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Titre « Ainsi doit-il être puni… » Le roi, le chevalier et le châtiment dans le Royaume latin de Jérusalem
Auteur Florian Besson
Mir@bel Revue Revue historique
Numéro no 676, octobre 2015
Page 771-792
Résumé Au Moyen Âge, la justice est l'un des fondements du pouvoir : gouverner, c'est toujours, au moins en partie, punir les criminels, et, ce faisant, maintenir le monde en ordre. En sorte que travailler sur la façon dont, dans une société donnée, les châtiments et les méfaits s'articulent les uns aux autres, c'est pénétrer au cœur de la façon dont cette société pense, organise et vit le pouvoir. C'est ce que propose cet article à travers une relecture du Livre au Roi, recueil de lois féodales du Royaume latin de Jérusalem, compilé au tout début du xiiie siècle pour servir les ambitions du roi Amaury II de Jérusalem. Comportant de nombreux chapitres qui déroulent les différents crimes et les châtiments par lesquels il convient de les punir, le Livre au Roi offre l'image d'une société féodale en pleine recomposition, traversée des dyna­- miques contradictoires que sont la réaffirmation d'une monarchie forte et l'émergence de puissants lignages seigneuriaux. Les châtiments contribuent dès lors autant à construire un ordre social idéal, dans lequel les chevaliers sont systématiquement placés au-dessus des bourgeois, qu'à redessiner un édifice politique dominé par la figure royale.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais The Livre au Roi is a juridical text compiled in the very first years of the twelfth century, probably to support the ambitions of king Amalric II of Lusignan. He ruled over the Latin Kingdom of Jerusalem between 1197 and 1205, thanks to his marriage with the queen Isabella, and tried to re-establish a strong monarchy. Reproducing assizes and customs of the Kingdom of Jerusalem, the author devotes several chapters to justice and punishments. As it has been demonstrated by Michel Foucault, there is a consubstantial link between justice, power, and the image that a society gives of itself: through the Livre au Roi, we try to understand how this link is re-forged in the feudal society of the Latin East. First of all, the question of justice reveals a lot about medieval minds and practices: the absence of the inquisitional procedure, the role of witnesses, the place of the justicial ordeal... We also aim to understand how the Livre au Roi, in itself, strengthens the social order: indeed, the text reaffirms constantly the superiority of the knights upon the burgesses. In particular, the knights were less harshly punished than the burgesses when they commited violent aggressions: the Livre au Roi imposed the bellatores as the only agents of legitimate violence. Finally, we try to show how the text reflected Amalric's will to re-impose the monarchy above the barons: by deliberately using anachronistic assizes and vocabulary, by claiming the right to judge, the king wanted to show himself as the direct successor of the powerful kings of the past. The Livre au Roi is at the very heart of Amalric's political program, but a fair number of chapters shows that this is only an ideal: the monarchy was forced to compose with a very powerful seigniorial class. The Livre au Roi must then be read anthropologically: it partook of the feudal conception of power and politic. It reveals a society which always prefer the circulation of power, if only symbolic, rather than the concentration of power.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RHIS_154_0771