Titre Analyse comparative de l'enseignement supérieur et de la recherche en France et aux Etats-Unis - L'exemple de deux campus : Madison et Strasbourg
Auteur M. Laurent BUISSON, Ss-directeur ministère de l'éduc. nationale, de l'enseignement sup. et recherche
Mir@bel Revue Revue française d'administration publique
Numéro no 112, octobre 2004 Administration et politiques de la recherche
Administration et politiques de la recherche
 Les politiques de recherche dans les pays développés : convergence des objectifs, divergence des résultats ?
Page 747
Résumé anglais Comparative Analysis of Higher Education and Research in France and the United States — Two Campuses : Madison and Strasbourg. The campus is where the conditions which determine the boundaries, quality, relevance and reputation of higher education and research are defined, and consequently where the relative competitiveness and attractiveness of sites becomes apparent. It is therefore of great interest to analyse Madison and Strasbourg, two university centres of the same size but situated in very different environments. Such an analysis reveals significant differences in both organisation and means, endowing Madison with a competitive advantage over Strasbourg.
Article en ligne http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=RFAP_112_0747