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Revue | Le Moyen Age |
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Numéro | tome 113, no 1, 2007 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Le serrement des mains : Éléments pour une analyse du rituel des serments féodaux en Languedoc et en Provence (XIe-XIIe siècles) - Hélène Débax p. 9-23 H. DEBAX, Le serrement des mains. Éléments pour une analyse du rituel des serments féodaux en Languedoc et en Provence (XIe-XIIe siècles) Les régions méridionales du pourtour méditerranéen (Provence, Languedoc, Roussillon, Catalogne) ont connu aux XIe et XIIe siècles une société régie par des institutions féodo-vassaliques, conformes dans leurs fondements aux descriptions classiques. Le fief y est omniprésent dans d'innombrables inféodations et conventions ; l'hommage y est pratiqué couramment. Plus originale cependant est la place accordée au serment, qui a très souvent été mis par écrit – on en conserve plusieurs centaines –, et qui constitue le véritable acte fondateur du lien féodo-vassalique. Un certain nombre des serments languedociens et provençaux, rédigés dans une langue très proche de l'oralité occitane, laisse transparaître un rituel propre à l'acte sacramentel, distinct de l'hommage. Ce rite se caractérise par quatre temps forts : l'interpellation, l'énoncé des identités par la filiation maternelle, le serment sur des res sacrae, et surtout, pendant tout le début de la cérémonie, le « serrement » d'une main du vassal dans une main du seigneur, certainement les mains droites. La souplesse du serment, dont on peut moduler les clauses à l'infini, et l'existence de ce rituel spécifique ont sans doute contribué à la prépondérance du serment sur l'hommage dans les relations féodo-vassaliques méridionales.The shaking of hands. Elements in the analysis of the ritual of feudal oaths in Languedoc and Provence (11th-12th centuries)
In the 11th and 12th centuries, society in the Southern regions within the Mediterranean perimeter (Provence, Languedoc, Roussillon, and Catalonia) was ruled by feudal institutions, whose structure complied with the classic descriptions. The fi ef abounds in countless enfeoffments and agreements; homage is common practice. More original, however, is the weight given to oaths of fealty: the latter most often were in written form – hence hundreds were preserved – and constituted the real founding act of the lord-vassal relationship. Several examples found in the Languedoc and in Provence, which were drafted in a language very close to spoken Provencal French, testify of a ritual specific to the sacramental act and distinct from homage. There are four powerful moments to this ritual: the salutation, the statement of identity through the maternal line, the oath on res sacrae, and especially, at the very beginning of the ceremony, the “clasping” of a vassal's hand in a hand of the lord, most likely his right hand. The fl exibility of the oath, the clauses of which can be modulated ad infinitum, and the existence of this specific ritual no doubt contributed to the ascendancy of the oath of fealty over the homage in feudal relationships in the South. - Avatars d'un griffonnage à succès : L'Epitaphe du duc Philippe de Bourgogne de Jean Molinet - Adrian Armstrong p. 25-44 Misadventures of a successfull griffonnage : Jean Molinet's Epitaphe du duc Philippe de Bourgogne. The Epitaphe du duc Philippe de Bourgogne, a short poem commemorating Philip the Good of Burgundy, is the most widely transmitted work of Jean Molinet, the offi cial Burgundian court poet and chronicler between 1475 and 1507. Analysis of the Epitaphe's reception, on the basis of manuscript and printed witnesses, indicates not only how Molinet's contemporaries read the poem, but also how its versifi cation produces particular effects. Most manuscript witnesses are devoted primarily to recent history, especially Burgundian history, or produced in a Burgundian milieu; in many cases, the Epitaphe has been copied into an already complete volume. These contexts highlight the poem's documentary and propagandistic value. However, the Epitaphe's formal features also prove signifi cant: variant layouts indicate that its use of alexandrines, relatively unusual for the period, confuses several scribes.
- La Ville, le Prince et leurs officiers en Flandre à la fin du Moyen Âge : livres et lectures de la famille de Baenst - Céline Van Hoorebeeck p. 45-67 C. VAN HOOREBEECK, La Ville, le Prince et leurs officiers en Flandre à la fin du Moyen Âge : livres et lectures de la famille de Baenst. Au sein de la famille de Baenst (une lignée issue de la petite noblesse du pays de Cadsant), les trois cousins Jan III († 1486), Roeland I († 1484), Guy II († avant 1502 ou 1523) ainsi que leur neveu Paul (†1497), se distinguent par l'intérêt qu'ils ont marqué pour le support par excellence de la culture et du savoir : le livre (manuscrit et imprimé). Cette contribution s'articule autour de trois lignes de force : appréhender le contenu des lectures de ces quatre fonctionnaires exerçant au service de la Ville ou de l'État ; dégager les formes matérielles dans lesquelles s'ancrent leurs lectures ; déterminer les fonctions assignées au livre et les pratiques de lecture de chacun de ces possesseurs. Au final, la famille de Baenst offre un solide point d'appui pour mieux comprendre le rôle d'agent culturel du livre à la croisée des univers « bourguignon » et « urbain » qui, loin d'être hermétiques, représentent un fertile terrain d'échanges.The Town, the Prince and their Officers in Flanders at the End of the Middle Ages: books and readings of the de Baenst family. In the de Baenst family (with lineage from the Cadsant region lesser nobility), the three cousins Jan III († 1486), Roeland I († 1484) and Guy II († before 1502 or 1523), as well as their nephew Paul († 1497), stand out because of the interest they took in the most prominent medium of culture and knowledge: the book (in manuscript and printed form). This article focuses on three main issues: understanding the content of what these four civil servants of the Town or State read; underlining the types of material environment to which such readings are linked; and determining the functions assigned to the book and each owner's reading habits. Finally, the de Baesnt family provides us with a solid foundation for a better understanding of the role of the book as a cultural agent at the crossroads between the “Burgundian” and “urban” worlds. These were by no means hermetic, but were fertile ground for trade.
- La Queste del Saint Graal : vers l'apparition du paysage - Marie-Pascale Halary p. 69-90 M.P. HALARY, La Queste del Saint Graal : vers l'apparition du paysage.Alors que le paysage, étendue de pays donnée à voir pour elle-même, ne « naît » véritablement qu'à la Renaissance, qu'en est-il dans la Queste del Saint Graal, roman du XIIIe siècle qui retrace le parcours de différents personnages à travers de multiples lieux ? De fait, le constant mouvement des chevaliers, le recours fréquent au topos et l'omniprésence des herméneutes (qui réduisent la description de la nature à un langage à déchiffrer) font qu'aucun paysage stricto sensu ne surgit : il s'agit, tout au plus, d'un décor pour l'aventure. Il semble toutefois qu'il existe aux marges de l'univers arthurien un espace dans lequel le paysage commence à émerger : dans les lieux de l'Ailleurs, de la sauvagerie, visités, en particulier, par Lancelot et Perceval, le regard porté par les personnages sur la nature est déjà esthétique. Ceci constitue donc bien une perception paysagère même si, ce qui importe, c'est la dimension spirituelle selon laquelle l'apprentissage de la contemplation de la nature s'inscrit dans un mouvement aboutissant à la contemplation du Graal.The Quest for the Holy Grail: The emergence of the Landscape. Even though the landscape, a stretch of countryside to be viewed for its own sake, was not truly “born” until the Renaissance, what can be said about it in the Quest for the Holy Grail, a 13th century romance describing the journeys different characters make through a variety of places? In fact, the constant movement of the knights, the constant references to topos and the omnipresence of hermeneutics (which reduce the description of nature to a language that has to be deciphered) mean that no landscape stricto sensu emerges: it is at best a question of the scenery for an adventure. Yet it seems that on the fringes of the Arthurian universe the landscape does begin to emerge somewhere: in those places in the Wasteland, savage lands, particularly those visited by Lancelot and Perceval, the characters are already contemplating nature aesthetically. This is therefore a real perception of landscape even if what matters is its spiritual dimension, in which learning to contemplate nature is part of an impulse that leads to the contemplation of the Grail.
- Organisation corporative et production d'œuvres d'art à Bruges à la fin du Moyen Âge et au début des Temps modernes - Peter Stabel p. 91-134 P. STABEL, Guild organisation and artistic production in Bruges at the end of the Middle Ages and the beginning of the Early Modern Period The production of works of art in late medieval cities was characterized by important shifts. Despite the so-called rigidity of guild regulation, Bruges entrepreneurs were often capable of developing new products and organise their markets in fl exible ways. Artisan's careers can be explained in this logic of fl exibility and adaptation. Geographic and social mobility and the relative open character of guilds do not exclude in any way patterns of social exclusion and polarisation within the structures of the guild of Saint Luke. Painters and other artisans involved in the production and sale of luxury commodities do not differ that much from those employed in the textile or service industries. Regulation was relatively fl exible and open and aimed a defi ning rules of conduct on matters of social hierarchy, product quality and modes of payment, rather than on contracts of apprenticeship, relations between entrepreneurs and their employees, between masters and their families, between artisans and merchant or between retailers and their customers, which all were defined by individual negotiation, for which the guild provided a forum.
Bibliographie
- Du nouveau sur la nouvelle au Moyen Âge - Jean Dufournet p. 135-138
- Byzance dans la Nouvelle Clio - Benjamin Moulet p. 139-156
- Comptes rendus - p. 157-216
Nécrologie
- Alexandre Micha (1905-2007) - Jean Dufournet p. 233-239