Contenu de l'article

Titre Le marché du Xérès en France//The Sherry market in France
Auteur S. Lignon-Darmaillac
Mir@bel Revue Annales de géographie
Numéro no 614-615, 2000
Rubrique / Thématique
Articles
 Renouveau et expansion de la viti-viniculture sur tous les continents
Page 505-515
Résumé Bien que la France ait joué un rôle non négligeable dans la commercialisa tion des vins et des brandies de Jerez au xixe siècle, elle ignore aujourd'hui presque totalement les Xérès. Les importations de vins d'origine espagnole progressent fortement, mais la part des Xérès demeure pourtant toujours insignifiante. La France consomme traditionnellement des vins doux en apéritif. Les Portos y tiennent une place largement prépondérante. Les vins secs andalous de type fino, ne sont guère prisés que par les hispanophiles ou les Espagnols résidant en France, dans les régions méridionales où se multiplient les fêtes à caractère hispanique ou en Île-de-France.
Source : Éditeur (via Persée)
Résumé anglais France tends to ignore Sherry wines though for Sherries have virtually no competition in France, not even the Yellow wine from Jura. In the middle of the 19th century, the largest Sherry companies had commercial agents in France. As soon as 1830, Sherry wines were reexported from France. This country was a field testing country for brandy. Today, Sherry has almost disappeared and France mostly consumes Port wine. Sherry is favored only by Spanish residents in France or by feria fans. However, there are grey market imports in south-west France which is close to Spain. French market for Sherry wines, if not an economical subject in itself seems to be worthy of interest from a geographical point of view : as an historical study, Sherry in France is socio-cultural mark that easily differentiates one French region from another
Source : Éditeur (via Persée)
Article en ligne http://www.persee.fr/doc/geo_0003-4010_2000_num_109_614_1850