Contenu de l'article

Titre L'intégration politique des jeunes Maghrébins : deux stratégies associatives dans la région lilloise
Auteur Marie Poinsot
Mir@bel Revue Revue Européenne des Migrations Internationales
Numéro Vol. 7, no 3, 1991
Rubrique / Thématique
Autour de l'identité
Page 119-138
Résumé L'émergence d'un « mouvement beur » à l'orée des années 1980 en France, perçu par les médias comme politiquement homogène et générateur d'une dynamique associative intense, éclate dès la marche nationale de 1985 en révélant des stratégies conflictuelles de représentation politique des jeunes issus de l'immigration. Au cours d'une enquête dans la région lilloise, différentes stratégies identitaires assurant la promotion de discours sur la participation et l'intégration politique de ces jeunes dans le système politique local ont été confrontées à une sociologie des acteurs associatifs producteurs de ces discours. En analysant le parcours individuel des leaders, leurs capacités à mobiliser des ressources sociales et militantes et à trouver des « alliés » dans l'espace associatif local, auprès des institutions et des partis politiques, on comprend davantage comment ils agrègent des « audiences » de jeunes sur un registre d'actions collectives en adéquation avec le discours politique qu'ils développent. Est ainsi offert à notre observation un exemple pertinent de confrontation conflictuelle de deux stratégies de représentation politique des jeunes de l'immigration depuis 1985. Texture, qui est issue du collectif régional des associations locales de jeunes, développe un discours sur la « nouvelle citoyenneté » centrée sur la notion de démocratie locale, mais elle reste cependant fragilisée par la nature de ses ressources essentiellement locales. France Plus qui s'est attachée au contraire, à promouvoir une représentation politique des « beurs » fidèle aux valeurs républicaines de la nation française a un ancrage difficile auprès des jeunes, dû principalement à l'hostilité du tissu associatif local.
Source : Éditeur (via Persée)
Résumé anglais As the Beur grassroots movement was forming in the early 1980s, the media portrayed it as a politically homogeneous lobby likely to become an incentive to the creation of sundry other associations which would follow in its wake. This view proved wrong, however, when on the occasion of the great March organized in 1985, the mouvement split up into several dissenting factions over which strategy to adopt in order to obtain political representation for young people of the second and third generations. In a survey carried out in the Lilles area, various strategies were isolated, all aiming at conveying and promoting arguments for the political participation and integration of the young people concerned into the local political framework, and centred on the establishment of a group identity. These strategies were confronted to a sociological scanning of those within the various associations involved who are responsible for the elaboration of discursive lines and rallying arguments. The personal itinerary of each one of the leaders has been scrutinized, as well as his/her capacity to mobilize available resources, to boost militancy and to find support within already established associations, government agencies and political parties. This survey provides a clearer view of have those leaders managed to rally an audience among young people and to gear them towards collective modes of action that are in keeping with the political stance they have adopted. Two conflictual strategies, both aiming at winning political representation for immigrants' children and both at work since 1985, have thus been brought to light as a significant example of the divergences that tear the movement apart. The first one is the line followed by Texture, which spring up as a result of a regional merging of local associations. Texture thinks along the lines of « new citizenship », a concept which builds upon the notion of local democracy. Unfortunately its very reliance upon mainly regional resources confines it to a vulnerable position. France Plus, on the other hand, is committed to promote a type of political representation for the Beurs which would be faithful to the French Republican values. Its ascendency over young people is still very marginal, mainly because it has been meeting with rather hostile reactions an the part of already established networks of local associations.
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/remi_0765-0752_1991_num_7_3_1312