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Titre The Mulele “Rebellion”: Bodily Pain and the Politics of Death (Democratic Republic of the Congo, 1963-1968)
Auteur Emery M. Kalema
Mir@bel Revue Politique africaine
Numéro no 163, 2021/3 Paysages moraux des drogues
Rubrique / Thématique
Recherches
Page 145-172
Résumé Cet article traite de diverses manières de « donner la mort » pratiquées pendant la rébellion muléliste en République démocratique du Congo (1963-1968), ainsi que de la politique qui les sous-tendait, comme se souviennent certains survivants. S'appuyant sur des entretiens oraux approfondis, aussi bien que sur des documents d'archives de la rébellion et sur un corpus théorique de psychanalyse et de phénoménologie, cet article soutient que la rébellion et l'État congolais avaient une manière particulière d'infliger la douleur et la souffrance aux corps de leurs ennemis. Cette façon d'administrer la douleur et la souffrance était un produit hybride. Elle s'appuyait sur la triple logique de la cruauté, de l'excès et du sadisme, et avait d'énormes conséquences tant pour les morts que pour les vivants.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Résumé anglais This article discusses the various acts of “giving death” during the Mulele rebellion (1963–1968), the pain and suffering these actions caused, and the politics underpinning them, as recalled by survivors. Drawing on extensive oral interviews and an archive of materials created during the rebellion, as well as a body of psychoanalytic and phenomenological theory, the article argues that the rebellion in its most extreme manifestation and the Congolese state had a particular way of inflicting pain and suffering on the bodies of their subjects, their enemies. The way this pain and suffering were administered was a product of a form of hybridization that relied heavily on the triple logic of cruelty, excess, and sadism. It consisted in seizing people, torturing them, and pursuing them beyond all suffering. This system had huge consequences for both the dead and the living: on the one hand, it led to the emergence of an entangled relationship between them, while on the other, it condemned the living to carry the dead with them throughout their lives as a heavy, inseparable burden.
Source : Éditeur (via Cairn.info)
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=POLAF_163_0145