Contenu du sommaire : Émotions politiques

Revue Raisons Politiques Mir@bel
Numéro no 65, février 2017
Titre du numéro Émotions politiques
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Émotions entre théories et pratiques - Crystal Cordell p. 5-13 accès libre
  • Dossier

    • Registres émotionnels et processus politiques - Christophe Traïni p. 15-29 accès libre avec résumé en anglais
      Emotional registers
      The object of this article is to show to what degree the theoretical approach to emotions is sometimes embedded in the very heart of the processes that drive individuals to coordinate their action with the aim of supporting a collective cause. In this vein, the analysis seeks first to highlight what distinguishes the different emotional registers through which entrepreneurs of causes can express outrage against a moral disorder. The most decisive criterion results from the distinction between immediate, affective reactions and intellectual evaluations. In effect, by using intellectual evaluations, specialists of philosophy can work toward a moralization of emotions as a specific form of engagement necessitating not only cognitive competencies but also appropriate affective dispositions, particularly with regard to argumentative disputes. In this way, philosophic activity can be envisaged as one form, among others, of the formalization of emotions, which can be very useful in the development of collective claims that are most likely to be heard by political institutions. The analysis provided rests on empirical observations made during a study of animal protection activists who, considering the dimensions that distinguish different activists of this cause, offer an ideal vantage point.
    • Connaissance et passion : penser la causalité et la « bonne cause » à partir des Lumières - Gil Delannoi p. 31-48 accès libre avec résumé en anglais
      Knowledge and passion: thinking about causality and the “good cause” from the Enlightenment to today. In the Enlightenment period, authors like Leibniz, Voltaire, Hume and Rousseau engaged in a reflection about the nature of knowledge. In this contribution, the foundations and limits of knowledge will be explored from the point of view of the question of causality. To understand the causal relationship between two events is, following Hume, to establish associations of ideas. However, it is necessary to submit those different associations to refutation. Thus it appears necessary to distinguish cause and effect, on one hand, and series of occurrences, on the other hand. Similarly, a scientifically refutable explanation is to be distinguished from an explanation that can neither be proved nor disproved. The analysis shows that the confusion between different types of explanation obscures the role of moralizing passions in causal explanations that claim to be scientific. At the same time, the author argues that scientific inquiry, in particular in the social sciences, cannot emancipate itself from a type of engagement with its objects that is at once moral and emotive.
    • La publicité des débats parlementaires : un triomphe pour l'argumentation ? - Félix Blanc p. 49-66 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La distinction entre persuader et convaincre a souvent servi à disqualifier les passions soulevées par l'éloquence antique, qui aurait conduit les assemblées populaires à céder au charme des démagogues. À l'inverse, nous disent Condorcet et Perelman, la publicité des débats parlementaires entre représentants élus garantirait le triomphe d'arguments évalués in fine par le jugement « froids et sévères » de citoyens élevés au rang d'« auditoire universel ». Avec l'avènement de la publicité, le recours aux passions n'a pas pour autant disparu de l'horizon des gouvernements représentatifs. Entre l'espace public des Lumières et la propagande des démocraties de masse, tels que les a décrits Habermas, la Révolution française a donné voix à des formes mixtes de rhétorique qui déjouent les catégories traditionnelles de la persuasion et de la conviction, du délibératif et de l'épidictique, pour laisser libre cours à l'usage stratégique de la publicité, par lequel Condorcet et Barère parvinrent à gagner l'assentiment de la Législative et de la Convention.
      The publicity of parliamentary debates: a triumph for argumentation?
      The distinction between persuasion and conviction has often been used to disqualify the passions stirred up by ancient eloquence, which would have led popular assemblies to fall upon the spell of demagogues. On the contrary, according to Condorcet and Perelman, the publicity of parliamentary debates among elected representatives would guarantee the triumph of arguments weighted in fine by the “cold and severe” judgement of citizens elevated to the rank of “universal audience”. Between the public space of Enlightenment and the propaganda of mass democracies, as described by Habermas, the French Revolution gave voice to mixed forms of rhetoric that challenged the traditional categories of persuasion and conviction, deliberative and epideictic, giving room to strategic uses of publicity, with which Condorcet and Barère won the assent of the Legislative and of the Convention.
    • L'indignation entre pitié et dégoût : les ambiguïtés d'une émotion morale - Crystal Cordell p. 67-90 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'indignation est souvent comprise comme la traduction d'une évaluation morale par essence juste. Cependant, il convient d'interroger les ambiguïtés de cette émotion morale. Un détour par la généalogie de l'indignation permet dans un premier temps de proposer une comparaison des conceptions anciennes et modernes de l'indignation. Ces dernières présupposent une notion universaliste de la dignité et s'opposent ainsi non seulement à l'injustice, comme c'est le cas de la nemesis ancienne, mais aussi à l'indignité. La contribution s'attache dans un second temps à repérer les sources de l'indignation moderne, en particulier la pitié et le dégoût. Il apparaît que l'indignation compatissante opère une distanciation entre le « spectateur » et la victime, tandis que l'indignation dégoûtée engage une démarche davantage réflexive conduisant à renforcer la distinction entre in-groups et out-groups. Les apports de la neurologie cognitive ainsi que de la psychologie sociale sont ensuite convoqués pour étayer la thèse d'une homologie entre indignation morale et dégoût primaire. Enfin, les effets politiques à la fois positifs et négatifs de l'indignation sont étudiés.
      Indignation between pity and disgust: the ambiguities of a moral emotion
      Indignation is often understood to be the translation of an essentially just moral evaluation. However, it is necessary to investigate the ambiguities of this moral emotion. In the first part, an examination of the genealogy of indignation sheds light on the differences and similarities between ancient and modern conceptions of indignation. Modern indignation presupposes a universalist notion of dignity and thus sets itself not only against injustice, as is the case of ancient nemesis, but also indignity. The paper then discusses the sources of modern indignation, in particular pity and disgust. It appears that compassionate indignation operates a distancing between the “spectator” and the victim, while disgusted indignation involves a more reflexive process by which the distinction between in-groups and out-groups is reinforced. The findings of cognitive neurology and social psychology are then analyzed in order to show to what extent moral indignation and primary disgust are in fact homologous. Finally, the political effects, both positive and negative, of indignation are studied.
    • La tension entre l'autoritarisme et la compassion : le cas de Franklin Brito au Venezuela - Paula Vásquez Lezama p. 91-105 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Ce travail décrit les conditions et les circonstances de la protestation d'un gréviste de la faim au Venezuela et en offre une lecture d'anthropologie du politique, avec le but de montrer la tension entre l'autoritarisme et la compassion. Le travail est composé de trois parties. Tout d'abord seront présentées des séquences du conflit et la trajectoire de ce gréviste. Ensuite, les différentes lectures politiques du cas seront analysées, pour montrer l'importance de la relation politique inhérente aux émotions sociales et politiques que ce cas suscite. Enfin, il s'agira de montrer le paradoxe sous-jacent à la mobilisation de la compassion dans la révolution bolivarienne vénézuélienne à partir du cas de ce gréviste soumis à la fin de sa vie à des conditions d'extrême assujettissement, d'invisibilité sociale et d'anéantissement.
      The tension between authoritarianism and compassion. The case of Franklin Brito in Venezuela
      This work describes the conditions and circumstances of the protest of a hunger striker in Venezuela. The paper offers an anthropological reading of politics, with the aim of showing the tension between authoritarianism and compassion. The work is divided into three parts. First, the sequences of the conflict and the trajectory of this striker will be presented. Then, the different political readings of the case will be analyzed, to show the importance of the political relationship inherent in the social and political emotions that this case involves. Finally, I will show the paradox underlying the mobilization of compassion in the Venezuelan Bolivarian Revolution using the case of Brito, who lived at the end of his life under conditions of extreme subjection, social invisibility and annihilation.
    • Égalité ou supériorité ? : La reconnaissance dans les relations internationales - Benjamin Brice p. 107-125 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'étude de la reconnaissance dans les relations internationales permet de contester le modèle dominant de l'acteur cherchant de manière « rationnelle » à maximiser ses intérêts matériels (sécurité et profit). Cependant, ces nouvelles recherches se concentrent avant tout sur la « reconnaissance-égalité », c'est-à-dire sur le désir qu'ont les acteurs collectifs d'être reconnus par les autres comme des égaux. Ces approches mettent donc de côté la « reconnaissance-supériorité », c'est-à-dire la volonté d'être reconnu comme supérieur aux autres. Or, même si cette dernière motivation apparaît comme normativement problématique, il n'est pas évident qu'elle disparaisse de l'horizon de la vie internationale. Après avoir rappelé l'apport des réflexions sur la reconnaissance dans les études internationales et la manière dont cette nouvelle orientation s'est concentrée principalement sur la « reconnaissance-égalité », nous évoquerons quelques pistes pour aborder le phénomène de la « reconnaissance-supériorité » grâce à des suggestions anthropologiques et empiriques.
      Equality or superiority? Recognition in international relations
      The recent study of recognition in international relations allows one to challenge the dominant model of “rational” actors seeking to maximize their material interests (safety and profit). However, these new studies concentrate on “recognition of equality”, that is to say, collective actors' desire to be recognized by others as equals. These approaches thus put aside “recognition of superiority”, that is to say the will to be recognized as superior to others. While this second type of superiority appears problematic from a normative standpoint, it is not to be expected that it will disappear from the horizon of international affairs. The paper will first analyze the contribution made by studies of recognition in the international relations literature and the manner in which this new orientation has focused principally on “recognition of equality”. Using empirical and anthropological observations, it will then suggest approaches to studying “recognition of superiority”.
  • Recension critique