt intervention, but should not be considered as a substitute for the current surveillance framework.
- Profils institutionnels - Pierre Berthelier, Alain Desdoigts, Jacques Ould Aoudia p. 121-196 Pierre Berthelier, Alain Desdoigts, Jacques Ould Aoudia Profils institutionnels, une base de données sur les caractéristiques de pays en développement, en transition et développés. La disparité des trajectoires économiques entre un nombre limité de pays, les « émergents », et la plupart des autres pays du sud, a marqué la limite des stratégies de développement antérieures et projeté, au début des années 1990, la question des institutions au cœur des préoccupations économiques. La littérature empirique a maintenant solidement documenté et validé la relation globale entre institutions et développement. L'attention est désormais concentrée sur la nature même des mécanismes institutionnels à l'œuvre, leurs interrelations, leurs effets conjoints sur le développement. . . Alors que l'analyse du développement avait jusqu'alors principalement emprunté aux outils de la compatibilité nationale, il n'existe pas encore d'instruments d'observation internationalement standardisés pour aborder ces nouveaux questionnements. Quelques indicateurs institutionnels ont été créés depuis la fin des années 1990. Ils ne couvrent qu'une partie limitée du champ institutionnel. Ce document s'efforce de répondre à ce manque. Il présente une base de données originale qui couvre un champ vaste et détaillé de caractéristiques institutionnelles sur 5 1 pays. Les données élémentaires ont été recueillies à partir d'un questionnaire documenté en 2001 par les Missions économiques du ministère de l'Economie des finances et de l'industrie (France), nous permettant de couvrir 80 % du PIB et de la population de la planète. Nous délivrons la méthode adoptée pour construire nos indicateurs. Nous les confrontons aux autres indicateurs existants, et constatons une convergence. Nous confirmons le lien de causalité entre institutions et niveau de développement. Nous explorons ensuite la base de données à partir d'une approche non inférentielle (analyse de données) : nous révélons un noyau institutionnel formé de quatre caractéristiques institutionnelles majeures (gouvernance, sécurité des transactions, innovation et régulations), et débouchons sur une première typologie de profils institutionnels. La combinaison des variables institutionnelles et des variables structurelles enrichit cette typologie et fait apparaître les grands axes qui structurent la base : l'axe du bien-être et celui des réformes. La classification obtenue regroupe les pays en sous-ensembles pertinents.Institutional Profiles, a New Database of the Institutionnal Characteristics of Developing, in Transition and Developed Countries The disparity between the development paths followed by the economies of a limited number of countries, known as "emerging", and the bulk of the other developing countries has shown the limitations of previous development strategies. As a consequence, at the beginning of the 1 990s, the question of institutions has been propelled to the top of the economic agenda. The empirical literature has now solidly documented and validated the general relationship between institutions and development. With this a starting point, attention is now being concentrated on the actual nature of the institutional mechanisms at work, the inter-relationships between them and their combined impact on development. Whereas previous analysis of development had mainly drawn on the instruments derived from national accounts, there are not as yet internationally standardised observation ins- truments for tackling the questions now being raised. A few institutional indicators were created since the end of the 1990s but these cover only a limited part of the institutional domain. This document attempts to fill the gap, putting forward an original database covering a broad and detailed field of institutional characteristics for 5 1 countries (developing, in transition and developed countries). The basic data were collected using a questionnaire completed in 2001 by the economic missions of the French Ministry of the Economy, Finance and Industry in the selected countries, enabling us to cover 80 % of the world's GDP and population. In this document, we set out the method used for the construction of our indicators. We then compare them with other existing indicators, noting the existence of convergence for elements that are common to the respective inquiries. On the basis of our indicators we confirm the relationship between institutions and levels of development. We then go on to explore the database using a non-inferential (data analysis) approach. We identify an 'institutional core" consisting of four major institutional characteristics (governance, security of transactions, innovation and regulations), leading us to draw up an initial typology of institutional profiles : "authoritarian- paternalistic", "mild liberal", "pure liberal" and "informal". This typology is then supplemented by a combination of both institutional and economic variables, highlighting the main thrusts providing the framework for the database : welfare and reform. The classification obtained aggregates countries by relevant sub-groups.
- Commentaire de l'article « profils institutionnels » - Ekkehard Ernst p. 197-226
- Les approches volontaires comme instrument de régulation environnementale - Maia David p. 227-273 Maia David Les approches volontaires comme instrument de régulation environnementale Depuis une dizaine d'années, les grandes entreprises polluantes ont été de plus en plus nombreuses à adopter une attitude active face à la protection de l'environnement. Ces initiatives des industriels en matière d'environnement ont pris le nom d'« approches volontaires ». Le recours croissant à ce type d'approche suscite des interrogations quant à leur aptitude à protéger l'environnement de manière efficace. Peut-on compter sur les entreprises pour contribuer au développement durable de manière crédible et responsable ? Dans quelle mesure, et sous quelles conditions, les approches volontaires peuvent-elles remplacer ou compléter les instruments traditionnels de régulation environnementale ? Cet article propose une analyse critique de la littérature académique sur les approches volontaires et une réflexion sur les pistes de recherche pertinentes pour la compléter.Voluntary Agreements as an Environmental Policy Instrument For the past ten years, polluting firms have increasingly adopted a pro-active attitude towards the environmental protection. These environmental initiatives from polluters are called « voluntary approaches ». Their increasing implementation raises some questioning on their ability to protect the environment in an efficient way. May the regulator rely on firms to contribute to sustainable development in a credible and responsible way ? Under which conditions can voluntary approaches replace or complete the traditional environmental policy tools ? This article surveys the existing academic literature on voluntary approaches and offers some suggestions for further research in this field.
- Résumés - p. 275-280