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Titre “This oil thing touches everything”: World-Literary Crime Fiction and Fossil Capital
Auteur Sharae Deckard
Mir@bel Revue Etudes anglaises
Numéro vol. 74, no 1, janvier-mars 2021 Being Fossil: Energy Humanities 2.0
Rubrique / Thématique
Articles
Page 34-52
Résumé Graeme Macdonald a montré que, si toute la littérature-monde peut se lire comme « une littérature du système-monde capitaliste », elle peut également se lire comme une « pétro-littérature », tant « le pétrole et ses constituants sont omniprésents dans la matière même de la vie moderne et dans la façon dont celle-ci s'organise ». Partant de ce constat, cet article entreprend de lire la littérature policière non seulement sous l'angle de la littérature-monde, mais aussi dans la perspective d'une « pétro-littérature ». Par ses images, ses formes et ses représentations du capitalisme fossile, cette littérature permet de comparer plusieurs contextes nationaux différents et d'examiner leur imbrication dans le circuit global de la pétro-modernité. L'article porte en particulier sur Shadow of the Shadow de Paco Ignacio Taibo II, Black Water Rising d'Attica Locke, Murder at Cape Three Points de Kwei Quartey et Nairobi Heat de Mũkoma wa Ngũgĩ, autant de romans dont les intrigues criminelles se situent sur fond d'extraction pétrolière ou mettent en scène des fortunes issues de l'industrie pétrolière. L'approche comparatiste met ainsi en lumière plusieurs moments clés dans l'histoire du capitalisme fossile. Elle révèle également que les représentations des inégalités géographiques de la pétro-modernité à l'ère du`np pagenum="035"/b néo-libéralisme reposent sur une tension entre le centre et la périphérie, entre la ville capitaliste comme site de production et les zones frontières semi-périphériques où a lieu le processus d'extraction lui-même.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais Graeme Macdonald has argued that if all world literature can be read as “literature of the capitalist world-system,” so too might it be read as “world oil literature,” given that “oil and its constituents are so ubiquitous in the materials and organization of modern life” (2012, 7). Extending Macdonald's claim, this essay reads crime fiction not only as world literature, but as world oil-literature, combining a world-literary approach to crime fiction with the insights of energy humanities and petrocultures. I propose that the tropes, form, and content associated with the representation of oil and fossil capital offer a key object for comparison, enabling a nodal reading of world-literary crime fiction from across different national contexts of oil extraction in relation to their imbrication in the larger fabric of global petro-modernity. I examine contemporary novels that depict crimes occurring in environments of oil extraction or concentrated oil wealth, Paco Ignacio Taibo II's Shadow of the Shadow, Attica Locke's Black Water Rising, Kwei Quartey's Murder at Cape Three Points, and Mũkoma wa Ngũgĩ's Nairobi Heat. By juxtaposing texts from settings in different periods, I trace several key conjunctures in the rise of fossil capital, and by comparing texts depicting sites of national oil production in a capitalist core city with those depicting semiperipheral frontiers of extraction, I seek to demonstrate what a comparative approach can reveal about the different capacities for representation of the uneven geographies of petromodernity in the neoliberal era from the vantage of the periphery or the core.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=ETAN_741_0034 (accès réservé)