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Titre L'entrepreneuriat en commun comme force collective pour les artistes professionnels
Auteur Julie Bérubé
Mir@bel Revue Revue française de gestion
Numéro no 279, mars 2019 Entreprendre et communs
Rubrique / Thématique
Dossier - Entreprendre et communs
Page 151-164
Résumé L'entrepreneuriat1 dans les industries culturelles est souvent mal perçu au sein de la communauté artistique. Les artistes présentent peu d'intérêt, manquent de connaissances et sont souvent peu compétents en entrepreneuriat. Ceci entraîne une problématique quant à la viabilité de leur pratique artistique. Les résultats de 50 entretiens semi-structurés proposent de favoriser l'entrepreneuriat en commun chez les artistes afin de démystifier cette pratique et de favoriser la collaboration entre ceux-ci plutôt que la compétition sur le marché de l'art.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais Entrepreneurship in the cultural industries if often poorly perceived in the artistic community. Artists show little interest, lack of knowledge and are usually not very competent in entrepreneurship. This leads to an important problem for professional artists who are struggling to have a viable practice given these weaknesses. The results of 50 semi-structured interviews suggest as a solution to this weakness to promote collective entrepreneurship. Initiatives promoting collective entrepreneurship among artists demystify this practice and foster collaboration between artists instead of competition in the art market. Artists are collectively stronger, and these initiatives also draw the attention of policy makers and the public to the art market. The results of this research therefore propose concrete solutions to enable artists to perpetuate their practice.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RFG_279_0151