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Titre La collaboration environnementale transfrontalière, constituante d'un front écologique ?
Auteur Lionel Laslaz
Mir@bel Revue L'Espace Politique
Numéro no 9, janvier 2010 Fronts écologiques
Résumé Les parcs nationaux alpins font partie de l'EUROPARC (Fédération des parcs naturels et nationaux d'Europe), réunissant 400 parcs dispersés dans trente-sept pays européens. Ils sont, en outre, associés à Alparc (Réseau Alpin des Espaces Protégés, créée en 1995) chargé de l'application de la Convention Alpine (rédigée par la CIPRA et l'UICN à la demande du Conseil de l'Europe en 1988, signée le 7 décembre 1991 à Strasbourg et ratifiée par les Etats alpins). Cet article propose d'analyser les politiques de coopération transfrontalière entre espaces protégés dans l'arc alpin, questionnant la fonctionnalité transfrontalière de structures fondamentalement nationales. Existe-t-il une réelle fonctionnalité et finalité à ces coopérations transfrontalières ? La mise en réseau des espaces protégés alpins peut-elle s'apparenter à un front écologique et quelles en seraient les modalités de fonctionnement ? En tout état de cause, si le front écologique dans les Alpes prend des formes singulières, la mise en réseau peut contribuer à en délimiter les caractéristiques.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Résumé anglais Alpine national parks belong to the EUROPARC (Federation of the natural and national parcs of Europe), gathering 400 parks scattered in 37 European countries. They are, besides, associated to Alparc (Alpine Network of Protected Spaces, created in 1995) in charge of application of Alpine Convention (drafted by the CIPRA and the IUCN at the request of the Council of Europe in 1988, signed on December 7th, 1991 in Strasbourg and ratified by the alpine states). This paper suggests analyzing the politics of cross-border cooperation between spaces protected in the alpine crescent, questioning the cross-border feature of fundamentally national structures. In other words, under the blanket of incentives for internationalisation, are we not simply reaffirming a state-controlled grid ? To the extent that most projects are based on subsidies as part of the Interreg programme or others, does European caution go beyond the simple utility of the search for funding ? Does the cross-border dimension and the dissemination of an “ecological front” once again bring into question the role of “nature” areas in the eyes of our societies ? Too often considered as “external” and “fixed”, although socially manufactured, and used on a day-to-day basis or seasonally, are protected natural areas being once again questioned within an international framework, if only as drivers of embryonic Alpine cooperation ? Is there a real feature and a goal in these cross-border cooperations ? Finally, environment is used as a justification and lever for teetering multi-national collaboration which is difficult to apply to areas other than the environment. This paper asks the role of state scale and the dimension of sovereignty in management of territories. Can the networking of the alpine protected areas be considered as an eco-frontier and which would be operating procedures ? In any case, if the ecological front in the Alps takes singular forms, the networking can contribute to bound the characteristics.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Article en ligne http://espacepolitique.revues.org/1439