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Titre Le Management des connaissances, levier de l'innovation managériale dans les entreprises apprenantes
Auteur Chehla Laid Talbi
Mir@bel Revue Gestion 2000
Numéro Volume 35, 2018/5
Page 73-101
Résumé Ce travail de recherche traite de la relation entre le management des connaissances et les innovations managériales dans les entreprises apprenantes tunisiennes. À cet effet, l'approche par les connaissances, ancrée dans l'approche par les ressources, a été mobilisée. Quatre dimensions sous-tendent le management des connaissances dans les entreprises apprenantes : les dimensions, stratégique, technologique, organisationnelle et identitaire. Plus précisément, nous nous interrogeons sur la manière dont les entreprises apprenantes intègrent le management des connaissances pour ancrer une culture d'innovations managériales en leur sein.Nous avons réalisé une recherche qualitative basée sur l'étude de trois cas d'entreprises apprenantes tunisiennes du secteur agroalimentaire. Nos résultats empiriques suggèrent que le niveau d'apprenance d'une entreprise est d'autant plus élevé que celle-ci déploie simultanément les quatre dimensions de management des connaissances ce qui est de nature à faciliter la génération/adoption des innovations managériales.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais Faced with the speed of technological change and the intensification of competition, companies are constantly looking for a new management mode that ensures competitiveness and sustainability. However, these objectives can only be achieved if companies take into account the competitive and changing environment in which they operate by generating and/or adopting management innovations. It is about developing their ability to learn and innovate that depends on the knowledge they create and the way they manage it. This research deals with the relationship between knowledge management and management innovation in Tunisian learning organizations. For this purpose, we mobilized the Knowledge Based View, anchored in the Resource Based View.Four dimensions underlie knowledge management in learning organizations : strategic, technological, organizational and identity dimension. The research question can be formulated as follows : how do learning organizations integrate knowledge management to anchor a culture of management innovations within them ?We have accessed the real through a qualitative research study of three cases of Tunisian learning organizations belonging to the agri-food industry. Our empirical results suggest that the level of learning of a company is all the higher as it simultaneously deploys the four dimensions of knowledge management which is likely to facilitate the generation/adoption of Management innovations.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=G2000_355_0073