Contenu de l'article

Titre L'EMBLÈME ET LE SYMBOLE. UN SIÈCLE D'IMAGERIES CINÉMATOGRAPHIQUES DE LA PORTE DE BRANDEBOURG
Auteur Stéphane Füzesséry
Mir@bel Revue 20 & 21. Revue d'histoire
Titre à cette date : Vingtième siècle, revue d'histoire
Numéro no 72, octobre-décembre 2001 Image et histoire
Rubrique / Thématique
IMAGE ET HISTOIRE
Page 89-96
Résumé L'emblème et le symbole. Un siècle d'imageries cinématographiques de la porte de Brandebourg, Stéphane Füzesséry. Les imageries cinématographiques de la Porte de Brandebourg au 20e siècle, par la réitération constante de certains motifs, s'inscrivent de plain-pied dans l'imaginaire collectif. Elles empruntent essentiellement deux formes : certaines images récurrentes (l'arc de triomphe des pouvoirs d'essence militaire, la ruine - témoin du chaos moral et matériel en 1945 -, le symbole partagé du désir d'unité après 1961) ne sont que de simples retranscriptions cinématogra-
Résumé anglais Emblem and Symbol. A Century of Cinematic Imagery of the Brandenburg Gate, Stéphane Füzesséry. Cinematographic imagery of the Brandenburg Gate of the 20h century, through the constant repetition of certain themes, is fully part of the collective imagination. It takes two main forms : certain recurrent images (the arch of triumph of the military powers ; the ruin - witness of the material and moral chaos in 1945 - the shared symbol of the desire for unity after 1961) are mere cinematographic retranscriptions of representations molded elsewhere, by events, practices or arts. Other images, however (the bottleneck - ironic reflection of the rise of Berlin to the rank of world metropolis - the visual measure of national-socialist architectural giganticism or again the watchtower of the divided city), draw their very substance from cinematographic writing processes. They offer new representations ofthe Brandenburg Gate that in turn influence the practices and other forms of expression.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=VING_072_0089