Contenu du sommaire : Varia
Revue | Revue de l'OFCE (Observations et diagnostics économiques) |
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Numéro | no 113, avril 2010 |
Titre du numéro | Varia |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Une proposition simple d'aide au retour à l'emploi de chômeurs en fin de droits par « tuilage » des départs à la retraite - Defalvard Hervé, Laguérodie Stéphanie, Legendre François p. 7-18 Nous proposons une mesure simple pour favoriser le retour à l'emploi des chômeurs en fin de droits. Ceux-ci pourraient être embauchés pour remplacer un salarié qui part à la retraite, qui transmettrait ainsi son savoir-faire au nouvel entrant et qui bénéficierait d'une cessation progressive d'activité. Cette période de « tuilage » s'étendrait sur six mois pendant lesquels l'entreprise ne supporterait aucun surcoût si elle s'engage dans ce dispositif. La note détaille plus précisément la proposition, apporte des éléments pour chiffrer la mesure et cherche à évaluer les difficultés de mise en œuvre du dispositif.We are proposing a simple measure in order to allow unemployed people who have exhausted their unemployment benefits to go back to work. These people would be hired to work alongside (and then replace) an employee preparing for retirement, who would pass his experience on to the new employee while benefiting from progressive activity cessation during his six last months at work. No additional cost would fall on the firm during the transition period. Our note describes the proposition more precisely, brings in elements to evaluate the extent and the cost of the measure, and tries to appreciate the difficulties of implementation. JEL Classification: E61, H25, J21, J23, J26, J38, J65, J68.
- Les perceptions sur les causes du chômage et sur ses solutions : le cas de la France - Le Clainche Christine p. 19-58 Cette étude, réalisée à partir d'une enquête effectuée en 2006 pour la Dares sur un échantillon représentatif de la population française, propose une analyse des déterminants des perceptions subjectives des causes du chômage et de leurs solutions. Elle met en regard ces perceptions avec les enseignements des évaluations réalisées sur les causes du chômage et l'efficacité des politiques d'emploi. Nous faisons l'hypothèse qu'une meilleure connaissance des causes et conséquences du chômage peut être un facteur d'amélioration de l'efficacité de la politique de l'emploi. Les délocalisations, la faiblesse de la croissance et le niveau des cotisations à la charge des employeurs sont les principales causes imputées au chômage. La baisse des cotisations à la charge des employeurs et la relance de la consommation apparaissent les deux solutions privilégiées par les individus de l'échantillon. Ces perceptions sur les causes et conséquences du chômage apparaissent globalement cohérentes.L'analyse relative aux mesures plus spécifiques de la politique d'emploi montre par ailleurs que les individus tendent à sur-interpréter les logiques d'incitation au travail du fait sans doute que celles-ci tendent à s'imposer comme normes dans le débat public. En outre, même si une meilleure connaissance affirmée par les individus des dispositifs de la politique d'emploi va de pair avec un niveau de diplôme et une position sociale plus élevés, la détention d'un haut niveau de diplôme ne garantit pas une meilleure connaissance effective des mécanismes de la politique de l'emploi. Nous le vérifions concernant certains des mécanismes d'indemnisation du chômage.This article deals with the subjective perceptions of the causes and consequences of unemployment in France. The analysis is realized using a survey of the research department of labour Ministry based on a representative sample of the French population. We make the hypothesis that a better knowing of such mechanisms by the potential beneficiaries of the employment policies can improve its targeting. The results show that for the interviewed the main causes of unemployment are due to industrial relocations, low growth and high level of wages employers contributions. Diminishing contributions and boosting consumption are then considered as the better ways to improve employment level. Otherwise the mechanisms favouring the return to work of unemployed are well known but also seem to be overestimated. It might come from the fact that the mechanisms of incentives tend to become a social norm in the public debate about unemployment. Lastly we note that if the absence of diploma reduces the probability for an individual to say that she or he knows correctly the instruments of employment policies, having a high diploma level do not reveal a better effective knowledge of all instruments. JEL Classification: J08, J20, E24, I38, D69.
- L'expérimentation du revenu de solidarité active entre objectifs scientifiques et politiques - Allègre Guillaume p. 59-90 L'expérimentation du revenu de solidarité active conduite dans 34 départements volontaires sur une période allant de novembre 2007 à juin 2009 est sans doute la plus importante expérimentation sociale menée à ce jour en France. L'expérimentation du RSA consiste à évaluer l'effet de plus fortes incitations à l'emploi pour les bénéficiaires du RMI et de l'API en utilisant des groupes tests qui ont accès à un RSA expérimental et des groupes témoins qui n'y ont pas accès. Nous montrons dans une première partie que l'expérimentation d'incitations financières à l'emploi est sujette à de nombreuses difficultés méthodologiques. En particulier, nous montrons qu'il est difficile d'isoler le groupe test pour prévenir la diffusion du traitement expérimental à des personnes non traitées et dans le même temps de construire des groupes expérimentaux permettant un contrôle sans biais. Dans une seconde partie, nous montrons que le protocole mis en place pour l'expérimentation du RSA n'a pas réussi à contourner entièrement ces difficultés. La durée de l'expérimentation n'a pas permis de comparer le caractère pérenne du dispositif par rapport aux dispositifs transitoires en place dans les territoires de contrôle, les biais liés aux effets de mobilisation ont été négligés. De plus, l'éligibilité restreinte au RSA expérimental par rapport au dispositif généralisé n'a pas permis d'évaluer les effets potentiellement négatifs de la familialisation du RSA sur l'incitation à l'emploi des conjoints. Les effets d'éviction sur les travailleurs pauvres non éligibles n'ont pas été mesurés. Enfin, le contexte économique particulièrement défavorable est peu propice aux généralisations. En conclusion, nous émettons l'hypothèse que l'échec relatif de l'expérimentation s'explique par les objectifs en partie contradictoires poursuivis par les acteurs scientifiques et politiques qui l'ont mise en place.The RSA field experiment, conducted between 2007 and 2009 in 34 French departments, intended to evaluate the impact of higher financial incentives to work for beneficiaries of social assistance programs (RMI and API) using a test group which had access to an experimental in-work benefit and a control group which did not. We show that the field experimentation of financial incentives to work is subject to numerous methodological difficulties. Particularly, they are confronted with a dilemma in which they much choose between the adequacy of the control group and the prevention of its contamination by the treatment, both of which are necessary conditions for causal inference. We then show that the experimental protocol did not circumvent these difficulties, failure which could also be explained by the conflicting agendas of scientific and policy actors involved in the experiment. JEL Classification: J08, J22, C93.
Dossier : Perspectives 2010-2011
- Va-t-on sortir de la crise ? Perspectives 2010-2011 pour l'économie mondiale - p. 91-121
Although financial markets have durably calmed down, the economic crisis is not over yet. According to our forecast, growth rates in 2010-2011 should not return to their 2008 level. Unemployment has peaked: its decrease will be slow, and will not occur until 2011. Labour market adjustments and production overcapacities will hinder economic recovery, and affect household income from 2010 on.
One of the main challenges in 2010-2011 will be the tremendous rise of public debts in industrial countries. Due to high levels of unemployment, overcapacities and the looming risk of deflation, an extra stimulation may seem attractive. Yet, a rigorous policy emphasizing the reduction of deficits is likely to prevail, in order to prevent public interest rates from rising in the medium-run. JEL Classification: F01. - Zone euro : croissance sous contraintes. Perspectives 2010-2011 pour l'économie européenne - p. 123-140 After experiencing two consecutive quarters of positive growth in 2009, it is now clear that the recession in the euro zone is technically over, even though GDP decreased by 4% on an annual basis, and even though some countries like Spain or Ireland are still lagging behind. Growth was fuelled by external trade and inventories dynamics, whereas domestic demand declined, following dull consumption features, investment cuts, and a soaring unemployment rate. Stabilization will require more time, and unemployment will remain high in 2010. Triggered by external trade and inventories, GDP will raise by 0,9% in 2010 and by 1,6% in 2011. Growth will indeed be crippled by a low rate of productive investment and a high level of unemployment. Besides, all industrialized countries will cut budgetary spending, whether in 2010 or in 2011 at the latest, thus slowing down the growth pace. JEL Classification: F01.
- En attendant la reprise? Perspectives 2010-2011 pour l'économie française - p. 141-205 Recent development in the French economy is ambivalent. On the one hand, the return to growth has accelerated, and economic sentiment indicators have improved at the end of 2009. But on the other hand, household sentiment indicators have plunged again in early 2010, while renewed inflation reduces purchasing power. Industrial overcapacities and high unemployment will delay the recovery – an investment recovery thanks to the credit rebound, pulling up wages and thus consumption growth. The tightening of fiscal policy in 2010 and 2011 will even delay the recovery. After a severe recession, the French economy will grow at a pace below potential in 2010 and 2011 (0.9% and 1.4%). The persistent output gap will therefore further increase unemployment. The public deficit would reach 8% in 2010 and 7.2% in 2011. JEL Classification: F01.
- Fiche thématique et fiches pays - Antonin Céline, Rifflart Christine, Schweisguth Danielle, Falah Amel, Cochard Marion, Mathieu Catherine p. 207-232
- Politiques monétaires : panser l'avenir - p. 233-260 Since the beginning of the financial turmoil, central banks have been are on the front line. From august 2007, central banks went to resort to unconventional measures. Financial stress has been dampened but the interest rates spread between interbank rates and monetary policy rates have not all recovered their precrisis levels. Now, central banks have to deal with the phasing-out of the non standard operational measures so that liquidity management is anew designed to make the “signaled” interest rate effective. Some of the unconventional measures have already come to an end and the size of balance sheets may progressively be reduced. The first increases in the interest rates would be effective at the end of 2010. Except for the Japan, monetary policy interest rates would be 50 basis points higher in 2011. JEL Classification: E2.
- Les marchés du travail dans la crise - p. 261-282 As a consequence of the economic crisis, the labor market situation has deteriorated sharply in major developed countries. However, the increase in unemployment masks a relative resistance to an outstanding production shock. This resistance is primarily due to the low and incomplete adjustment of employment. It is also related to changes in activity rates that traditionally absorb employment shocks because of workers discouragement. We detail labor market reaction in seven major countries. We first show that, except for Spain and the United States, the employment adjustment is not finished yet. Then, we show that differences in employment adjustment can be partly explained by internal flexibility (changes in working time and labor costs). Finally, we analyze how the deterioration of labor market impacts unemployment by studying activity behaviors. JEL Classification: J01, J08, J06.
- Va-t-on sortir de la crise ? Perspectives 2010-2011 pour l'économie mondiale - p. 91-121
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- Les perspectives économiques en débat - Fitoussi Jean-Paul p. 291
- Débat sur les perspectives économiques à court terme du 16 avril 2010 - p. 292-304