Titre | La justice au risque de la différence : faire une « juste place » à l'Autre | |
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Auteur | Claire Hancock | |
Revue | Annales de géographie | |
Numéro | no 665-666, 2009/1-2 Justice spatiale | |
Rubrique / Thématique | Articles |
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Page | 61-75 | |
Résumé |
Cet article tente de montrer en quoi les efforts pour acclimater en France des
théories de la justice telle que celle d'I. M. Young rencontrent des réticences
spécifiques, liées au statut de la « différence », qui diverge dans notre société
et dans les pays anglophones. Mettant en parallèle particulièrement le cas
britannique et le cas français, il illustre, par le biais des débats autour des
« statistiques ethniques » et du « foulard islamique », comment la question de la
« juste place » accordée à l'Autre (minorités « ethniques » ou religieuses) se pose
différemment de part et d'autre de la Manche. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Résumé anglais |
Drawing on I. M. Young's conceptualisation of justice, this paper addresses the
different ways in which France and Anglophone countries (Britain in particular)
have dealt with minority groups, with particular reference to Muslim minorities.
The « headscarf affair » which developed in France, and the legal framework
to which it gave rise, are analysed in spatial terms, with emphasis on the very
specific part attributed to the space of public schools. France's traditional refusal
to acknowledge « ethnic » difference or to incorporate it into national statistics is
discussed, as are the implications of racial discrimination being seen as incidental,
and not as a form of institutional, « systemic » violence : the geographies of racial
discrimination remain piecemeal and we are deprived of the means to describe
them more generally. British multiculturalism was shaken by the aftermath of the
July 2005 bombings in London but a couple of conflicts which arose in 2006
about a pupil or an instructor wearing the niqab (or full veil) in school failed
to escalate to a full-blown crisis, as local and flexible responses were found to
be more adequate than a nation-wide policy. Finally, both ways of addressing
difference may be edging closer together, but still differ widely. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Article en ligne | http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=AG_665_0061 |