Titre | La politique de formation idéologique de la SS (1933-1945). Une étude sur la transmission de la normativité nazie | |
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Auteur | David Gallo | |
Revue | Revue historique | |
Numéro | no 676, octobre 2015 | |
Page | 875-898 | |
Résumé |
Le présent article retrace l'histoire de la politique de « formation » ou « éducation idéologique » (weltanchauliche Schulung ou weltanschauliche Erziehung) mise en œuvre entre 1933 et 1945 par la SS (Schutzstaffel), organisation qui se voulait l'élite du nazisme. Il s'agit ce faisant d'apporter, à travers l'étude empirique d'un cas paradigmatique des efforts déployés par le régime nazi pour transmettre son système de valeurs à ses hommes, un éclairage complémentaire aux travaux qui analysent l'univers normatif du national-socialisme sous l'angle de l'histoire des idées, et à ceux qui tentent de comprendre les motivations des acteurs du régime hitlérien. La présente contribution croise l'histoire du réseau des institutions chargées de l'élaboration et de l'application de cette politique, une enquête prosopographique sur le personnel de cadres qui anima ces institutions et l'étude des pratiques éducatives et des discours idéologiques élaborés au sein de celles-ci et l'analyse de l'impact de ces politiques. Après avoir abordé successivement les deux principales phases du développement de la politique de formation idéologique, qui a d'abord visé à la création d'une élite civile militante du régime nazi (1933-1939), avant de se recentrer sur les unités militaires et policières de la SS (1939-1945), l'on propose une évaluation de l'empreinte que le système normatif ainsi transmis a pu laisser sur la masse des militants et soldats et policiers de la SS, qui montre que celle-ci, quoique réelle, a été extrêmement inégale, et est demeurée nettement inférieure aux ambitions initiales des idéologues de la SS. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Résumé anglais |
The following article traces the history of the policy of « ideological training » (weltanschauliche Schulung or weltanschauliche Erziehung) developed between 1933 and 1945 by the SS (Schutzstaffel), the organization that considered itself the elite of Nazism. Its radicalism and its scope make the SS's efforts in the field of political indoctrination a paradigmatic example of the Nazi regime's attempts at transmitting its new system of values to its rank and file. An empirical case study of such a policy can thus allow the historian to shed new light on the problem of nazi normativity and help bring a new perspective to the understanding of the mentalities of the men who committed to the cause of the « Third Reich » and fought and murdered in its name – two issues that are central to the recent historiography of National-Socialism. This article combines four complementary methodological approaches: an institutional history of the network of organizations tasked with elaborating and implementing the SS's training program, at the centre of which stood the SS-Schulungsamt (educational office), that oversaw the work an « educational organization » (Schulungsapparat) of more than a thousand instructors present at all levels; a prosopographical profile of the specific group of Nazi perpetrators who operated at various levels of the « educational organization »; an analysis of the ideological discourses and teaching methods elaborated by these institutions; and an evaluation of the way the SS's own brand of education impacted the hundreds of thousands of men who served in its civil, military or police branches. The first two parts of the article analyse the two main chronological phases of the history of the « educational organization » and its changing priorities, as the program of ideological training, that initially aimed at forging the civil elite of the nazi regime through a process of long-term reeducation (1933-1939), increasingly transformed into an instrument of morale-boosting for the SS's fighting troops (1939-1945). The third and last part of the article tries to assess the results of ideological training and the extend to which Nazi norms penetrated the SS's various units. It reaches the conclusion that, although ideological penetration should not be underestimated, it varied greatly and remained generally far below the utopian expectations of SS ideologists. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
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Article en ligne | http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RHIS_154_0875 |