Titre La construction des risques liés aux pratiques sportives de montagne
Auteur Bastien Soulé, Brice Lefèvre, Véronique Reynier, Éric Boutroy, Frédérique Roux, Vincent Boudières
Mir@bel Revue Communication
Numéro Vol. 33, no 1, 24 février 2015
Articles
Résumé L'accidentologie des sports de montagne est par certains aspects lacunaire en France. Cet article vise à cerner les freins de divers ordres à la production d'informations raisonnablement complètes, statistiquement fiables et/ou suffisamment détaillées. Au terme d'une enquête qualitative, il apparaît que des enjeux pluriels (institutionnels, économiques, corporatistes, méthodologiques, etc.) façonnent à la fois la production de connaissances sur les accidents, et, par ricochet, les messages préventifs, dont la dimension référentielle et conative se trouve par conséquent contrariée.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Résumé anglais Mountain sports accident research is more than a little hamstrung in France. The study described here was designed to pinpoint the specific barriers to the compilation of reasonably complete, statistically accurate, and sufficiently detailed information relating to mountain sports accidents. A qualitative survey carried out by the authors reveals that the challenges to producing dependable statistics are multiple and multifaceted: institutional, economic, corporatist, methodological, etc. Currently, these barriers and challenges to the production of a reliable knowledge base place serious limits on research on mountain sports accidents and the development of campaigns for their prevention in France.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Article en ligne http://communication.revues.org/5157