Titre Impacto de la comunicación organizacional, en la competitividad y la vinculación de las empresas mexicanas con la universidad
Auteur Dr. Guillermo Velázquez Valadez
Mir@bel Revue Recherches en sciences de gestion
Numéro no 90, 2012/3
Teoría de las organizaciones
Résumé Impact de la communication organisationnelle sur la compétitivité et sur les liens entreprises et Universités. Cet article aborde la question de la communication organisationnelle comme un élément indispensable dans le schéma de la compétitivité et la liaison des entreprises mexicaines, en soulignant son impact sur l'utilisation des technologies de l'information et de la communication. Au Mexique, il y a un manque de liens de communication et par extension entre les entreprises et les universités. L'étude fournit des données les quelles montrent que le Mexique dispose d'une infrastructure considérée comme « bonne » en ce qui concerne la couverture des réseaux d'Internet, de l'électricité et de l'eau, avec la suggestion que les entreprises nationales apportent des ressources économiques dans les domaines de la modernisation technologique et la formation du capital humain.
Résumé anglais Impact of organizational communication in competitiveness and the linkage of Mexican companies with the University. This paper deals with organizational communication as an essential element within the Mexican companies' competitiveness and integration scheme. Its impact on the usage of information and communication technologies is emphasized here, and so is the interrelationship amongst members – both internal and external - of organizations. On the one hand, it is found a remarkable fact in Mexico; there is scarce communication; therefore, there is also limited integration amongst companies and universities, which is determining to detonate innovation as a competitive advantage that allows national enterprises to be under similar conditions compared to those of developed countries. On the other hand, the competitiveness rate clearly reflects the prevailing conditions – economical, social and political- as it is shown after a study conducted in different companies at the metropolitan area in Mexico City. Finally, the research results make clear that Mexico possesses an infrastructure qualified as “good”, in terms of: Internet, electricity and water coverage. The market offers acceptable access to acquire technology and software; thus, national companies need to invest in technological updating and human capital training.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RESG_090_0087