Contenu du sommaire : Fabriquer des ressources territoriales pour renouveler l'offre touristique dans les Alpes et les Pyrénées
Revue | Revue de Géographie Alpine |
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Numéro | vol. 100, no 2, 2012 |
Titre du numéro | Fabriquer des ressources territoriales pour renouveler l'offre touristique dans les Alpes et les Pyrénées |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Préface - Mari Oiry-Varacca
- Foreword - Mari Oiry-Varacca
- Stations de ski en crise et construction territoriale en Catalogne française - Vincent Vlès L'efficacité de l'intercommunalité dans la reconversion de l'économie des territoires touristiques montagnards se prête particulièrement bien à une analyse en termes de gouvernance. Mettre l'accent sur les processus de négociation, de concertation, de coopération entre les sphères publiques, privées et les réseaux permet d'évaluer les liens de solidarité dans la gestion des crises, notamment lors de l'accompagnement du désarmement de petites stations de ski ou de leur adaptation à un hypothétique « tourisme 4 saisons ». La manière dont la gouvernance intercommunale de la ressource touristique est conduite à cette occasion montre les fractures de ces territoires dans la gestion des emplois, de l'habitat, des intérêts, des ressources, des enjeux, des représentations. Les dynamiques interterritoriales aboutissent à des coopérations différenciées et à des systèmes gigognes qui demeurent isolés, couvrant chacun des projets concurrents. Dans les 11 stations de ski pyrénéennes en Catalogne française, les modes de gouvernance restent souvent « confinés » et compartimentés, les regroupements s'y opèrent sans réelle discussion démocratique avec la population. Parce qu'elle n'y fait que très rarement débat, l'intercommunalité parvient mal à atteindre des consensus entre décideurs pour sauver de la fermeture définitive les domaines skiables menacés par un enneigement structurellement déficitaire.
- Ski resorts in crisis and territorial construction in French Catalonia - Vincent Vlès The efficiency of inter-municipal relations in regenerating or restructuring the economy of mountain tourist areas is well suited to an analysis in terms of governance. Focussing on the negotiation, consultation and cooperation processes between the public and private spheres, and associated networks of actors, provides an opportunity to assess the ties of solidarity in the management of crises. More specifically, this study examines inter-municipal relations in the context of the crisis now facing many small ski resorts in the Pyrenees, where declining snowfalls may lead to the dismantling of facilities or their adaptation to a hypothetical “4-season tourism”. The manner in which inter-municipal governance of the tourism resource is implemented in this context reveals fractures among the different actors relating to the management of jobs, housing, interests, resources, the issues at stake, and representations. Inter-territorial dynamics results in different types of cooperative arrangements and nested management systems that remain isolated, each covering competing projects. In the 11 Pyrenean ski resorts of French Catalonia, the different types of governance often remain narrowly delimited and compartmentalised, and inter-municipal cooperation takes place without any real democratic discussion with the resident population. Since debate is very rare, inter-municipal relations are at pains to bring about consensus between decision-makers on how to save the local ski areas threatened with permanent closure by a structurally deficient snowfall.
- La mise en scène des lieux urbains en station de montagne - Émeline Hatt Les contraintes internes et externes que rencontrent les stations de montagne fordiennes mettent « en tension » les logiques fonctionnelles et symboliques qui structurent ces territoires construits ex nihilo dans les années 1960-1970. Dans ce contexte, marqué par le « retour au local », l'attention portée à la qualité du cadre de vie, même temporaire, prend une importance accrue. En réponse à l'accentuation des problèmes d'emprise foncière et paysagère, il s'agit de « faire avec » l'héritage urbain des stations considéré comme une donnée micro-territoriale et, potentiellement, une ressource. La mise en scène des lieux urbains en station est ainsi appréhendée comme une démarche de valorisation des ressources microterritoriales. Cette recherche en urbanisme touristique s'appuie en particulier sur l'analyse d'une station pyrénéenne qui a fait le choix de requalifier ses espaces publics : Gourette.Fordist ski resorts meet internal and external pressures. These restrictions lead to strain the relations between the functional and symbolical logics of those urban places built ex-nihilo in the 1960's and 70's. In this context marked by a “return to local” and to a territorial scale, the focus on the living environment quality, even temporary, is strongly increasing. To address the escalation of issues related to land coverage and landscape features, we need to “deal with” the ski resort's urban inheritage which is considered as a (micro) territorial datum and potentially as a resource. The staging of these mountainous public places is comprehended as a way to promote micro-territorial resources. The research in tourist urbanism is especially based upon the analysis of one Pyrenean resort called Gourette, which has chosen to reclassify its urban spaces.
- Reorganization of urban spaces in a mountain resort - Émeline Hatt Fordist ski resorts must cope with internal and external pressures. These restrictions strain relations between the functional and symbolic rationale of the purpose-built resorts of the 1960-70s. In the larger context of a ‘return to local values', increasing attention is being paid to the quality of the inhabited environment, even if only used for only short stays. To address the escalation of issues related to land coverage and landscape features, we need to ‘make do' with the ski resort's urban legacy, perceived as a (micro) territorial datum and a potential resource. The scenography of such mountain resorts is seen as a way of promoting micro-territorial resources. This research into the planning of tourist facilities focuses in particular on analysis of Gourette, a resort in the Pyrenees that chose to reorganise its urban spaces as part of a “requalification” project.
- Paysages de l'hydroélectricité et développement touristique dans les Pyrénées - Jean-François Rodriguez Depuis le développement de la houille blanche, à la fin du XIXe siècle, la plupart des vallées de haute montagne pyrénéenne ont été dotées d'équipements hydroélectriques (barrages, prises d'eau, aqueducs, conduites forcées, routes d'accès, etc.). De fait, de nombreux paysages sont aujourd'hui marqués par ce mode d'exploitation d'une ressource considérée comme renouvelable. Or, l'imaginaire classique assimile ces territoires montagnards à l'archétype de « beau paysage naturel » suivant des valeurs esthétiques héritées du XVIIIe siècle, opposant l'Homme à la Nature. Dans ce modèle de représentations, le patrimoine culturel de haute montagne reste dans l'ombre du patrimoine naturel. Pourtant, au cours du XXe siècle, on peut montrer que l'évolution des pratiques touristiques de montagne se fait en lien étroit avec l'aménagement des infrastructures hydroélectriques. Cela contredit ces préjugés et est susceptible de susciter de nouveaux regards sur ces paysages hybrides. La comparaison transfrontalière des massifs du Néouvielle et des Encantats renseigne sur une même façon d'exploiter la ressource hydroélectrique, mais met en évidence deux modes différents de gestion patrimoniale : le démantèlement des installations annexes aux barrages au nom de la protection de paysages dits « naturels » versus la réhabilitation et la reconversion de ce patrimoine dans une optique de développement touristique tenant compte de l'hybridité des traces paysagères visibles à l'heure actuelle.
- Hydropower landscapes and tourism development in the Pyrenees - Jean-François Rodriguez Since the development of hydroelectric power at the end of the 19th century, most of the high mountain valleys in the Pyrenees have been equipped with hydropower facilities (dams, water intake structures, aqueducts, penstocks, access routes, etc.). Thus, today many landscapes in the Pyrenees bear witness to the exploitation of this renewable resource. But in the classical imaginary world, these mountain areas are seen as the archetype of the beautiful natural landscape, in accordance with aesthetic values inherited from the 18th century, setting Man against Nature. In this model of representations, the cultural heritage of high mountain areas remains in the shadow of their natural heritage. However, since the beginning of the 20th century, it can be shown that the development of mountain tourism has been closely linked with the development of hydroelectric power infrastructures. This runs counter to these prejudices and may well give rise to new ways of looking at these hybrid landscapes. The cross-border comparison of the Neouvielle and Encantats massifs in the Pyrenees reveals that their hydropower resources are exploited in the same way, but that heritage aspects are managed differently: dismantling of ancillary installations at the dams with a view to protecting the so-called “natural” landscapes in the Neouvielle massif, as opposed to rehabilitating and converting this heritage in the Encantats massifs with a view to developing a form of tourism that takes into account the hybrid nature of the vestiges visible in today's landscape.
- Co-construction des capacités et des ressources territoriales dans les territoires touristiques de montagne - Jean-Christophe Dissart Le tourisme de masse des stations de haute montagne s'inscrit dans un contexte en pleine évolution : changement climatique, crise économique, concurrence et évolution de la demande. Dans ce cadre, les projets touristiques se multiplient, mobilisant des acteurs, des ressources, avec pour pivot la référence à la montagne. Cependant, ce mécanisme n'est pas évident, et il semble central de s'interroger sur les conditions de renouvellement de l'offre touristique au sein des territoires de montagne. En d'autres termes, la question posée est celle du passage d'un tourisme de masse à un tourisme plus spécifique. Nous faisons l'hypothèse que par l'exploitation des ressources génériques du territoire, le tourisme crée des « capacités territoriales » qui sont ensuite mobilisées pour construire et valoriser des ressources territoriales. Le tourisme s'appuie sur ces dernières pour se renouveler. Ce « cercle vertueux » du tourisme sera analysé plus particulièrement sur le territoire de l'Oisans, dans les Alpes. Nous montrons d'abord de quelle manière le tourisme a modifié ce territoire en créant les conditions d'émergence des capacités territoriales. Ensuite, nous expliquerons comment ces capacités permettent de renouveler l'offre touristique. Les résultats montrent que les capacités constituent des ressources humaines et sociales au service du territoire et plus particulièrement du développement des projets touristiques de montagne.Mass tourism in mountain resorts faces a changing context: climate change, economic crises, increased competition and changing demand. In this situation, multiple tourism projects arise, using stakeholders and resources, with a unifying reference to mountains. However, this process is not straightforward, and consequently it becomes critical to analyze the conditions that prevail in renewing tourism services in mountain areas. In other words, the critical question pertains to the shift from mass tourism to a more specific form of tourism. We make the hypothesis that by using regional generic resources, tourism creates “territorial capabilities” that are then used to build and add value to territorial resources. Tourism, in turn, builds on the latter to adapt. This “virtuous circle” of tourism is analyzed in the Oisans territory (in the Alps). First, we show how tourism has shaped this region by creating conditions for the emergence of territorial capabilities. Second, we explain how these capabilities enable a renewal of tourism services. Results show that capabilities act as human and social resources for the territory, especially with respect to the development of mountain tourism projects.
- Building capabilities and territorial resources in mountain tourist areas - Jean-Christophe Dissart Mass tourism in mountain resorts is facing a number of challenges: climate change, economic crises, increased competition and changing demand. In response to this situation, numerous resorts have embarked on tourism projects, mobilising stakeholders and resources with a view to renewing the tourism product and moving from mass tourism to a form that is more specific. This process is not straightforward, however, and it therefore becomes critical to analyze the conditions that govern the renewal of tourism services in mountain areas. We hypothesize that by using regional generic resources, tourism creates “territorial capabilities” that are then used to build and add value to territorial resources. Tourism, in turn, builds on the latter to adapt. This “virtuous circle” is analyzed in the Oisans region of the Alps. First, we show how tourism has shaped the region by creating conditions for the emergence of territorial capabilities, then we explain how these capabilities enable a renewal of tourism services. Results show that capabilities act as human and social resources for the territory, especially with respect to the development of mountain tourism projects.
- Géopolitique touristique d'un « bout du monde » - Nicolas Savelli La vallée du Valgaudemar, dans les Hautes-Alpes, est une exception dans le paysage touristique alpin : elle ne possède pas de station de ski. Dans ce « bout du monde » en situation de marge géographique et économique, le choix de baser le développement territorial sur un ré-ancrage autour de la haute montagne a été effectué. Faire un « pas de côté » et travailler en réseau au sein de la filière doit permettre à un « outsider » de trouver sa place sur le marché touristique L'autarcie géographique, identifiée comme un handicap à l'origine semble au contraire être un générateur d'innovation par l'intelligence collective grâce aux marges d'actions que possède le territoire.
- Tourism geopolitics in the “back of beyond” - Nicolas Savelli The Valgaudemar valley, in the French department of Hautes-Alpes, is an exception in the tourism landscape of the Alps in that it does not have a ski resort. In this isolated valley, whose “back of beyond” location has made it marginal both geographically and economically, it was decided to base territorial development on a “re-anchoring” process that strengthened local ties with the surrounding high mountains. Taking a slightly different approach and working with a network of actors from the mountain activities sector should make it possible for “outsiders”, the small, less conventional operators, to find their place in the tourism market. Geographic independence, once identified as a handicap, now seems, on the contrary, to be a generator of innovation through collective intelligence, thanks to the scope for action that the area enjoys through its independence of any established model of tourism development.