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Titre Aid, Knowledge, and Power: The Legacy of Imported Expertise at the National College of Arts, Lahore
Auteur Sarah K. Cheema
Mir@bel Revue ABE Journal : European architecture beyond Europe
Numéro no 22, 2023 Architecture in the Foreign Aid-Funded Knowledge Economy. 2- Pedagogies
Rubrique / Thématique
Dossier :
Résumé Cet article cherche à identifier et à comprendre le(s) processus compliqué(s) et souvent contradictoire(s) de la décolonisation du Pakistan, au travers de la pédagogie et des modèles de connaissance importés au sein du National College of Arts (NCA) de Lahore lors de la création de cette institution. L'article débute en 1958 et se focalise sur le département d'architecture du NCA pour souligner le rôle du contexte et des faits historiques dans la restructuration de l'ancienne école de commerce coloniale. Le processus de modernisation de l'école apparait alors dicté par l'aide et l'expertise étrangères, en accord avec la politique nationaliste du nouveau régime militaire du général Ayub Khan. Les thèmes de la « décennie de développement global », de l'économie de la connaissance financée par l'aide étrangère, et l'importation d'expertise qui en découle convergent au sein du National College of Arts. L'article s'applique ensuite à évaluer l'héritage de cette expertise en disséquant le(s) processus de décolonisation à plusieurs niveaux. Ces processus vont de la remise en question des méthodologies de modernisation et de décolonisation spatiale, aux questions de genre et à l'inclusion de voix issues de la diversité pour trouver d'autres paradigmes de connaissance.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Résumé anglais My research aims at identifying and understanding the complicated and often contradictory process(es) of Pakistan's decolonization in connection with the imported frameworks of knowledge in the structure and pedagogy of the National College of Arts (NCA), Lahore during the formative years of the institution. With a focus on the college's Architecture Department, the paper begins in 1958 by highlighting the historical context and factual history of the effort to restructure the former colonial craft school. The college's modernization process is seen to be dictated by the incoming foreign aid and expertise, aligned with the national policies of the new military regime of General Ayub Khan. Thus, the major themes of the paper converge on the Decade of Global Development, the foreign-funded knowledge economy, and its consequent import of expertise at the National College of Arts. Subsequently, the research engages critically with the legacy of this expertise by dissecting the multi-layered process(es) of decolonization. These processes range from questioning the methodologies of modernization and spatial decolonization, questions of gender, and the inclusion of diverse voices in the effort to find alternate knowledge paradigms.
Source : Éditeur (via OpenEdition Journals)
Article en ligne https://journals.openedition.org/abe/15336