Titre L'école historique russe et la Révolution française : Vladimir Ger'e et Nikolaj Kareev à propos d'Hippolyte Taine et d'Alphonse Aulard = The ‘Russian school' and French Revolution : Vladimir Ger'e and Nikolaj Kareev about Hippolyte Taine and Alphonse Aulard
Auteur Tchoudinov A.
Mir@bel Revue Revue des Etudes Slaves
Numéro Vol. 85, no 1, 2014
Résumé L'auteur analyse la formation de l'école russe d'étude de la Révolution française et les différentes voies qui s'offraient à elle. Le fondateur de cette école, Vladimir Ger'e considérait qu'il fallait s'en tenir à des études érudites, loin des passions politiques suscitées par l'héritage de la Révolution française dans les pays d'Europe occidentale. Son élève, Nikolaj Kareev défendait un autre point de vue, pensant que le développement des études sur la Révolution française pouvait favoriser le développement en Russie des principes de 1789. Cette opposition s'est manifestée, en particulier, à travers leur appréciation divergente des travaux des Français Taine et Aulard.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Résumé anglais The author analyses the formation of the ‘Russian school' of studies concerning the French Revolution, in the second half of the 19th cen- tury and the different approaches and opinions of the first Russian historians studying the French Revolution. The founder of the ‘Russian school', Vladimir Ger'e, thought that it had to be a way of strict academic researches abstracted from political passions caused in the European countries by the inheritance of the French Revolution. But dominated in the Russian historiography another point of view proposed by another eminent historian, Ger'e's former pupil, Nikolaj Kareev, who considered the development of revolutionary studies as a mean of promotion of the principles of 1789 in Russia. This opposition appeared particularly in the positions of the two historians concerning their French colleagues Taine and Aulard.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Article en ligne http://journals.openedition.org/res/557