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Titre La géographie des centres d'appels en France
Auteur Bruno Moriset, Nicolas Bonnet
Mir@bel Revue Annales de géographie
Numéro no 641, 2005/1
Page 49-72
Résumé Résumé Les centres d'appels constituent une des activités émergentes de la nouvelle économie. Ils proposent au géographe une problématique intéressante: quels sont les facteurs de localisation d'établissements qui délivrent au client un service à distance. La carte des implantations dans les aires urbaines françaises, comptabilisées par postes de travail, montre une répartition spatiale irrégulière, mais qui reste fortement métropolisée. Une analyse plus fine met en évidence un processus de diffusion hiérarchique, à partir de la Capitale, puis vers les métropoles régionales, et enfin vers l'espace à dominante rurale. Ce processus créé des opportunités de créations d'emploi. Les centres d'appels sont devenus la cible des politiques locales de développement économique, et un outil de reconversion des bassins d'emploi en difficulté. Mais la croissance des délocalisations outre-mer fait peser une menace sur ces activités nouvelles. La croissance des centres d'appels est un des phénomènes par lesquels les territoires entrent dans l'ère du «capitalisme cognitif», dans un contexte de globalisation et de métropolisation. Mais les effets dynamisants de cette activité fortement taylorienne sont incertains, et elle ne saurait en aucun cas devenir une mono-activité.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais Call centers and Customer Relationship Management (CRM) well symbolizes the rise of an “information economy”. Like other IT-enabled services, call centers are often regarded as footloose. In fact, call centers take advantage from a large array of location factors, the most important being the availability of labor. The map of French call centers shows a strong, but irregular metropolitan pattern. A much finer analysis demonstrates that the closeness to Paris has been a strong location factor in the recent de-concentration process. In a first time, CRM firms have targeted medium cities in the surroundings of Paris, with a strong presence of universities and offering a well educated workforce. During the last three years, these labor pools went to saturation. Thus, call center operators shifted to smaller or more remote cities, often with high unemployment rates. In such places, call center location has become a major tool for economic development, particularly in those which suffered from recent industrial downturns. In order to attract call center-related investments, several local communities have established dedicated training programs and offer purpose-build, ready-for-delivery premises, to say nothing of other incentives. Nevertheless, “the driving effects” of CRM business are reportedly low. Spillover processes cannot be expected, because call center operations are highly taylorian and require, on average, low skills. Moreover, CRM investments per employee are small and easily movable. With respect to the rise of overseas locations, call center perspectives for sustainable, local development seem to be narrow. For local communities, focusing only on call centers is a dangerous bet.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=AG_641_0049