Contenu du sommaire : Transcorporalités / Colombie 2017-2
Revue | Amerika |
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Numéro | no 19, 2019 |
Titre du numéro | Transcorporalités / Colombie 2017-2 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Éditorial - Néstor Ponce et Comité de Rédaction d'Amerika
Transcorporalités
- Paradoja de la ceguera vidente y puesta en escena del autor en Los ingrávidos, de Valeria Luiselli - Nicolas Licata This essay focusses on the way blindness is dealt with in Los ingrávidos (Faces in the Crowd, 2012) and aims to apprehend its implications from the point of view of the representation of the author.
- Cuerpos ausentes y horror - Alicia Montes This article proposes to analyse the multiple interpretations, for the book of poems Desapariencia no engaña by the Argentine writer Néstor Ponce, concerning the topic of the missing persons during the terrorism of State in Argentina (1976-1983). The poems present the horror of the dictatorship in a new way. These texts will be analysed taking into account two main ideas: the concept of installation, typical of the conceptual contemporary art and that of synecdoche. The bodies of those missing are made present via poetic language. These voices break the silence by speaking about passion, memories, and everything that is connected to life. Hereby an antithesis is established between absence and presence, confinement and freedom, ignorance and memory. A heterotopia is constituted. Ponce travels to hell, as Ulises, to give a voice to “the hooded ones”, the tortured ones, the massacred ones, the missing ones and with these tales he constructs a fragmentary memorial on the unique historical experience of these taken lives.
- Paradoja de la ceguera vidente y puesta en escena del autor en Los ingrávidos, de Valeria Luiselli - Nicolas Licata
Colombie 2017/2
- Écrire l'histoire dans La forma de las ruinas (2015) de Juan Gabriel Vásquez : frictions et fiction - Charles-Élie Le Goff Depuis son roman Los informantes (2004), l'œuvre de Juan Gabriel Vásquez est traversée par une obsession pour l'histoire tourmentée de son pays, la Colombie, et La forma de las ruinas (2015) s'emploie à remonter les fils embrouillés de ce passé encore douloureux pour tenter de les démêler. Il y est question du vingtième siècle qui a été meurtri, entre autres, par les assassinats de deux candidats en passe de remporter les élections présidentielles : Rafael Uribe Uribe, tué en 1914, et Jorge Eliécer Gaitán, le « Kennedy colombien », en 1948. Ce roman marque néanmoins une rupture avec le reste de l'œuvre puisque, pour la première fois, Juan Gabriel Vásquez s'y représente lui-même, garantissant ainsi pour les lecteur.rice.s un accès privilégié aux conflits internes d'un narrateur qui incarne les antagonismes de la société colombienne toute entière. L'article se propose d'analyser les modalités de transcription de l'histoire choisies pour restituer un passé protéiforme et dont les plaies peinent à se refermer. En d'autres termes, nous nous demanderons comment la littérature peut saisir toute l'épaisseur des conflits non résolus et mener les lecteurs.rice.s vers d'autres façons d'appréhender l'histoire.Ever since Los informantes (2004), Juan Gabriel Vásquez's works deal with the tormented history of his country, Colombia, and La forma de las ruinas (2015) attempts to unravel the tangled threads of this still painful past. It focuses on the twentieth century, wounded by – among other things – the assassinations of two presidential candidates on the cusp of winning their elections : Rafael Uribe Uribe, in 1914, and Jorge Eliécer Gaitán, the “Colombian Kennedy”, in 1948. However La forma de las ruinas breaks with the rest of his works because, for the first time, Juan Gabriel Vásquez presents himself within the narrative, allowing the reader privileged access to the internal conflicts of a narrator who personifies the antagonisms of the entire Colombian society.This article intends to analyze the forms of transcription of history used to depict a multifaceted past in which the wounds are struggling to heal. We will ask ourselves, in a wider sense, how literature can convey the depth of non-resolved conflicts and show the reader other ways to comprehend history.
- L'impossible réconciliation avec le passé : Desaparecido d'Enrique Lozano - Gabriella Serban Cet article consiste en l'étude d'une œuvre dramatique considérée comme représentative de la période charnière que traverse actuellement la Colombie : Desaparecido, écrite en 2008 par Enrique Lozano, auteur contemporain lauréat de deux prix de dramaturgie. Cette pièce pose à la fois théâtralement et historiquement la question de la réconciliation avec le passé. Elle préfigure par la thématique abordée certaines des problématiques nouvelles posées par la signature du traité de paix – notamment la réinsertion et la rédemption des guérilleros – en refusant de clôturer le sens. Par ce faire, elle est symptomatique de l'incertitude de la période historique, mais également de la transition esthétique qu'opère la nouvelle génération de théâtre à laquelle appartient l'auteur, celle de la constitution de 1991, qui s'écarte du théâtre militant et laisse une place pour l'ambigüité.This article consists in the study of a dramatic work considered as representative of the transition period that Colombia currently faces : Desaparecido, written in 2008 by Enrique Lozano, a contemporary author who won two national dramatic prizes. This play deals with the problem of reconciling the past from both in a dramatic and historical perspective. By its theme, it foreshadows some of the new issues brought by the signature of the peace deal – especially the reinsertion and the redemption of guerilleros– while refusing to engage in a definitive meaning. It is therefore symptomatic of the uncertainty of this historical time, but also of the artistic transition led by the new generation of dramatic authors to whom the playwright belongs, the generation of the constitution of 1991, that distances itself from the activist plays and leaves room for ambiguity.
- Sara dice de Fabio Rubiano, una ficción política a través de la distopía - Nina Jambrina Sara dice (2010) by Fabio Rubiano presents a society where violence does not exist. Possible reflection of Colombian society, this dystopian fiction questions the modalities of a peace as complex as desired in this country.
- La memoria herida: entre los límites de la rememoración personal y la conciencia histórica de la violencia en Los ejércitos de Evelio Rosero Diago - Bibian Paola Fernández Luna This article purports to analyze the novel Los ejércitos (2006) by Colombian author Evelio Rosero Diago. The interest to analyze this literary work responds to the form in which the novel explores new points of enunciation, getting away from the cliche ways in which violence is referenced in Colombia: data, statistics, and terrifying anecdotes that produce an ephemeral indignation. On the contrary, Rosero investigates new forms of language combined with uncommon narration of daily realities which provides us with the necessary distancing from the pathological familiarization with violence to which we have grown accustomed. This novel arrives in the field of Colombian literature as a distanced examination of the violent novel and its narrative tools. Consequently, the purpose of this article is to analyze the system of characters as well as time and space to elucidate the manner in which they evoke memory, revelations, and, most of all, the way in which narration of memory affects the perception of the present and expectations for the future. In this way, the reader is able to understand the link between the past, present, and future as different types of time that together constitute historical consciousness.
- Écrire l'histoire dans La forma de las ruinas (2015) de Juan Gabriel Vásquez : frictions et fiction - Charles-Élie Le Goff
Mélanges
- Pedro Zulen et la défense des droits des Indiens :de l'Association Pro-Indigène à la radicalité - Nicole Fourtané Pedro Zulen (1889-1925) crée l'Association Pro-Indigène (1909-1916) pour veiller à ce que les droits que la Constitution accorde aux aborigènes soient effectifs. Il déploie une intense activité journalistique pour dénoncer dans les journaux et les revues les abus dont ils sont victimes. Favorable à la destruction de la grande propriété et à une révolution agraire, Zulen se radicalise à partir de 1915. Il prône à la population autochtone le droit et le devoir de s'insurger contre un système injuste.Pedro Zulen (1889-1925) creates the « Asociación Pro-Indígena » (1909-1916) to make sure that rights conferred by the Constitution to Indian people are respected. He displays an intense journalistic activity to denounce in papers and reviews the abuses they suffered from. In favour of destruction of the great private property and of an agricultural revolution, Zulen becomes more radical starting from 1915. He advocates to aboriginal people the right and the duty to rebel against this unfair system.
- Drama del reconocimiento, vidas precarias y filiaciones en 2666, de Roberto Bolaño. Otra vuelta de tuerca del imaginario melodramático latinoamericano.2° parte - María A. Semilla Durán L'article se propose d'analyser, à partir de la notion de reconnaissance, relue par Jesús Martín Barbero et Hermann Herlinghaus dans le cadre de leurs travaux sur l'imagination mélodramatique, le roman 2666, de Roberto Bolaño. La reconnaissance, composante essentielle de la dramaturgie mélodramatique, prend ici une portée beaucoup plus large, qu'elle soit utilisée dans le sens littéral ou dans le sens métaphorique du terme ; permettant ainsi d'aborder la question des constructions sociales de la subjectivité. Nous établissons d'ailleurs le lien entre cette quête de reconnaissance, qui se réitère sur des plans et des registres discursifs multiples, et le concept de vie précaire développé, entre autres, par Judith Butler. En raison de sa longueur, l'article a été divisé en deux parties. Dans la deuxième, nous parcourons les trois derniers livres de 2666, pour montrer comment, au fur et à mesure que le sens s'écroule, les figures mélodramatiques sont de plus en plus visibles et canoniques, et la présence du Mal sature le monde. La tension entre connaissance et reconnaissance est constante et s'ouvre vers l'hétérogénéité des subjectivités ; les invisibles et les invisibilisés se font peu à peu une place dans l'écriture, qu'elle soit métaphorique, fictionnelle ou réelle. Les scènes de retrouvailles et de reconnaissances se multiplient : il s'agit, en somme, de reconnaître tous ceux que l'on refusait de reconnaître jusqu'alors, de les rendre à leurs existences problématiques, mais également à leurs mémoires déniées.The paper proposes to analyze the novel 2666 by Roberto Bolaño from the notion of recognition, reinterpreted by Jesús Martín Barbero and Hermann Herlinghaus in the framework of their work on melodramatic imagination. An essential component of the melodramatic dramaturgy, the recognition acquires here a much broader significance, be it used in a literal sense or in the metaphorical sense of the term, allowing thus to tackle the issue of the social constructions of subjectivity. Besides we establish the link between this search of recognition, which reiterates itself on multiple discursive levels and registers, and the concept of precarious life developed, among others, by Judith Butler. We analyze the final three books of 2666, to show how as the chaos is introduced, the melodramatic figures are increasingly visible and canonical, and how the presence of evil saturates the realm he portrays. The tension between knowledge and re-knowledge is constant and open to subjective interpretations; the invisible and those denied visibility are becoming a place in writing, be it metaphorical, fictitious, or real. Encounters multiply and their point is to oblige them to face to their problematic existence and their denied memories.
- Culto eterno y reproductibilidad en “Queremos tanto a Glenda”: Un análisis del rol del cine en el cuento de Julio Cortázar - Guiselle Llantén This essay analyses the role of cinema in Julio Cortázar‟s short story “We love Glenda so much”. Intertextual links between cinema and the story will be examined in the first instance, to subsequently present a parallel between Benjamin‟s ideas on the revolutionary potential of cinema (or any art) and Cortázar‟s depiction of the medium as a living cultural discourse.
- La nation au Mexique, entre métissage et pluralisme - Laurent Lalékou Kouakou Au Mexique, l'identité nationale est fortement associée au concept de métissage. Le grand paradoxe de ce métissage est sa pluralité. Ce travail analyse cette construction d'une nation objectivement « métissée » qui cherche son unité, à travers les productions artistiques et littéraires du XXe et les symboles de l'Etat mexicain. L'objectif ici est de montrer comment s'est traduite cette volonté de faire reconnaître la spécificité d'une population et d'une culture mexicaine faite d'infinis mélanges et ses limites.In Mexico, national identity is strongly associated with the concept of miscegenation. The great contradiction of this miscegenation is its plurality. This work analyzes this construction of an objectively "mixed" nation that seeks its unity, through artistic and literary productions of the 20th century and the symbols of the Mexican State. The objective here is to first show how this desire has been translated to make recognize the specificity of a population and a Mexican culture made of infinite mixtures and then the limits of this political project.
- La métacognition au service de l'apprentissage du FLE en contexte plurilingue (États-Unis). - Adel Znaidi L'apprentissage des langues étrangères aux Etats-Unis, pays d'immigration, est de mise dans la majorité des établissements. Parmi les langues apprises dans ce pays, figurent l'anglais comme langue officielle, mais également d'autres langues européennes et asiatiques. Dans le cas de l'apprentissage du FLE dans le contexte américain, nous pensons que la production de textes narratifs par un apprenant américain représente une activité relativement complexe similaire à celle vécue par un apprenant tunisien. Dans le présent travail, nous décrivons une recherche action que nous avons effectuée dans des écoles tunisiennes dont l'objectif est d'essayer de repérer et d'analyser les difficultés liées à la cohérence textuelle dans les productions écrites des élèves tunisiens afin de comprendre et d'expliquer les processus cognitifs effectués par les apprenants en situation d'écriture. Cette procédure nous a permis de concevoir des séquences de remédiation basées sur des activités métacognitives qui visent le développement des stratégies d'autorégulation des élèves et par conséquent l'amélioration de leurs performances scripturales. Les résultats obtenus nous ont permis de vérifier l'impact de la pratique de la métacognition sur les performances des scripteurs novices. Les méthodes que nous avons expérimentées pourraient être des pistes de recherche pour l'apprentissage des langues étrangères aux Etats-Unis.In the United States, a country of immigration, foreign language learning is the norm, in most institutions. Among the languages learned in this country, English figures as the official language, but there are also other European and Asian languages. In the case of FLE learning in the American context, we think that the production of narrative texts by an American learner represents a relatively complex activity similar to that experienced by a Tunisian learner. In the present work, we describe an action research that we carried out in Tunisian schools whose objective is to try to identify and analyze the difficulties related to the textual coherence in the written productions of the Tunisian students in order to understand and to explain the cognitive processes performed by learners in writing situations. This procedure allowed us to design remediation sequences based on metacognitive activities aimed at developing students' self-regulation strategies and consequently improving their scriptural performances. The results obtained allowed us to verify the impact of the practice of metacognition on the performance of novice writers. The methods we have experimented with could be avenues of research for learning foreign languages in the United States.
- Pedro Zulen et la défense des droits des Indiens :de l'Association Pro-Indigène à la radicalité - Nicole Fourtané
Entretiens
- Ngũgĩ en Chile - Bartolomé Leal
Compte-rendus
- Bartolomé Leal, Trazas negras. Conversaciones sobre novela negra y policial en Chile - Néstor Ponce
- Feminismo e indigenismo en Finales para Aluna (2013) de Selnich Vivas Hurtado - Maira Fernanda Guzmán García
- Rita Laura Segato, La guerra contra las mujeres - Alicia Rinaldy
- María Julia Rossi y Lucía Campanella (eds.) : Los de abajo. Tres siglos de sirvientes en el arte y la literatura en América Latina - Joël Delhom
- (Collectif), Nymphéas. L'abstraction américaine et le dernier Monet - Yves Laberge
- Terence Pepper et Marina Warner [et Man Ray], avec la collaboration de Bernard Steyaert (pour l'édition en français), Man Ray Portraits - Yves Laberge
- Laurent Turcot, Montréal 360. L'histoire vue du ciel - History from above - Yves Laberge
- Robert Barnard, Louise Barnard, A Brontë Encyclopedia - Yves Laberge
Varia/Opinion
- El Goce del Supremo Texto Abierto de Augusto Roa Bastos - Eric Courthès In this article, I tried to demonstrate that Roa Bastos's narrative genius derives not only from the way he used the Word to combat dictatorship, but also, and above all, from the Writing Lesson that the Dictator-Compiler-Author imparts in I the Suprem. Indeed, in this book the author gives us the illusion that the text engenders itself: endotext, and that the reader, in the act of becoming “a fictional an autonomous being”, as affirmed by Roa in the last “Compiler's Note”, is condemned to re-write the text: exotext, wich means that its work is open too. From various vantage point: the Dictator's voice, Kristeva's genotext, the site of signification, and guarani orality, spring multiples textual pleasures as described by Roland Barthes, all of which ultimately fuse into text's orgasm of open work, deconstructing the writing machine.
- El Goce del Supremo Texto Abierto de Augusto Roa Bastos - Eric Courthès