Titre | Réseaux sociaux, responsabilité juridique et éducation aux médias | |
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Auteur | Bruno Hénocque | |
Revue | Cahiers du numérique | |
Numéro | vol. 10, no 2, 2014 Problématiques juridiques et technologies numériques | |
Page | 63-91 | |
Résumé |
Il semble que l'un des principaux enjeux de la société digitale soit de rechercher un point d'équilibre entre d'une part les principes de liberté sur le web (liberté d'expression, d'information, de réunion et d'opinion) et d'autre part, la garantie d'une protection des données à caractère personnel et de la vie privée, en plein accord avec la jurisprudence de la Cour européenne des droits de l'homme. Cette tension entre les deux pôles ne cesse de s'accroître en raison du partage grandissant d'informations sur les réseaux sociaux. Ce texte se veut un vibrant appel en faveur d'une éducation juridique aux médias interactifs, afin de garantir toutes les formes de sociabilité en ligne et les libertés prévues dans la Constitution. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Résumé anglais |
Social media, legal responsibility and media education The Web 2.0 offers an unprecedented opportunity to use his freedom in an infinity of virtual spaces. The purpose of this article is to study the respect of freedom of expression on the Internet, especially in the social networks (Facebook, Twitter...). The main question is to protect the teenagers' dignity in these virtual spaces. If the rights to personal data protection and to private life must be fully recognized for teenagers, the risks on the Internet are not small for them. It consists on slanders, insults and cases of blackmail, harassment and pedophilia on social network. A part of the solution is in the role of education for media use, not only to train on the use of technologies but also to use the Internet in a confident manner knowing the ethic rules and laws. When scandals circulate on the Internet, the confidence of adults and teenagers is affected. The more important ethical principle is the moral and law education. In some countries individual responsability is engaged from 13 years old. This responsability exists in private life as well as in public life, at schools or in companies where teenagers work under internship. More and more ethics agreements or laws are signed off in private companies as well as at schools. The protection of freedom of expression in the matter of opinion, information and association on the Internet depends partly on future education on the use of numeric media at schools. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Article en ligne | http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=LCN_102_0063 |