Contenu du sommaire : Architecture in the Foreign Aid-Funded Knowledge Economy. 2- Pedagogies
Revue | ABE Journal : European architecture beyond Europe |
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Numéro | no 22, 2023 |
Titre du numéro | Architecture in the Foreign Aid-Funded Knowledge Economy. 2- Pedagogies |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
Editorial
- Editorial - Johan Lagae, Sarah Melsens, Tania Sengupta, Ricardo Costa Agarez
Dossier :
- Introduction - Sebastiaan Loosen, Erik Sigge, Helena Mattsson
- The Foreign and the Local in Architectural Education in Late Colonial and Post-Independence East Africa - Mark Olweny Cet article se penche sur le développement de l'enseignement de l'architecture en Afrique de l'Est (aujourd'hui le Kenya, la Tanzanie et l'Ouganda) et sur les facteurs socioculturels, économiques et politiques sous-jacents au cours de la seconde moitié du vingtième siècle. La création d'une formation en architecture dans la région après la Seconde Guerre mondiale répondait au besoin d'expertise technique rendu nécessaire par le nombre croissant de projets dans la région. Malgré l'indépendance politique acquise dans les années 1960, l'architecture en tant que profession aux idées profondément enracinées dans des antécédents historiques, et la formation des architectes s'est poursuivie de manière largement inchangée. Cette contradiction apparente dans l'enseignement contemporain de l'architecture est le point de départ de cet article, qui examine les origines de l'enseignement de l'architecture en Afrique de l'Est, en discutant des facteurs clés qui influencent les développements de l'enseignement et de la pratique. L'article se termine par une discussion sur l'émergence de changements issus de la pratique, dans le rôle de l'architecture dans le traitement de la « condition africaine » qui influence, ce faisant, l'orientation de l'enseignement de l'architecture. L'article est construit comme une vaste enquête historique. Compte tenu du manque de documentation facilement accessible dans la région, il utilise des méthodes créatives de collecte de matériel, construisant des preuves à partir de sources de connaissances souvent fragmentées.This paper delves into the development of architectural education in East Africa—current-day Kenya, Tanzania, and Uganda—and the underlying socio-cultural, economic, and political factors that contributed to this during the latter half of the twentieth century. The establishment of architectural training in the region after the Second World War responded to a need for technical expertise to work on the increasing number of projects across the region. While political independence was attained in the 1960s, architecture as a profession with ideas deeply rooted in historical antecedents, the education of architects continued largely unchanged, transcended this milestone. This apparent contradiction in contemporary architectural education is the point of departure for this paper which examines the origins of architectural education in East Africa, continuing to discuss the key factors that influences the developments in education and practice. The paper concludes with a discussion of the emergence of winds of change emerging from practice, a shift in the role of architecture in addressing the “African condition” and in so doing influencing the direction of architectural education. The paper is developed as a broad historical investigation, acknowledging the lack of readily accessible documentation across the region, making use of creative ways of gathering material, constructing evidence from often fragmented knowledge sources.
- Aid, Knowledge, and Power: The Legacy of Imported Expertise at the National College of Arts, Lahore - Sarah K. Cheema Cet article cherche à identifier et à comprendre le(s) processus compliqué(s) et souvent contradictoire(s) de la décolonisation du Pakistan, au travers de la pédagogie et des modèles de connaissance importés au sein du National College of Arts (NCA) de Lahore lors de la création de cette institution. L'article débute en 1958 et se focalise sur le département d'architecture du NCA pour souligner le rôle du contexte et des faits historiques dans la restructuration de l'ancienne école de commerce coloniale. Le processus de modernisation de l'école apparait alors dicté par l'aide et l'expertise étrangères, en accord avec la politique nationaliste du nouveau régime militaire du général Ayub Khan. Les thèmes de la « décennie de développement global », de l'économie de la connaissance financée par l'aide étrangère, et l'importation d'expertise qui en découle convergent au sein du National College of Arts. L'article s'applique ensuite à évaluer l'héritage de cette expertise en disséquant le(s) processus de décolonisation à plusieurs niveaux. Ces processus vont de la remise en question des méthodologies de modernisation et de décolonisation spatiale, aux questions de genre et à l'inclusion de voix issues de la diversité pour trouver d'autres paradigmes de connaissance.My research aims at identifying and understanding the complicated and often contradictory process(es) of Pakistan's decolonization in connection with the imported frameworks of knowledge in the structure and pedagogy of the National College of Arts (NCA), Lahore during the formative years of the institution. With a focus on the college's Architecture Department, the paper begins in 1958 by highlighting the historical context and factual history of the effort to restructure the former colonial craft school. The college's modernization process is seen to be dictated by the incoming foreign aid and expertise, aligned with the national policies of the new military regime of General Ayub Khan. Thus, the major themes of the paper converge on the Decade of Global Development, the foreign-funded knowledge economy, and its consequent import of expertise at the National College of Arts. Subsequently, the research engages critically with the legacy of this expertise by dissecting the multi-layered process(es) of decolonization. These processes range from questioning the methodologies of modernization and spatial decolonization, questions of gender, and the inclusion of diverse voices in the effort to find alternate knowledge paradigms.
Varia
- House elevation and the British military settlement of Port Essington in Northern Australia - Cathy Keys Les théories existantes sur les origines de l'apparition de la maison tropicale en Australie mettent l'accent sur les facteurs climatiques et des précédents en Europe, au travers de récits évoluant entre maladies, manque de confort, sous-développement, et divers fléaux. C'est ainsi que des théories bien établies associent la surélévation des habitations dans le nord de l'Australie à la présence de termites, et à l'action de George Earl dans la colonie militaire britannique de Port Essington. Cet article met à contribution les archives ethnographiques et anthropologiques pour introduire la diversité dans l'histoire architecturale des maisons surélevées de Port Essington. En effet, ces bâtiments peuvent être remis dans le contexte d'habitats surélevés pré-existants dans les communautés aborigènes et insulaires du détroit de Torres, des Macassans, et des archipels d'Indonésie et du Nord.Existing histories and theories of why the tropical house was elevated in Australia prioritized climatic drivers and European precedents focusing on evolving narratives of disease, discomfort, development, and disaster. Long-standing theories link housing elevation in Northern Australia with the prevalence of termites and the role of George Earl at the British colonial military settlement of Port Essington. This paper argues that engaging with the ethnographic and anthropological record diversifies the architectural history of elevated housing at Port Essington. These buildings can be contextualized within elevated housing precedents in Aboriginal and Torres Strait Islander, Macassan and northern Archipelagos communities.
- House elevation and the British military settlement of Port Essington in Northern Australia - Cathy Keys
Debate
- Appropriating Aid and Its Multiple Histories - Hannah le Roux, Viviana d'Auria
Documents/Sources
Dissertation abstracts
Reviews
- Beatriz Colomina, Ignacio G. Galán, Evangelos Kotsioris, and Anna-Maria Meister (eds.), Radical Pedagogies, Cambridge - Sebastiaan Loosen
- David Hutama Setiadi, Building Practice in the Dutch Indies. Epistemic Imposition at the Beginning of the 20th Century - Johan Lagae
- Sara Honarmand Ebrahimi, Emotion, Mission, Architecture: Building Hospitals in Persia and British India, 1865-1914 - Yasmina El Chami