Titre La transition démocratique en Afrique du Sud : construction d'une nouvelle nation et genre de l'État
Auteur Gay SEIDMAN
Mir@bel Revue Clio : Histoires, femmes et société
Numéro no 12, 2000 Le genre de la nation
Dossier
Résumé Le constat selon lequel les théoriciens de la démocratie ignorent les dynamiques de genre peut paraître excessif dans le cas de l'Afrique du Sud où l'inégalité raciale était bien évidemment l'essentiel. Toutefois, les processus par lesquels les militantes Sud Africaines ont posé les questions de genre dans les discussions sur la construction des nouvelles institutions, peuvent expliquer la construction de la citoyenneté. Cette inclusion des intérêts des femmes dans les institutions aura une influence sur la vie politique dans le présent et l'avenir.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Résumé anglais The tendency for abstract theorists of democratization to overlook gender dynamics is perhaps exacerbated in the South African case, where racial inequality is obviously key. Yet attention to the processes through which South African activists inserted gender issues into discussions about how to construct new institutions provides an unusual prism through which to explore the gendered character of citizenship. After providing an explanation for the unusual prominence of gender concerns in South African democratization, the article argues that during the drawn-out democratic transition, South African activists, often influenced by international feminist discussions, developed a collective definition of gender interests and began to build those interests the structure of democratic institutions, in ways that will affect politics and the definition of « women's interests » in the future.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Article en ligne http://clio.revues.org/190