Contenu du sommaire : Herman Melville.

Revue Revue française d'études américaines Mir@bel
Numéro no 50, novembre 1991
Titre du numéro Herman Melville.
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Présentation - Michel Granger p. 4 pages accès libre
  • The whiteness of the whale, silence du chant - Philippe Jaworski p. 25 pages accès libre avec résumé en anglais
    Chapter 42 in Moby-Dick might well be said to be Melville's most complex speculation on the unnamable. Maneuvering between explanation and illustration, analysis and incantation, question and silence, terror and mystery, the discourse proceeds forward and backward to an unlikely understanging of the « phenomenon » of whiteness. Though unveilings but reveal other veils, the narrator's logical imagination will have eventually made an eventful journey through both values of the chromatic idea : hue and tone. Hence our discussion of painting and song, the visible and the inaudible. The method of presentation makes use of the « weaver's loom » metaphor : « In all this din of the great world's loom, thy subtlest thinkings may be overheard afar. » (102 : 375)
  • Moby-Dick et la question du livre - André Bleikasten p. 14 pages accès libre avec résumé en anglais
    Moby-Dick and the Question of the Book In Moby-Dick, Melville pursued the old Western dream, revived in the 19th century by German Romanticism, of the liber mundi, the unique and absolute Book that would encompass the totality of knowledge. The world's text, however, can no longer be authenticated by God's signature, as it was in the Middle Ages. Its totality has broken into fragments ; the new Bible is nothing more than « the draught of a draught. » Moby-Dick invites both a sym-bolic reading, according to the totalizing spirit of analogy, and a more modern dia-bolic reading, acknowledging the disorder and uncompletedness of a fragmented world.
  • Melville's Fake Gams in Moby-Dick or, the Whale - Janine Dove-Rume p. 10 pages accès libre avec résumé
    Les rencontres du Pequod en mer ne sont que des prétendus « gams » car ils ne correspondent pas à la définition qu'en donne le narrateur de Moby-Dick. Les deux seules rencontres explicitement qualifiées de « gams » se situent au-delà des limites spatiales et temporelles du voyage du Pequod, voire de celles du livre. Cet article tente de cerner la distinction qui existe entre « rencontres » et « gams ». Les rencontres, très structurées dans la trame narrative, sont des expressions plurielles du sens de « gams ». Ces derniers, plus symboliques, appartiennent au domaine du sacré et sont liés aux origines, au langage, à l'écriture, à la genèse du livre et au parcours initiatique du narrateur.
  • Melville's Black Whale - Viola Sachs p. 8 pages accès libre avec résumé
    La Baleine Noire de Melville Comment expliquer le changement du titre de l'édition américaine de l'ouvrage de Melville par rapport à l'édition anglaise publiée à peine trois semaines plus tôt ? Pourquoi La Baleine acquiert-elle un nom pour devenir Moby-Dick ; or, The Whale ? De nombreux indices de ce livre initiatique qui foisonne d'erreurs intentionnelles font penser que Melville aurait eu des raisons profondes. Moby-Dick est en réalité une baleine noire et non blanche, une baleine franche et non un cachalot, ce qui a des implications fondamentales pour l'identité de la jeune nation américaine.
  • The Confidence-Man : his Masquerade comme forme anti-émersonienne - Joseph Urbas p. 14 pages accès libre avec résumé en anglais
    The Confidence-Man : His Masquerade as Anti-Emersonian Literary Form Critics have long acknowledged the presence of a satiric portrait of Emerson in CM. We would argue, however, that the force and reach of Melville's critique of Emerson may be best measured in terms of the novel's form rather than its content. After a brief sketch of the evolution of Melville's attitude towards Emerson and an outline of the structural peculiarities of the work, we give an analysis of the ways in which the narrative form of CM constitutes a sweeping attack on the Emersonian vision. In opposition to the unity, order, and transparency of the universe as seen by Emerson's imperial subject, Melville shows, through the distorting glass of the novel's form, a world that is essentially impenetrable and fragmented.
  • Hors thème

    • Désir du désert : hommage au grand désert américain - Sylvie Mathé p. 14 pages accès libre avec résumé en anglais
      Desire and the Desert : In Praise of the Great American Desert. This paper aims to explore the status of the American desert in its relation to the continent. The last historical, geographical and cultural frontier, the Great American Desert, attracts and repels, giving birth to metaphorical constructions that reflect the fundamental ambiguity which has been the trademark of collective representations of the American land since Elizabethan days. These historical fantasies about the wilderness of the New World are echoed by the phantasmagoria of the American West, the visionary landscapes which hold the desert wanderers spell-bound. Among them, two prisoners of the same obsession : J. Van Dyke and E. Abbey. Van Dyke in The Desert, at once a study in natural history and an aesthetic meditation, and Abbey in Desert Solitaire, part autobiography and part polemical essay, pursue an identical quest for an impossible object of desire, sharing the same passion which they transform into a love lyric, a poetic rhapsody.
  • Comptes rendus de lecture