Contenu de l'article

Titre L'Organisation de l'unité africaine
Auteur Mirlande Manigat
Mir@bel Revue Revue Française de Science Politique
Numéro 21e année, n°1, 1971 Lénine et sa pensée : problèmes, solutions, interprétations
Rubrique / Thématique
Les conflits internationaux : le rôle des organisations revint dans les conflits entre leurs membres
Page 382-401
Résumé L'organisation de l'unité africaine, par Mirlande Manigat Depuis 1963, date de la création de l'Organisation de l'unité africaine, peu de conflits interafricains sont portés devant un des organes des Nations Unies, Conseil de Sécurité ou Assemblée générale. Cette abstention collectivement observée atteste le rôle d'instance de premier recours dévolu à l'O.U.A., certes en conformité avec la Charte de l'O.N.U., mais aussi pour des raisons politiques qui tiennent à la fois aux caractères de l'institution, à la volonté des chefs d'Etat, et enfin à la nature même de certains conflits, les Etats africains tendant à se référer aux principes défendus par l'O.U.A. (intangibilité des frontières) plutôt qu'à ceux prônés par l'O.N.U. (droit des peuples à disposer d'eux-mêmes). Pour résoudre les différends, l'O.U.A. délègue souvent ses pouvoirs à une Commission ad hoc (de conciliation, de médiation, d'enquête ou d'arbitrage), qui n'aboutit pas toujours à des résultats satisfaisants. Comme toute organisation internationale, l'O.U.A. n'a de pouvoirs que ceux qui lui sont accordés par ses membres, et son inefficacité tient moins à des carences structurelles qu'à l'insuffisance des moyens nécessaires pour faire appliquer les décisions qu'elle adopte. [Revue française de science politique XXI (2), avril 1971, pp. 382-401] THE ORGANISATION FOR AFRICAN UNITY MIRLANDE MANIGAT Since 1963 when the Organisation for African Unity was created few inter- African conflicts have come before the United Nations whether the Security Council or the General Assembly This collective desire of the African States not to bring their problems before the United Nations clearly shows the role of first instance played by the Organisation for African Unity role which is in conformity with the Charter of the United Nations and also the result of political attitudes stemming from the nature of the institution the desires of the heads of State and the nature of certain conflicts The African States tend to refer to the principles defended by the O.A.I/ intangibility of the frontiers rather than those defended by U.N.O the right of peoples to auto- determination In order to resolve conflicts the O.A.U often delegates its powers to an ad-hoc committee of conciliation mediation enquiry or which does not always achieve satisfactory results Like any international organisation the O.A.U has only those powers given it by its members and its incapacity comes less from structural deficiencies than from lack of means of applying the decisions it adopts .Revue fran aise de science politique XXI 2) avril 1971 pp 382-401
Source : Éditeur (via Persée)
Résumé anglais The Organisation for African Unity, by Mirlande Manigat Since 1963, when the Organisation for African Unity was created, few inter-African conflicts have come before the United Nations, whether the Security Council or the General Assembly. This collective desire of the African States not to bring their problems before the United Nations clearly shows the role of first instance played by the Organisation for African Unity, a role which is in conformity with the Charter of the United Nations and also the result of political attitudes stemming from the nature of the institution, the desires of the heads of State and the nature of certain conflicts. The African States tend to refer to the principles defended by the O.A.U. (intangibility of the frontiers) rather than those defended by U.N.O. (the right of peoples to auto-determination). In order to resolve conflicts the O.A.U. often delegates its powers to an ad-hoc committee (of conciliation, mediation, enquiry or arbitration), which does not always achieve satisfactory results. Like any international organisation, the O.A.U. has only those powers given it by its members, and its incapacity comes less from structural deficiencies than from a lack of means of applying the decisions it adopts. [Revue française de science politique XXI (2), avril 1971, pp. 382-401]
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/rfsp_0035-2950_1971_num_21_2_418055