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Titre L'Europe à contrepoint. Objets nouveaux et classicime théorique pour les études européennes
Auteur Julien Weisbein
Mir@bel Revue Politique européenne
Numéro N°25, printemps 2008 Les approches sociologiques de l'intégration européenne. Perspectives critiques
Rubrique / Thématique
Les approches sociologiques de l'intégration européenne. Perspectives critiques
Page 115
Résumé Cet article plaide un double renversement par rapport aux modalités parfois routinisées de construction des objets de recherche au sein des European studies : un choix plus ouvert, voire imaginatif de terrains empiriques (qui peuvent dépasser le périmètre de compétence de l'UE et qui ne soient pas obligatoirement de nature politique) ; et l'utilisation de concepts, de problématiques et de notions classiques de la sociologie (comme la notion empruntée à Norbert Elias de configuration pour analyser les phénomènes relevant de la problématique de l'européanisation). A cette double condition, on peut ainsi établir une logique de contrepoint – c'est-à-dire de dialogue, d'enrichissement, de clarification et non d'opposition – avec les travaux menés par les spécialistes de l'intégration européenne.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais
Contrapuntal Europe. New empirical objects and good old sociological theories in the study of EU questions This paper adapts to European studies the counterpoint logic in musicology, i.e. the relationship between two or more voices or melodies that are independent in contour and rhythm, and interdependent in harmony. The several melodies that are simultaneously played thus intertwine and form together a richer one. “Contrapuntal Europe” may thus bring two original objects in the field of European studies: “elsewhere Europe” and “otherwise Europe”. In the first section of this paper, it is argued that European integration affects social groups not only from above, i.e. through descending norms and patterns, but also from below: new empirical objects for scholars can thus be found elsewhere, through the indirect reflections of EU institutionalization. But the study of such new empirical objects doesn't require new paradigms: instead, notions widely used by scholars to understand what's going on in EU integration can be enlighten with “old” and “traditional” sociological tools. The second section discusses one of these specific to EU issues notions, namely “Europeanization”, through an old concept, namely figuration drawn from Norbert Elias' work, in order to demonstrate that the latter can considerably enrich the first.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=POEU_025_0115