Titre | Gender dynamics in co-education schools: a comparative study of two schools in india | |
---|---|---|
Auteur | Kamlesh Narwana, Sharmila Rathee | |
Revue | Les Cahiers d'Outre-Mer | |
Numéro | no 276, juillet-décembre 2017 Éduquer en Asie | |
Rubrique / Thématique | Dossier |
|
Page | 31-49 | |
Résumé |
Les chercheurs s'interrogent sur le rôle de la mixité et de l'éducation séparée dans la promotion de l'égalité filles-garçons et la lutte contre les stéréotypes de genre. Jusque là, les réponses sont contradictoires et peu concluantes. En s'appuyant sur deux écoles mixtes indiennes, cet article propose d'analyser comment une scolarisation basée sur la mixité influence les modalités de l'égalité des sexes. Il en ressort que, quel que soit le type de scolarisation (ici mixte), le contexte socioculturel où s'insère l'institution pèse de tout son poids. L'article met en valeur la manière dont l'environnement scolaire agit, par le biais des pratiques scolaires comme des préoccupations parentales, mais aussi le rôle de l'école en tant qu'interface entre les discours traditionnels et plus modernes et ses conséquences dans les relations entre pairs. À partir de données qualitatives récoltées lors d'entretiens semi-directifs avec des acteurs de terrain (responsables d'écoles, leaders communautaires et étudiants par le biais de groupes de discussions), il semble que la mixité ne soit pas suffisante pour améliorer les relations de genre. Bien que les deux écoles soient mixtes, les pratiques scolaires et les relations hommes-femmes existantes influent largement sur la mise en place des politiques éducatives. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
|
Résumé anglais |
Different forms of schooling i.e. single-sex or co-educational have been discussed in educational academia from the perspective of its impact on gender equality. The debate revolves around the question: which form of schooling (single- or co-educational) will be effective on combating prevalent gender stereotypes. With the contradictory evidences, this paradoxical discussion remains inconclusive. Based on a comparative analysis of two co-educational schools, the present paper aims to analyze the co-educational schooling and its relation with gender equality. The paper attempts to contribute to the debate by arguing that any policy (co-education schooling here) is largely mediated by socio-cultural and traditional context of the institution. By drawing linkages between socio-cultural aspects and schooling practices, it endeavors to analyze parental concerns, role of school as an agency and interface with culture and tradition, and its impact on peer behavior. With the help of qualitative data collected through semi-structured interview of stakeholders, school officials, community leaders and focus group discussions (FGD) with students, the paper argues that provision of co-educational schooling solely cannot influence gender dynamics as school being a social institution is largely influenced by its socio-cultural settings. In spite of being co-educational, different school practices and gender dynamics in both the schools reflect that considerable factors remain accountable for accomplishment of education policies. Source : Éditeur (via Cairn.info) |
|
Article en ligne | http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=COM_276_0031 |