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Titre Les déplacés de l'« ouverture sociale ». Sociologie d'une expérimentation scolaire
Auteur Pasquali Paul
Mir@bel Revue Actes de la recherche en sciences sociales
Numéro no 183, juin 2010 Les classes populaires dans l'enseignement supérieur
Page 86-105
Résumé Les débats français autour de l'ouverture du recrutement social des grandes écoles et des classes préparatoires occultant souvent l'expérience des élèves bénéficiaires de ces politiques, cet article étudie l'émergence des dispositifs d'ouverture sociale à travers une classe préparatoire expérimentale de bacheliers venant de ZEP. Il montre en particulier les rapports ambivalents que ces élèves à la réussite statistiquement improbable entretiennent avec leurs univers sociaux d'origine et d'accueil, et les pratiques, compromis symboliques qui leur permettent de résoudre les tensions et contradictions auxquelles ils sont confrontés.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais The debates that have been taking place in France for the past ten years around the social enlargement of the recruitment pool of the grandes écoles and the classes préparatoires have focused on ethical or statistical issues, thus obscuring the experiences of the beneficiaries of these policies implemented in elite curricula. Based on a study of the emergence of these mechanisms ensuring an enlarged social recruitment, and more specifically of the students and teachers of an experimental classe préparatoire (specifically designed for students coming from difficult schooling districts), the paper questions the ambivalent ways in which the students, because of their statistically implausible success, relate to their own social background (neighborhood, peers, family) and to their new social context (the new school, its “atmosphere,” its students and its teachers). It first focuses on the emergence of these recent policies promoting a social diversification of recruitment and on the circumstances under which the experimental classe préparatoire was created. After emphasizing the tensions and the contradictions that the students face before and after the year they spend in this program, the paper looks at the practices and the symbolic compromises that allow them to find their position within the social universes to which they belong.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=ARSS_183_0086