Titre | Portraits de fous en Grèce ancienne | |
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Auteur | Gwenaëlle Le Person | |
Revue | Revue historique | |
Numéro | no 674, avril 2015 | |
Page | 253-270 | |
Résumé |
À l'époque classique, la folie est signifiée par le terme mania mais différentes origines lui sont attribuées. Les médecins l'expliquent d'un point de vue physiologique et tentent d'établir une typologie des troubles qui affectent le raisonnement en distinguant de la mania d'autres pathologies telles que l'épilepsie et la mélancolie. Ces considérations peuvent paraître en opposition avec les descriptions du théâtre tragique qui attribuent une origine divine aux troubles de la raison et les associent à la souffrance et à la destruction. Si ces sources soulignent que la « folie » est polymorphe et qu'il n'existe pas de représentation unifiée du délire, la description des symptômes de certaines affections, notamment de la mania, comme le vocabulaire employé pour dire les troubles de la raison prouvent cependant qu'une certaine image de la folie est partagée par les mentalités. Il s'agit donc, à partir de ces sources, de tenter de dresser un portrait du fou c'est-à-dire de dégager les traits caractéristiques de son visage et les spécificités de son comportement. Ce portrait du fou, certes incomplet, tente d'être le plus proche possible des réalités socioculturelles et des mentalités de cette époque. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Résumé anglais |
Madness is the main topic of Greek tragedy that describes the physical and behavioural devastating impacts on heroes as Hercules or great female characters as Phaedra. It reveals the human fragility in front of the divine that is always depicted as the master of the human fate.
Insanity becomes the major tragic tool in Euripides plays that accurately depict the progressive transformation of the hero suffering from dementia highlighting the closeness with the monstrous and the wild world. Madness is always signified by the same word, mania. It comes from the verb mainomai that means “being stricken by rage and dementia” and culturally refers to Dionysius and his enthusiastic faithful on noisy and bouncing thiasus during the celebration of his divinity. The Tragic authors are inspired by these unbridled Dionysian rites to describe the behaviour of their hero suffering from mental illness, but they replace the intention of wellbeing usually aimed by the faithful with the idea of a divine vengeance. The Hippocratic doctors have also written down descriptions of insane patients but they attempt to give a rational, namely a physiological, origin to madness.
However, similar descriptions arise from these two types of sources showing that there is an “ordinary” representation of madness shared by the Greek society. This common idea of insanity can be identified through the face features even before being demonstrated by a specific behaviour. Obviously, madness takes many forms but it is usually signified by the word mania understood in broad sense including all the mental disorders.
Therefore, the aim, here, is to provide a portrait of the mad person that means to identify the distinctive features of his face and of his behaviour. The portrait of the mentally ill person, obviously incomplete, tries to be as close as possible to sociocultural realities and mentalities of the ancient Greek world. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Article en ligne | http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RHIS_152_0253 |