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Titre Les acheteurs, « modérateurs » de la financiarisation : L'échange social pour pallier le sentiment d'injustice
Auteur Hicham Sebti, Mohamed Ikram Nasr
Mir@bel Revue Revue française de gestion
Numéro no 248, avril 2015 Des organisations sous pression
Page 57-75
Résumé Au moyen d'une étude qualitative, cet article s'intéresse à l'impact de la financiarisation sur le travail des acheteurs et la gestion des relations avec les fournisseurs. L'analyse se base sur les théories de la justice organisationnelle et de l'échange social et montre que les acheteurs ne sont pas neutres face aux dispositifs et au système de significations imposés par la direction pour financiariser les relations d'achats. Les résultats indiquent que cette financiarisation crée chez eux des sentiments d'injustice distributive, procédurale, interpersonnelle et informationnelle qui les amènent à mobiliser des stratégies d'action pour développer des relations d'échange social avec les fournisseurs.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais Purchasers as “Moderators” of financialization effects on buyer-seller relationships. Using social exchange to compensate for perceived injustices. This paper aims to examine the consequences of financialization on purchasers' work and on the management of buyer-seller relationships. We draw on organizational justice and social exchange theories to investigate how purchasers perceive and react to financialization tools, practices and philosophy while maintaining sustainable relationships with suppliers. The results of a qualitative study suggest that purchasers perceive financialization mechanisms as sources of organizational injustice (distributive, procedural and interactional) and that they use different behavioral strategies to attenuate its effects through initiating and expanding informal social exchange relationships with suppliers. In particular, we identify four types of behaviors displayed by purchasers: building informal links with and giving voice to suppliers, developing an alternative use of financial tools, increasing transparency and challenging top management financial practices and expectations.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RFG_248_0057