Titre Does bank governance affect credit risk? Evidence from Tunisian banking system
Auteur Ines Ghazouani, Zied Ftiti, Waël Louhichi
Mir@bel Revue Recherches en sciences de gestion
Numéro no 152, 2022/5
Financial theory
Résumé Ce travail s'intéresse à l'étude de l'impact des caractéristiques de gouvernance des banques sur la prise de risque des institutions bancaires tunisiennes. Nous examinons le comportement de prise de risque des banques en utilisant la proportion de prêts non performants comme indicateur de risque de crédit bancaire. Notre étude empirique montre que les mécanismes internes de gouvernance ont un impact significatif sur le risque de crédit des banques tunisiennes. Nous recommandons la mise en place de mécanismes de gouvernance spécifiques au système bancaire tunisien.
Résumé anglais This study investigates the impact of bank governance characteristics on credit risk-taking behavior among Tunisian financial institutions. We examine credit risk-taking behavior using the relative weight of non-performing loans as a relevant banking credit risk indicator and show that internal governance mechanisms affect Tunisian banks' credit risk significantly, albeit with mixed effects. The empirical analysis indicates that the internal governance mechanisms did not ensure sound management of Tunisian banks and contributed to unwise credit risk management. We conclude by recommending the establishment of effective governance, adapted to the specific context and banking activities in Tunisia, to enable a cautious and reassuring credit policy.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RESG_152_0101 (accès réservé)