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Titre Yeats's “The Player Queen”: Taking on (or Laughing off) Modernism
Auteur Daniel Jean
Mir@bel Revue Etudes anglaises
Numéro Vol. 68, no 4, octobre-décembre 2015
Page 442-453
Résumé The Player Queen est une des pièces les moins estimées de l'œuvre de W.B. Yeats tant à cause de son obscurité que de son originalité au sein de son corpus théâtral. Souvent étudiée à travers le seul prisme des idées ésotériques développées plus tard dans A Vision, la dimension esthétique et théâtrale de la pièce est négligée. Cet article se propose de lire la pièce comme une illustration de l'ambivalence de Yeats face à la rupture moderniste, un bouleversement esthétique qu'il a anticipé et intégré à son écriture à travers en particulier une veine comique, qu'il a longtemps refusé de faire sienne.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais The Player Queen is often considered a low point in Yeats's theatrical output, both because of its difficulty and its oddness among his works for the stage. It is often studied exclusively through the prism of the occult philosophy Yeats was to collect later on in A Vision, therefore neglecting both its aesthetic, and specifically theatrical, dimensions. This article attempts to read the play as an illustration of Yeats's ambivalence towards the modernist revolution, an aesthetic shift that he had remarkably anticipated and went on to incorporate into his writing, in particular through a gradual acceptance of a comic mode.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=ETAN_684_0442