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Titre ‪Concerning the education of children in contemporary rural Cambodia Filial debt, deference and “vagabondage” for boys and girls‪
Auteur Steven Prigent
Mir@bel Revue Les Cahiers d'Outre-Mer
Numéro no 276, juillet-décembre 2017 Éduquer en Asie
Rubrique / Thématique
Dossier
Page 97-125
Résumé Cet article vise tout d'abord à rendre compte de l'économie morale partagée par les riziculteurs cambodgiens en matière d'éducation, puis à historiciser cette économie morale en étudiant les formes institutionnelles et informelles de l'éducation des enfants du village durant le XXe siècle. Dans un troisième temps, l'article porte plus particulièrement sur l'enjeu de la scolarisation étatique, qui s'impose de plus en plus sérieusement dans la vie éducative des enfants de riziculteurs khmers. Enfin, cette étude témoigne d'un affaiblissement contemporain de la relation de révérence entre les âges, dans un contexte de promotion internationale de la société de consommation, du salariat ouvrier des jeunes célibataires, et de valeurs éducatives démocratiques et d'empowerment des enfants. Ce travail décrit et analyse le système éducatif des paysans cambodgiens, et interroge le sens que prend le sentiment de dette filiale dans le Cambodge rural contemporain, d'une façon différenciée selon les genres.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais
‪This article gives an account of the “moral economy” shared by Cambodian farmers regarding the subject of education, by highlighting on one hand the importance that the parents place on filial debt and on respect for the hierarchy of the ages, and on the other hand the educational prudence which they show with regard to children's sociability. Secondly, the article historicises this moral economy by studying the institutional and the informal forms of education of the village children during the 20‪‪th‪ century, with particular attention paid at gender differences. As a third point, the text deals more particularly with the issue of state schooling, which is being imposed with more and more application in the educational lives of the children in rural Cambodia. Finally, this study bears witness to a contemporary weakening of the relation of deference between the generations where the context is one of the international promotion of the consumer society, of a salaried working class of young single people, of democratic educational and children's empowerment global values. This article aims firstly at giving a “general view” of the Khmer peasant educational system, but it also examines the meaning which the notion of filial debt is acquiring in a differentiated manner according to gender in contemporary, rural Cambodia.‪
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=COM_276_0097