Contenu du sommaire : La mise en art des espaces montagnards : acteurs, processus et transformations territoriales
Revue | Revue de Géographie Alpine |
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Numéro | vol. 105, no 2, 2017 |
Titre du numéro | La mise en art des espaces montagnards : acteurs, processus et transformations territoriales |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- La mise en art des espaces montagnards : acteurs, processus et transformations territoriales - Sylvain Guyot
- The Mise en Art of Mountain Areas: Territorial Actors, Processes and Transformations - Sylvain Guyot
- Parcs à sculptures en Valais : vers une critique de l'économie de projet - Benoît Antille Depuis une décennie, le canton du Valais, dans les Alpes suisses, a vu se développer un engouement pour des projets d'art contemporain site-specific, le modèle curatorial prédominant étant le parc à sculpture. La décision de prendre l'environnement naturel comme contexte pour des sculptures ou installations monumentales laisse penser qu'une certaine idée du Land Art a servi d'inspiration pour les projets réalisés en Valais, ce modèle étant perçu comme un moyen de mettre sur pied des produits culturels sur mesure pour des régions rurales ou de montagne en pleine restructuration. Pour comprendre ce phénomène touchant de nombreuses régions similaires, l'École cantonale d'art du Valais a réalisé un projet de recherche, dont les conclusions sont synthétisées ici. Les principaux enjeux de cette recherche étaient d'identifier les conditions qui expliquent le nombre croissant de projets d'art contemporain liés à des politiques de développement territorial d'un côté, et de proposer une analyse critique basée sur les projets réalisés en Valais, de l'autre. En ce qui concerne les conditions, trois principaux facteurs ont été identifiés : un phénomène d'urbanisation du monde rural, le développement de politique culturelles managériales alignées sur les principes de l'économie créative et l'apparition d'une économie de projet dans le monde de l'art. In fine, l'analyse des exemples valaisans permet de faire un lien de causalité entre l'économie de projet et la production et la légitimation de projets artistiques problématiques.Over the past decade, the canton of Valais in the Swiss Alps has witnessed a true craze for site-specific sculptures or installations linked to the landscape. The predominant curatorial model has been the landscape sculpture park. The decision to choose the natural environment as the context for monumental sculptures or installations suggests that a certain idea of “land art” serves as a model for the projects developed in the Valais. This model is seen as a way to develop cultural content in response to the structural changes affecting the rural and mountainous regions. The École Cantonale d'Art du Valais undertook a research project to gain a better understanding of this phenomenon. The project's conclusions are summarised here. The main goals of this research were to identify the conditions that explain the rising number of art projects in response to territorial issues and to propose a critical analysis based on case studies from the Valais. Three main conditions were identified: an urbanisation process at play in the countryside, the development of managerial cultural policies in line with the concepts of the creative economy and the development of an economy of project work in the art world. In short, the analysis of the case studies from the Valais suggests a link between this economy of project work and the creation and legitimisation of low-stakes cultural “products.”
- Landscape Sculpture Parks in the Valais: Towards a Critique of the Economy of Project Work - Benoît Antille Over the past decade, the canton of Valais in the Swiss Alps has witnessed a true craze for site-specific sculptures or installations linked to the landscape. The predominant curatorial model has been the landscape sculpture park. The decision to choose the natural environment as the context for monumental sculptures or installations suggests that a certain idea of “land art” serves as a model for the projects developed in the Valais. This model is seen as a way to develop cultural content in response to the structural changes affecting the rural and mountainous regions. The École Cantonale d'Art du Valais undertook a research project to gain a better understanding of this phenomenon. The project's conclusions are summarised here. The main goals of this research were to identify the conditions that explain the rising number of art projects in response to territorial issues and to propose a critical analysis based on case studies from the Valais. Three main conditions were identified: an urbanisation process at play in the countryside, the development of managerial cultural policies in line with the concepts of the creative economy and the development of an economy of project work in the art world. In short, the analysis of the case studies from the Valais suggests a link between this economy of project work and the creation and legitimisation of low-stakes cultural “products.”
- Le Massif du Sancy et Horizons – Arts Nature : quand Land Art rime avec attractivité - Marie-Ève Férérol Tranchant, à première vue, avec le paysage local, des objets bizarres et incongrus parsèment chaque été depuis 2007 le Massif du Sancy. Ce territoire est en effet l'hôte d'un évènement original : Horizons – Arts Nature. Chaque année, cet évènement permet à une dizaine d'artistes de créer des œuvres spécialement inspirées par l'environnement. Il contribue également à faire découvrir aux touristes des sites naturels remarquables par l'intermédiaire de ces œuvres d'art. Près de 220 000 visiteurs se promènent ainsi sur les sentiers pour les dénicher.La présence d'un tel évènement peut surprendre sur ces terres auvergnates plutôt vues comme des territoires fermés et peu à mêmes de proposer des activités innovantes. Le Massif du Sancy pâtit ipso facto de l'image globale de l'Auvergne ; mais les traits négatifs dont il peut souffrir sont toutefois atténués par sa renommée touristique. Situé dans le PNR des Volcans d'Auvergne, le Massif est en effet connu pour ses stations de sports d'hiver et pour ses stations thermales.L'objectif de cette communication est de comprendre l'implantation et la réussite d'un tel évènement dans ce territoire. Quels sont les ingrédients de sa longévité (10ème édition en 2016) ? Pourquoi les artistes sont-ils autant inspirés par ce territoire ? Par ailleurs, qu'ont cherché les élus et les professionnels du tourisme en créant cet évènement : changer l'image de la destination touristique ? diversifier simplement leur offre touristique ? ou atteindre un autre type de clientèle par le biais de la culture ?Since 2007, the Massif du Sancy (Puy de Dôme) has hosted the Horizons-Arts Nature festival. For the CRDT (Comité Régional de Développement Touristique/Regional Tourism Development Committee), this Land Art event "is a wonderful collision of art with nature". At first glance, the festival may indeed appear surprising for a region like Auvergne which is perceived as a less open-minded territory and an unlikely place for innovative activities.The object of this paper is twofold. First we want to understand the organisation and success of such an event in the region. What are the secrets to such a long run (10th edition in 2016)? Why are artists so inspired by the area? Is it the terrain that generates so much enthusiasm or simply the history of the site? We are also interested in the role culture plays in making the area attractive. In the Sancy mountain range, which of these reasons is behind Horizons - Arts Nature? What have local authorities and tourism professionals tried to achieve by creating the event?
- Le Massif du Sancy and Horizons–Arts Nature : When Land Art Rhymes with Attractiveness - Marie-Ève Férérol Since 2007, the Massif du Sancy (Puy de Dôme) has hosted the Horizons-Arts Nature festival. For the CRDT (Comité Régional de Développement Touristique/Regional Tourism Development Committee), this Land Art event “is a wonderful collision of art with nature”. At first glance, the festival may indeed appear surprising for a region like Auvergne which is perceived as a less open-minded territory and an unlikely place for innovative activities.The object of this paper is twofold. First we want to understand the organisation and success of such an event in the region. What are the secrets to such a long run (10th edition in 2016) ? Why are artists so inspired by the area ? Is it the terrain that generates so much enthusiasm or simply the history of the site ? We are also interested in the role culture plays in making the area attractive. In the Sancy mountain range, which of these reasons is behind Horizons - Arts Nature ? What have local authorities and tourism professionals tried to achieve by creating the event ?
- La mise en art de la Blackfoot Valley (Montana, USA) ou comment (ré) concilier le front minier et le front écologique ? - Sylvain Guyot, Gabrielle Saumon Cet article met en scène une vallée des montagnes Rocheuses, dans l'État du Montana (États-Unis), au cœur des espaces symboliques de l'Ouest américain, fortement marqués par les notions identitaires de wilderness et de frontier. Riche d'un passé d'extraction minière, forestière et d'une importante activité d'élevage, au service des pionniers, la vallée de la Blackfoot est aujourd'hui un excellent exemple de ligne de front, entre ce passé extractif – non complètement enfoui – et la protection de la nature, véritable front écologique actif initié aux niveaux fédéraux, étatiques mais aussi aux niveaux communautaire et individuel. Les différentes représentations et appropriations de l'espace montagnard tendent ainsi à créer des fractures socio-économiques et socio-politiques au sein des populations de la vallée. Un projet artistique in situ entièrement privé (Blackfoot Pathways : Sculpting the Wild) permet de proposer une ressource alternative partagée entre éco-gentrifieurs et chômeurs post-extractifs. Les œuvres in situ entrent en effet en résonnance avec le passé minier de la vallée autant qu'avec la nature sauvage environnante. Ce projet implique-t-il le partage de valeurs communes dans un espace rural en pleine recomposition ? S'il permet de concilier spatialement un front minier en voie de patrimonialisation et un front écologique très vivace, permet-il vraiment de réconcilier sur le long terme des populations montagnardes aux trajectoires socio-économiques très diverses ?This article presents a Rocky Mountain valley in the state of Montana (USA), a central symbolic space of the American West that is heavily marked by the identity-charged notions of “wilderness” and “frontier”. With a rich history in mining, logging and ranching benefitting pioneers, the Blackfoot Valley today is an excellent example of the frontline between this extractive history (which is not entirely past) and nature conservation, a genuinely active eco-frontier initiated at the federal, state, local and individual levels. Varying representations and appropriations of mountain areas tend to create socio-economic divisions in the valley's population. An entirely private, site-specific art project (Blackfoot Pathways: Sculpture in the Wild) creates the possibility of offering an alternative resource to be shared by eco-gentrifiers and a local population adjusting to a post-extractive order, and indeed its site-specific works resonate with both the valley's mining past and its untamed nature. Does this project mean that there are shared values in this rural space undergoing strong social change? And although it does make it possible to spatially reconcile a mining frontier on its way to heritagisation with a vibrant eco-frontier, will it really help reconcile mountain-dwelling populations with very different socio-economic trajectories over the long term?
- Aestheticising the Blackfoot Valley (Montana, USA), or How to Reconcile the Mining Frontier and the Eco-Frontier - Sylvain Guyot, Gabrielle Saumon This article presents a Rocky Mountain valley in the state of Montana (USA), a central symbolic space of the American West that is heavily marked by the identity-charged notions of “wilderness” and “frontier”. With a rich history in mining, logging and ranching benefitting pioneers, the Blackfoot Valley today is an excellent example of the frontline between this extractive history (which is not entirely past) and nature conservation, a genuinely active eco-frontier initiated at the federal, state, local and individual levels. Varying representations and appropriations of mountain areas tend to create socio-economic divisions in the valley's population. An entirely private, site-specific art project (Blackfoot Pathways: Sculpture in the Wild) creates the possibility of offering an alternative resource to be shared by eco-gentrifiers and a local population adjusting to a post-extractive order, and indeed its site-specific works resonate with both the valley's mining past and its untamed nature. Does this project mean that there are shared values in this rural space undergoing strong social change? And although it does make it possible to spatially reconcile a mining frontier on its way to heritagisation with a vibrant eco-frontier, will it really help reconcile mountain-dwelling populations with very different socio-economic trajectories over the long term?
- Les Vosges artialisées : processus, images, finalités - Jean-Pierre Husson L'artialisation résulte d'une lecture décalée du réel, affective et poétique des paysages. Son champ d'action mérite d'être renouvelé pour être mis au service d'une stratégie de marketing territorial soutenue par les élus. Ce travail tente une application aux Vosges, un massif encore en peine d'image. Le texte s'organise autour de trois points. Après avoir souligné la nécessité de dépasser le schéma d'une artialisation esthétisante, cet article montre que les legs passés peuvent vivifier l'image du massif sous la forme de récits ludiques et enfin que la nature doit nourrir l'imaginaire au service d'une meilleure légitimation de ce môle hercynien.Artialisation results from a worldview of landscape perceived through real, emotive and poetic identities. Artialisation carries an operativity that we should be remobilizing to frame a place brand strategy with local government backing. Here we attempt an operationalization applied to the Vosges mountains, a massif struggling with net-negative brand image. The paper articulates a three-point argument. After underlining the need to rethink artialisation outside the aesthetising box, we move on to show that legacies of the past can be repurposed to refresh the massif's image through playful narratives, and that nature has to be ideated to bring greater brand legitimacy to this hercynian fold belt.
- Artialising the Vosges: Processes, Projections, Purposes - Jean-Pierre Husson Artialisation results from a worldview of landscape perceived through real, emotive and poetic identities. Artialisation carries an operativity that we should be remobilizing to frame a place brand strategy with local government backing. Here we attempt an operationalization applied to the Vosges mountains, a massif struggling with net-negative brand image. The paper articulates a three-point argument. After underlining the need to rethink artialisation outside the aesthetising box, we move on to show that legacies of the past can be repurposed to refresh the massif's image through playful narratives, and that nature has to be ideated to bring greater brand legitimacy to this hercynian fold belt.
- La montagne artificielle : une nouvelle forme artialisée de la nature ? - Claire Portal Les montagnes artificielles constituent des artéfacts, réels ou imaginaires, dont l'identification découle de modèles paysagers associés à la montagne naturelle : quelle que soit son origine, la montagne symbolise la durée et constitue un élément inébranlable et immuable. Avec les évolutions sociales, culturelles et techniques, les montagnes artificielles se parent de nouvelles valeurs paysagères associées à l'émergence de conceptions novatrices de l'environnement, particulièrement en milieu urbain : d'abord élément d'agrément des parcs urbains, la montagne artificielle devient un espace de vie à part entière, au cœur des recompositions de la ville post-industrielle, verticale, verte et recyclée. À partir d'un corpus d'une quarantaine de réalisations, réelles et imaginaires, cet article étudie comment les créateurs de montagnes artificielles, des architectes principalement, s'inspirent des modèles paysagers pour introduire cette nature montagnarde en ville, mais aussi comment ils réinventent l'idée de « montagne », en introduisant de nouvelles esthétiques et de nouvelles fonctionnalités dans des contextes urbains renouvelés.Artificial mountains are artefacts, real or imaginary, whose identification is based on landscape models associated with natural mountains: whatever its origin, the mountain symbolizes duration and constitutes an unmovable and unchanging element. Following the social, cultural and technical evolutions, artificial mountains have attained new landscape values associated with the emergence of innovative concepts of the environment, particularly in urban areas. Having first been an ornamental element of urban parks, the artificial mountain has now become a full living space, at the heart of the reorganization of the post-industrial, vertical, green and recycled city. From a corpus of about forty realizations, real and imaginary, this paper studies how the designers of artificial mountains, mainly architects, are inspired by landscape models to introduce this mountainous nature into cities, but also how they are reinventing the idea of “the mountain”, by introducing new aesthetics and new features into renewed urban contexts.
- The Artificial Mountain: a New Form of “Artialization” of Nature? - Claire Portal Artificial mountains are artefacts, real or imaginary, whose identification is based on landscape models associated with natural mountains: whatever its origin, the mountain symbolizes duration and constitutes an unmovable and unchanging element. Following the social, cultural and technical evolutions, artificial mountains have attained new landscape values associated with the emergence of innovative concepts of the environment, particularly in urban areas. Having first been an ornamental element of urban parks, the artificial mountain has now become a full living space, at the heart of the reorganization of the post-industrial, vertical, green and recycled city. From a corpus of about forty realizations, real and imaginary, this paper studies how the designers of artificial mountains, mainly architects, are inspired by landscape models to introduce this mountainous nature into cities, but also how they are reinventing the idea of “the mountain”, by introducing new aesthetics and new features into renewed urban contexts.
- Quand la montagne fait œuvre d'art : Arte Sella et les transformations d'un espace alpin en déclin - Giovanni Sechi La mise en art d'un espace montagnard peut-elle être entendue en tant que ressource territoriale ? Peut-elle contribuer à générer innovation et développement ? Comment s'articule le processus de définition de mise en art d'un espace alpin comme ressource territoriale ? Au travers de cet article, des éléments de réponse à ces questions seront proposés à partir de l'étude du cas d'Arte Sella, une démarche artistique évoluant en forte relation avec son territoire, la vallée de Sella (nord de l'Italie). Cette expérience montre que la mise en art de l'espace alpin considéré poursuit des objectifs non seulement artistiques mais aussi de transformation territoriale, voire de développement durable. La ressource territoriale spécifique se développe à partir d'une coordination entre acteurs et de la symbiose entre art et nature, ce qui permet d'affirmer et valoriser les qualités du territoire. La mise en art de la vallée de Sella, en tant que ressource spécifique, participe d'un projet de territoire innovant où les intentionnalités et l'implication des acteurs locaux sont centrales.Can the mise en art of a mountain area be considered a territorial resource? Can it help to boost innovation and development? How does one define the process of an Alpine space's mise en art as a territorial resource? This article will suggest answers to these questions on the basis of a case study of Arte Sella, an evolving artistic approach that has a strong bond with the Sella Valley in the north of Italy. This project shows that the mise en art of the particular Alpine space has goals that are artistic and relate to territorial transformation and even sustainable development. This particular territorial resource evolves from a coordination between actors and the art–nature symbiosis, which makes it possible to confirm and promote the qualities of the territory. The mise en art of the Sella Valley as a specific resource is part of an innovative territorial project of which the local actors' intentionality and the involvement are a central component.
- When the Mountain Becomes a Work of Art: Arte Sella and the Transformation of an Alpine Space in Decline - Giovanni Sechi Can the mise en art of a mountain area be considered a territorial resource? Can it help to boost innovation and development? How does one define the process of an Alpine space's mise en art as a territorial resource? This article will suggest answers to these questions on the basis of a case study of Arte Sella, an evolving artistic approach that has a strong bond with the Sella Valley in the north of Italy. This project shows that the mise en art of the particular Alpine space has goals that are artistic and relate to territorial transformation and even sustainable development. This particular territorial resource evolves from a coordination between actors and the art–nature symbiosis, which makes it possible to confirm and promote the qualities of the territory. The mise en art of the Sella Valley as a specific resource is part of an innovative territorial project of which the local actors' intentionality and the involvement are a central component.
- Quando la montagna diventa opera d'arte: Arte Sella e le trasformazioni di uno spazio alpino in declino - Giovanni Sechi
- Le spectacle de plein air dans les sites paysagers remarquables des montagnes chinoises : le cas du Renard du Mont Tianmen à Zhangjiajie, entre réinvention d'une tradition et mise en tourisme - Wei Xiang, Philippe Bachimon, Pierre Dérioz À partir d'une étude de cas (Zhangjiajie), cet article traite du statut qui est donné au spectacle de plein air dans les sites paysagers remarquables montagnards chinois. Ce type de manifestation y est très répandu depuis 2004. Sous la forme d'un son et lumière, il procède d'une approche mythifiée et très formalisée du paysage dans le registre du merveilleux, qui essaie de lier le spectaculaire des effets techniques à une approche artistique stéréotypée. En tant qu'objet de consommation touristique, il conduit à revisiter la notion de « culture » qui lui est accolée, en soulignant le décalage qu'elle présente par rapport aux normes occidentales. Spectacle de « masse » kitsch, il constitue à la fois une réalité commerciale d'une Chine nouvelle et la modalité postmoderne d'une approche culturelle héritée d'un discours officiel socialiste qui légitime aujourd'hui son action en se référant à la tradition.Using a case study (Zhangjiajie), this article discusses the status accorded to outdoor theatrical shows in the remarkable mountainous landscapes of China. This type of performance has become very widespread in the country since 2004. In the form of a sound-and-light musical drama, it adopts a mythified and very formalized approach that uses and embraces the marvellous landscape and attempts to link spectacular technical effects to a stereotypical artistic approach. As an object of tourist consumption, it leads us to question the notion of ‘culture' to which it attaches itself, emphasizing the disconnect it presents in terms of Western norms. A kitsch ‘mass' show, it constitutes both a commercial reality of a new China and the postmodern modality of a cultural approach inherited from an official socialist discourse that is today legitimizing its actions by attaching itself to tradition.
- Outdoor Theatrical Shows in the Remarkable Landscapes of the Chinese Mountains, Between Reinvention of a Tradition and Development of Tourism: the Example of the ‘Tianmen Fox Fairy Show - Wei Xiang, Philippe Bachimon, Pierre Dérioz Using a case study (Zhangjiajie), this article discusses the status accorded to outdoor theatrical shows in the remarkable mountainous landscapes of China. This type of performance has become very widespread in the country since 2004. In the form of a sound-and-light musical drama, it adopts a mythified and very formalized approach that uses and embraces the marvellous landscape and attempts to link spectacular technical effects to a stereotypical artistic approach. As an object of tourist consumption, it leads us to question the notion of ‘culture' to which it attaches itself, emphasizing the disconnect it presents in terms of Western norms. A kitsch ‘mass' show, it constitutes both a commercial reality of a new China and the postmodern modality of a cultural approach inherited from an official socialist discourse that is today legitimizing its actions by attaching itself to tradition.
Propositions artistiques publiées dans la rubrique "Montagnes en fiction"
- El Centro de Arte y Naturaleza Cerro Gallinero. Un Espacio Para Sentir el Infinito Rodeado de Silencio - Carlos de Gredos
- The Center for Art and Nature Cerro Gallinero. A Space to Feel the Infinite Surrounded by Silence - Carlos de Gredos
- A Harmonic Trail in the Alps - Albert Mayr