Contenu du sommaire
Revue |
Politique européenne ![]() |
---|---|
Numéro | no 87, 2025/1 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Managing institutional transformation in the European Union : The changing role of the Council Secretariat - Thomas Christiansen, Thomas Christiansen, Sophie Vanhoonacker, Sophie Vanhoonacker p. 6-37 Après son entrée en vigueur en 2009, le traité de Lisbonne a exigé la création de nouvelles institutions et procédures. Cet article analyse la réponse du Secrétariat général du Conseil à deux innovations clés qui ont créé à la fois des opportunités et des risques quant à son rôle institutionnel : la mise en place de présidents à temps plein et à durée déterminée pour le Conseil européen et le Conseil des affaires étrangères. L'article examine d'abord les préférences institutionnelles du SGC quant à son rôle d'accompagnement de ces deux nouveaux acteurs et identifie successivement les stratégies et les ressources qui ont été mobilisées. La recherche fait valoir que dans les deux cas, le SGC a réussi à concrétiser ses préférences, même si dans le cas du HR/VP, cela a été plus difficile.After coming into force in 2009, the Lisbon Treaty required the creation of new institutions and procedures. This article analyses the response by the General Secretariat of the Council to two key innovations which generated both opportunities as well as risks in terms of its institutional role: the establishment of full-time, fixed-term presidents for the European Council and the Foreign Affairs Council. The paper first examines the GSC's institutional preferences with regard to its role in supporting these new two players and successively identifies strategies and resources that were used. It argues that in both cases the GSC was successful in realizing its preferences even though in the case of the HR/VP, this was more challenging.
- Saisir l'expertise aux marges de l'Eurocratie : Contribution à l'analyse des jeux de légitimation au sein de l'UE par une sociologie des mobilisations expertes en Turquie - Elen Le Chêne p. 38-67 Cet article étudie les mobilisations expertes transnationales dans le cadre de la mise en œuvre de l'assistance technique européenne loin de Bruxelles. Il montre combien la sous-traitance de l'expertise par la Commission produit des effets incontrôlés sur les savoirs promus dans sa politique extérieure. En plaçant la focale d'analyse sur le champ faible de l'expertise dans le secteur de la gestion des frontières, l'enquête met au jour la manière dont des groupes d'experts se sont imposés comme des relais des outils de l'agence Frontex en Turquie. Ces experts ont néanmoins dû rencontrer l'autorité de l'État turc pour se maintenir sur le terrain d'intervention et travailler l'acceptabilité de leur expertise du fait de l'impératif « partenarial » et de la valorisation de l'« adaptation au terrain » dans le cadre de l'assistance technique. C'est donc également au travers du système d'échanges et des rapports de collusion et de collision avec des fractions du pôle sécuritaire de l'État turc que se construisent la légitimité, les stratégies et les pratiques de ces experts. Ainsi, la délégation en chaîne de l'action publique européenne invite à penser la manière dont des espaces sociaux connexes au champ de l'Eurocratie, loin de Bruxelles, ont des effets sur la (dé)stabilisation, l'affaiblissement ou le renforcement des institutions et des acteurs dominants de l'UE.This article examines transnational expert mobilization within the context of the implementation of European technical assistance programs conducted far from Brussels. It shows the extent to which the Commission's subcontracting of expertise generates unintended consequences on the knowledge promoted in its external policy. By focusing the analytical lens on the weak field of expertise in border management, the investigation unveils how experts have established themselves as intermediaries for the tools of the Frontex agency in Turkey. These experts have nevertheless had to engage with the authority of the Turkish state to maintain their presence in the “field of intervention” and cultivate the acceptability of their expertise due to the imperative of “partnership” and the emphasis on “adapting to the field” in the domain of technical assistance. Consequently, the legitimacy, strategies and practices of these experts are also constructed through a system of exchange and relationships of collusion and collision with the security forces of the Turkish state. Thus, the chain-like delegation of European public policies prompts us to study how fields related to Eurocracy, distant from Brussels, exert effects on the (de)stabilization, weakening, or strengthening of the dominant actors and institutions of the EU.
- La mise en scène de la contribution de l'Union européenne à la gestion des crises africaines : Ressources, répertoire et perception(s) locale(s) de la PSDC sur le théâtre nigérien - Léonard Colomba-Petteng p. 68-95 Depuis plus de trente ans, l'Union européenne (UE) s'investit de façon croissante dans la gestion des crises dans des espaces confrontés à diverses formes de violence politique (guerre civile, terrorisme, piraterie, crime organisé). Alors que les agents européens projetés sur les théâtres d'opération mobilisent des ressources considérables pour « mettre en scène » l'action de l'UE, cette dimension n'a pas fait l'objet d'une attention très marquée dans le champ des études européennes. En nous appuyant sur l'étude ethnographique de l'une des missions déployées dans le cadre de la Politique de sécurité et de défense commune (PSDC), nous cherchons à décrire les pratiques de représentation des agents européens et à scruter leurs logiques d'action. Dans une perspective constructiviste, nous montrons que des efforts conscients et routinisés sont fournis localement pour travailler autant que possible l'image de la PSDC et produire un récit politique autour de l'intervention. Ce travail de légitimation occupe une place centrale dans les activités quotidiennes des agents européens dans un contexte - comme celui du Niger des années 2010 - où l'action de l'UE n'emporte qu'une faible adhésion au-delà d'une portion restreinte de l'élite au pouvoir.For over thirty years, the European Union (EU) has been increasingly involved in crisis management in areas confronted with various forms of political violence (civil war, terrorism, piracy, organized crime). While European agents deployed on the grounds of operation mobilise considerable resources to “portray” the EU in action, this dimension has not received much attention in the field of European studies. Based on an ethnographic study of a mission sent under the Common Security and Defense Policy (CSDP), this article seeks to describe the daily practices of representation of European agents and question their logic of action. Building on a constructivist perspective, we argue that conscious efforts are made locally to work as much as possible on the CSDP's image and to produce a political narrative around the intervention. These efforts of legitimation play a central role in the daily life of European agents in a context - such as that of Niger in the 2010s - where the EU's agenda enjoys little support beyond a small section of the governing elite.
- The Eurozone sovereign debt crisis and Geringonça: how have they impacted the Portuguese radical left Euroscepticism? - Dina Sebastião, Isabel Camisão p. 96-126 En appliquant une analyse qualitative conçue à partir des cadres théoriques de Taggart et Szczerbiak (2001) et de Kopecky et Mudde (2002) sur l'euroscepticisme, l'article aborde la question de recherche suivante : la crise de la zone euro et Geringonça ont-elles changé le type d'euroscepticisme des partis de la gauche radicale portugaise ? Contrairement à notre hypothèse, ni la crise économique ni la coalition de soutien gouvernementale Geringonça n'ont eu d'impact significatif sur le type d'euroscepticisme des partis de la gauche radicale portugaise. Les résultats suggèrent que l'idéologie a prévalu comme explication de la qualification de l'euroscepticisme et que la saillance (politisation) de l'euroscepticisme ne coïncide pas avec une position plus dure à l'égard de l'UE.Applying a qualitative analysis designed from Taggart and Szczerbiak's (2001), and from Kopecky and Mudde's (2002) theoretical frameworks on Euroscepticism, the article addresses the following research question: have Eurozone crisis and Geringonça changed the type of Euroscepticism of the Portuguese radical left parties? Contrary to our hypothesis, neither economic crisis nor the governmental support coalition Geringonça had a significant impact on the type of Euroscepticism of the Portuguese radical left parties. Findings suggest that ideology prevailed as an explanation for the qualification of Euroscepticism and that the salience (politicization) of Euroscepticism does not coincide with a harder position regarding the EU.
- Greening the Eurosystem : Analysing Euro central banks' debate on financial policies and their motivations against climate-related risks - Victor Bousquet Gallego p. 128-149 Cet article sur les Banques Centrales Européennes et le changement climatique illustre, à travers des analyses de discours, le débat des banques centrales de l'Eurosystème concernant les risques financiers que posent les conséquences du changement climatique, ainsi que leur rôle et les politiques à adopter. Pour cela, nous construisons une base de données à partir des discours disponibles prononcés par des représentants des banques centrales française, allemande et hollandaise, ainsi que de la BCE, et nous les classons par type de politiques et motivations de préférence, révélant des intérêts et tendances opposés concernant le changement climatique entre membres de l'Eurosystème.In this paper on Euro Central Banks and climate change, by analyzing the public discourse of Eurosystem central banks we seek to illustrate their behind closed doors debate on financial risks posed by the consequences of unmitigated climate change, along with the definition of their role and policies to adopt in dealing with these risks. To do so, we construct a database from available discourses pronounced by representatives of the French, German and Dutch national central banks, and the ECB, and classify them according to policy-type preference and motivation, revealing opposing interests and trends among Eurosystem banks' discourse on climate change.
- Why are Spanish regional parliaments lost in translation within the framework of the Early Warning System? - Cristina Ares Castro-Conde p. 150-171 The purpose of this research is to identify the main reasons for two odd results concerning the performance of the Spanish regional parliaments within the framework of the Early Warning System (hereinafter, EWS). First, the smaller number of subsidiarity complaints (or so-called reasoned opinions) authored by these subnational assemblies since 2010, as compared to some Austrian and German regional parliaments. Second, the greater submission of other kinds of opinions on EU draft legislative proposals under this subsidiarity mechanism by seven Autonomous Communities (i.e., Extremadura, Castile and León, Aragon, Catalonia, the Canary Islands, Castile-La Mancha, and the Basque Country), and as a result, in the country as a whole. For the independent variables, novel data have been obtained through interviews with a selection of senior officials, and questionnaires completed by the staff members in charge, among others, of EU affairs in each parliamentary administration. The findings of the study support that most Spanish subnational parliaments are disengaged from the EWS first and foremost due to the lack of any obligation for Las Cortes Generales to consider their opinions. Besides, administrative capacity has an impact on their submissions under the EU subsidiarity mechanism. Having an in-house expert on EU issues and/or benefiting from an ongoing cooperation with the administrative dimension of the regional executive increase their likelihood of delivering opinions on EU legislative proposals. Ultimately, this research reveals how Spanish regional assemblies are not embedded in the EU as a compound democracy, due to some flawed institutional arrangements of the Estado de las Autonomías.
- Claire Demesmay, Jongler avec les langues et avec les cultures. Dynamiques identitaires des citoyens européens mobiles, Bruxelles, Éditions Peter Lang, 2024. - Catherine Perron p. 174-178
- Stefan Auer, European Disunion. Democracy, Sovereignty and the Politics of Emergency, London, Hurst Publishing, 2022, 256 p. - Anja Thomas p. 179-186