Contenu du sommaire : Gouverner par les marchés
Revue | Revue Française de Sociologie |
---|---|
Numéro | vol. 58, no 3, 2017 |
Titre du numéro | Gouverner par les marchés |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Le marché comme forme de régulation politique - Matthieu Ansaloni, Pascale Trompette, Pierre-Paul Zalio p. 359-374 Instruments économiques, mécanismes de marché, market-based solutions : les dispositifs marchands sont investis d'une visée instrumentale dans l'exercice de la régulation politique. Nous proposons d'interroger cette pragmatique du marché au cœur de l'action publique en nous intéressant au travail d'anticipation, d'instrumentation et de pilotage des comportements marchands déployés par les acteurs qui la portent. On appréhende la conception de ces dispositifs marchands à partir des espaces de définition et de négociation collectives impliquant un large éventail d'acteurs – scientifiques, industriels, consultants, experts, groupes d'intérêts – et mobilisant diverses formes de connaissances et d'anticipations. L'ingénierie des marchés conduit à une diversité d'arrangements institutionnels, constamment traversés par la tension entre orientation stratégique et ajustements des conduites économiques.The Market as a Form of Political Regulation Economic instruments, market mechanisms, market-based solutions—market systems are currently invested with an instrumental purpose in policy regulating. Here we probe the market pragmatics at the core of public action, focusing in particular on how the actors who apply it work to anticipate, instrumentalize and steer market behaviors. We apprehend the concept of these market arrangements by studying collective spaces of definition and negotiation that involve a wide array of actors—scientific, industrial, advisory, expert, interest groups—and use many types of knowledge and anticipation. Market engineering leads to a wide variety of institutional arrangements characterized by constant tension between strategic orientations and economic behavior adjustment.
- How Engineers Make Markets Organizing Electricity System Decarbonization - Rasmus Ploug Jenle, Trine Pallesen p. 375-397 Energy system decarbonization by means of wind power integration has recently been pursued through the introduction of a novel retail electricity market. The market, named EcoGrid, has been designed to facilitate short-term price-responsive electricity consumption. By following the market construction process undertaken by scientists at the Technical University of Denmark, this article shows how engineers have approached the task by designing markets as technical control systems. It is demonstrated that EcoGrid has been designed by modeling a retail electricity market on three different conceptions of control systems as found in the discipline of control systems engineering. By tracing the origins of EcoGrid, this article documents the governing of electricity consumers through what we here call a synthetic market, i.e. a market artifact devised to attain goals. These findings about expertise in electricity market design are then used as a springboard to discuss the implications of introducing markets as a means of governance.
- Gouverner (par) les prix. La fixation des prix des médicaments remboursés en France - Étienne Nouguez, Cyril Benoît p. 399-424 Cet article examine la fixation des prix des médicaments remboursés par l'État, en France, depuis ses origines au sortir de la Seconde Guerre mondiale jusqu'au milieu des années 2010. Nous analysons les formes successives prises par cette politique, de l'administration unilatérale des prix mise en place de 1948 aux années 1980 à leur négociation dans le cadre de conventions entre un Comité interministériel et les industriels à partir du milieu des années 1990. Nous défendons la thèse selon laquelle ce contrôle des prix par l'État articule deux types de gouvernement du marché : un gouvernement des valeurs, visant à apprécier les médicaments à partir de principes de justice sociale (promouvoir la santé publique, respecter l'équilibre des dépenses d'Assurance maladie, favoriser la recherche et développement et l'emploi industriel) ; un gouvernement des conduites, visant à apprécier les médicaments à partir de considérations de justesse marchande (s'assurer que les prix établis orientent les conduites des industriels et des acteurs du marché dans le sens de l'intérêt général). Loin d'aller de soi, la détermination du « juste prix » donne alors lieu à des affrontements, au sein du Comité économique des produits de santé et dans les négociations entre le Comité et les industriels, entre des acteurs porteurs de conceptions plurielles et antagonistes de la justice sociale et de la justesse marchande.Governing (through) Prices Determining the Price of Reimbursed Pharmaceuticals in France This article examines how prices for pharmaceuticals reimbursed by the state in France have been determined from the beginning of the system after World War II to the mid- 2010s. We analyze the successive forms of this policy, from unilateral state administration of prices, in effect from 1948 to the 1980s, to price negotiation in the framework of agreements between an interdepartmental committee and pharmaceutical companies, starting in the mid-1990s. We contend that state-imposed price controls bring together two types of market government: government of values, where the aim is to assess drugs according to principles of social justice (promoting public health, complying with national health insurance budget requirements, developing industrial employment) and government of conducts, where the aim is to assess pharmaceuticals in connection with the concern of market effectiveness (ensuring that the prices determined will orient industrial and market actors in the direction of the general interest). The “fair price” is hardly self-evident, and the work of determining it in these conditions gives rise to confrontations within the committee and in its negotiations with the pharmaceutical companies, between actors with plural and antagonistic conceptions, those of social justice and market effectiveness.
- Mundane Market Matters: On Sensitive Metrology and the Governance of Market-Based Interventions for Global Health - Daniel Neyland, Véra Ehrenstein, Sveta Milyaeva p. 425-449 This article explores how market-based interventions designed to solve public problems, produce new configurations of governance. Our point of focus is on the mundane devices and practices which are crucial to enacting market-based interventions. These devices and practices are given a regulatory purpose through forms of counting and accounting for various sorts of mundane actions; what we term mundane metrology. This creates divisions between what is included and excluded from an intervention, making governance through markets possible. These divisions between what is included and excluded will be referred to as the sensitivity necessary to mobilise markets for addressing public problems. We treat sensitivity as the actions required to define what needs to be counted and accounted for, and the ongoing retuning of such definitions of need in response to changes in the course of an intervention. Mundane metrology and sensitivity are explored through a particular market-based intervention: the development of an Advance Market Commitment (AMC) designed to stimulate vaccination against diseases associated with high mortality rates in poor countries. This case is used to pose three questions: What are the devices and practices of mundane metrology in market-based interventions designed to solve public problems? How is metrology made (in) sensitive to the apparent needs of intervention? And how does metrology participate in counting, accounting, and accountability for intervention?
- Gouverner avec le marché : le cas du management commercial de centre-ville - Anaïs Daniau p. 451-474 Pour pallier la faiblesse d'intervention de l'État dans l'encadrement des implantations commerciales, les municipalités se sont saisies de cette problématique en assurant une partie de la régulation locale. Cet article dépeint la façon dont les acteurs politiques locaux, soutenus par de nouveaux professionnels, ont mis en place de nouvelles politiques publiques de management commercial, en partenariat avec les acteurs économiques. Il interroge les ressorts d'une instrumentation des dynamiques marchandes dans l'action publique locale et questionne les résistances qu'une telle entreprise peut occasionner. À partir du cas d'AchatCommerce, une opération de maitrise foncière mise en place dans le but de peser sur les implantations commerciales, l'article dépeint les contours d'une forme de gouvernement marchand, dont le succès repose sur la double capacité des gestionnaires locaux à construire la légitimité de leurs politiques publiques par la production de discours neutralisants et à anticiper les comportements et intérêts des acteurs économiques afin d'en tirer parti.Governing with the Market: the Case of Town-Centre Commercial Property Management In order to compensate for the weakness of state intervention in the management of business areas, municipalities have tried to deal with this problem by taking responsibility for some aspects of local regulation. This article describes the way in which local political actors, supported by new occupations, have introduced new public management policies in partnership with economic actors. It questions both the motivations behind the instrumentalisation of market dynamics in local government and the resistance that such an undertaking may cause. Based on the case of “AchatCommerce”, a land management scheme put in place with the aim of influencing commercial businesses, the article describes the contours of a form of commercially oriented local government whose success rests on the dual capacity of local managers to both construct the legitimacy of their public policies through the production of neutralizing discourses and to anticipate the behaviours and interests of economic actors in order to take advantage of them.
- La capture comme levier de l'intervention publique sur l'économie : Le cas de la politique publique d'affichage environnemental en France - Sophie Dubuisson-Quellier p. 475-499 Cet article propose d'interroger les capacités de contrainte de l'État sur les décisions des acteurs économiques. À partir du cas de la politique publique d'affichage environnemental, il met au jour l'un des leviers de l'action publique qui repose sur la capture des intérêts privés par les acteurs publics. Dans la première partie, nous montrerons comment les acteurs publics sont parvenus à capturer les intérêts des entreprises qui ont développé des démarches pionnières en matière d'affichage environnemental pour les orienter vers les objectifs de la politique publique, en jouant sur les rapports de force au sein des marchés. Dans la seconde partie, nous analysons comment ils parviennent à s'appuyer sur les tentatives de capture déployées par certains acteurs privés pour trouver des effets de levier au sein des dynamiques de concurrence. Nous suggérons alors que ce gouvernement par le marché consiste à prendre appui sur les rapports de force au sein du marché pour créer des contraintes sur la décision des acteurs économiques.Capture as a Lever for Public Intervention in the Economy The Case of Public Environmental Information Policy in France This paper proposes to examine the state's constraints on the decisions of economic actors. On the basis of government policies concerning environmental footprint labeling, it uncovers one of the levers of government action that is based on the capture of private interests by public actors. In the first part, I will show how public actors have managed to capture the interests of companies that have developed pioneering approaches to environmental information in order to direct them towards the objectives of government policy, by using the balance of power within markets. In the second part, I analyse how they are able to use the methods of capture deployed by certain private actors to gain leverage effects within the dynamics of competition. I then suggest that this form of government by the market consists in relying on the balance of power in the market to create constraints on the decisions taken by economic actors.
- Dans les coulisses des labels : régulation tripartite et marchés imbriqués : De l'européanisation à la globalisation de l'agriculture biologique - Eve Fouilleux, Allison Loconto p. 501-531 Cet article s'intéresse aux modalités concrètes du gouvernement par régime de standardisation tripartite. Cette forme de régulation alliant standards volontaires, certification et accréditation est de plus en plus utilisée dans de nombreux domaines de l'activité économique. À partir du cas de l'agriculture biologique, pour laquelle la certification par tierce partie accréditée a été imposée par l'Union européenne à partir des années 1990, nous montrons que cette régulation repose en réalité sur une imbrication de marchés, dont nous explorons les caractéristiques et les effets. Les marchés des produits biologiques sont étroitement imbriqués dans trois marchés de services (le marché des standards, de la certification, et de l'accréditation), dont les dynamiques concurrentielles expliquent la trajectoire d'européanisation puis de globalisation du secteur. Nous soulignons aussi les limites de ce mode de régulation, dans lequel le contrôlé paie le contrôleur et qui fait peser l'essentiel du coût et des contraintes du contrôle sur les agriculteurs. Ces limites génèrent des critiques croissantes au sein du mouvement pour l'agriculture biologique, certains acteurs proposant de revenir aux formes participatives de contrôle non marchand forgées par les militants initiaux.Behind the Scenes of the Quality Labels: Tripartite Regulation and Nested Markets From the Europeanization to the Globalization of Organic Agriculture This paper focuses on the actual conditions of government by tripartite standardization. This form of regulation combining voluntary standards, certification and accreditation is increasingly used in many areas of economic activity. Taking the case of organic farming, for which accredited third-party certification was imposed by the European Union from the 1990s, we show that this form of regulation is in fact based on an overlapping of markets, whose characteristics and effects are explored in this paper. The market for organic products is closely intertwined with three markets in services (the markets for standards, certification, and accreditation), whose competitive dynamics explain the path of Europeanisation and globalization taken by the sector. We also point out the limits of this mode of regulation, in which the regulated pay the regulator and which places the bulk of the cost and the constraints of regulation on farmers. These limits have generated increasing criticism within the organic food movement, with some actors proposing to return to the participatory forms of non-market regulation forged by its early activists.