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Titre La critique en portraits : Camille Delaville et ses contemporaines
Auteur Juliette M. Rogers
Mir@bel Revue Sociétés & Représentations
Numéro no 40, 2015 Nouveaux regards sur la critique d'art au XIXe siècle
Rubrique / Thématique
Nouveaux regards sur la critique d'art au XIXe siècle
Page 95-110
Résumé Cet article traite d'une forme singulière de critique d'art, celle proposée par la journaliste et romancière Camille Delaville dans une série d'articles consacrés aux parcours et aux œuvres de différentes femmes, artistes ou écrivains, de cette époque. Cette série, intitulée « Mes Contemporaines », est publiée en 1887 dans le Le Constitutionnel. On se propose ainsi, dans ce texte, d'étudier la manière singulière dont procède Delaville dans cette « critique en portraits », bien différente du format traditionnel des comptes rendus de Salon publiés par centaines dans les journaux tout au long du siècle.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais Art criticism through portraits: Camille Delaville and her women contemporaries
This article's “new look” at nineteenth-century art criticism offers an exploration of a non-traditional example of art criticism. In contrast to the well-known Salon essays, published by the hundreds in newspapers during the three months of the official Salon each year, we examine a source of art criticism that was often dismissed as frivolous or prosaic: the “feminine” column in the newspaper. We reveal how it is in fact the site of serious criticism for women artists in the series of portraits titled “Mes Contemporaines” published in serial form in 1887 by Camille Delaville. We study not only the five individual women artists that Delaville chooses to write about, but also the format and the “supplementary” details that she adds to create a diversity of portraits that are more complete representations of each woman. In this way, Delaville's portraits expand our understanding of what nineteenth-century art criticism could include, and allow a glimpse of an expanded public that appreciated women in the fine arts during this period.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=SR_040_0095